Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Fodmap: noen erfaringer?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-14, 18:37   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.396
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Fodmap: noen erfaringer?

Noen jeg kjenner har fått påvist irritabel tarm. Det vil si at legene har utelukket diverse symptomer, og vet rett og slett ikke hvorfor vedkommende har vondt i magen. Da gjenstår kun et enda hardere diettsystem etter at melk og løken allerede er ute.

Finnes det noen steder med gode oppskrifter fra fodmap-vennlig mat? Noen som har erfaringer å dele?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-14, 18:38   #2
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.396
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fodmap noen erfaringer?

Jeg har googlet og lest en del på fhi sine hjemmesider.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-14, 18:47   #3
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.884
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fodmap noen erfaringer?

mat-helse.no

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-14, 19:44   #4
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.396
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fodmap noen erfaringer?

Det var interessant Ine. Har noen forsøkt denne dietten over lengre tid?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-14, 20:29   #5
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.884
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fodmap noen erfaringer?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Det var interessant Ine. Har noen forsøkt denne dietten over lengre tid?

Jeg prøver å følge den. Betydelig bedring. Men det er veldig individuelt. Har bestilt det heftet hun har skrevet. matvarene som de med irritabel tarm reagerer på kan deles inn i 5 grupper, og det er individuelt hva hver reagerer på, en kan reagere på alle gruppene, eller bare en.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-14, 20:39   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fodmap noen erfaringer?

Ja,har god erfaring med LF diett, dog er jeg ikke superstreng for jeg har ikke orket å sette meg så my inn i den (og det merkes). Hos meg er hvete og rug det verste. Egen Low Fodmap gruppe på FB. Vet det er fine kokebøker å oppdrive, men hovedsaklig engelske om jeg ikke husker feil.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-14, 21:08   #7
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fodmap: noen erfaringer?

Appen fra Monash University har alt du trenger, vitenskaplig informasjon og lister over matvarer. Den oppdateres regelmessig, finnes til iOS og Android: http://med.monash.edu.au/cecs/gastro...phone-app.html

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-14, 21:33   #8
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.396
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fodmap: noen erfaringer?

Takk for råd. Jeg får lese litt til for å sette meg litt inn i sakene.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no