Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Nye høyttalere og forsterker - hva kjøper man?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-11, 12:04   #1
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Nye høyttalere og forsterker - hva kjøper man?

Vi har en gammel forsterker (reciever?) og noen små gamle høyttalere. Disse skal vi bytte ut nå, og vi driver og sonderer terrenget. Hva kjøper man i dag? Det finnes jo så mye rart.

Vi skal ha gulvhøyttalere som gir god lyd, og høy lyd når vi trenger det. Og vi trenger en forsterker (reciever?), Subwoofer er jeg litt usikker på om vi trenger? Vi har en TV, en DVD-spilller, en Wii og en PS3 som skal kobles til.

Vi bruker stort sett Spotify/PC til musikk, så denne må også kunne kobles til (og fra) på en enkel måte. Bare phonopluggen er ikke en god (nok) løsning, men har hørt om en dings som gjør om PC-ens digitale signal til analogt, hvorpå resultatet blir bedre.

Budsjettet ligger på rundt 10'.


Noen med ideer?

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 12:50   #2
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nye høyttalere og forsterker - hva kjøper man?

Harman Kardon har veldig mange, gode anlegg - ulike typer og størrelser, men de fleste med enkel tilkobling også til PC/Mac, iPhone ++

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 13:00   #3
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye høyttalere og forsterker - hva kjøper man?

Dersom dere har iPhone/iPad i huset så støtter de nye forsterkerne fra Denon Apples AirPlay-system, slik at man kan streame rett fra iTunes/iPhone/iPad til forsterkeren. Jeg kjøpte en ny Denonforsterker for noen uker siden og det funker veldig bra. De fleste nye forsterkere har også HDMI-inngang slik at signalet fra PC blir heldigitalt dersom PC'en har HDMI ut. Dermed får du også PC-bildet opp på TV'en gjennom forsterkeren.

Ellers så er det jo det vanlige spørsmålet, hva slags musikk hører dere på? Rock? Techno? Klassisk?

Skal det være surround eller kun stereo?

Den dingsen du snakker om som gir bedre lyd er en DAC (Digital Audio Converter). De funker bra, men med et budsjett på 10.000 ville jeg ikke prioritert det først.



Denne kjøpte jeg, 4000 kr kostet den.


Sist redigert av Juste : 17-08-11 kl 13:27.
Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 13:17   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye høyttalere og forsterker - hva kjøper man?

Bor dere i Oslo?

Vi kjøpte nytt anlegg over nyttår. Dette gjorde vi på hifi-klubben. De kan virkelig dette. Mannen hadde satt seg godt inn i det, og fikk masse hjelp derfra. Jeg var med for å godkjenne prisen.

Jeg tror vi brukte like i overkant av 10 000. Dessverre vet jeg lite om hva vi endte opp med å kjøpe, men selv jeg hører at lyden er vanvittig mye bedre enn mitt gamle mikroanlegg kjøpt i år 2000. Og jeg trodde egentlig at jeg ikke brydde meg om slikt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 14:01   #5
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Nye høyttalere og forsterker - hva kjøper man?

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Dersom dere har iPhone/iPad i huset så støtter de nye forsterkerne fra Denon Apples AirPlay-system, slik at man kan streame rett fra iTunes/iPhone/iPad til forsterkeren. Jeg kjøpte en ny Denonforsterker for noen uker siden og det funker veldig bra. De fleste nye forsterkere har også HDMI-inngang slik at signalet fra PC blir heldigitalt dersom PC'en har HDMI ut. Dermed får du også PC-bildet opp på TV'en gjennom forsterkeren.

Ingen Appleprodukter her i gården, vi sverger til Android, men kanskje vi burde skaffe oss en iPad? HDMi-inngang ja, da er jo i grunn problemet løst ang det.


Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Ellers så er det jo det vanlige spørsmålet, hva slags musikk hører dere på? Rock? Techno? Klassisk?

Skal det være surround eller kun stereo?

Tja. I grunn mest technoaktig musikk. Listepop som egner seg godt litt utpå kvelden i festlige sammenkomster. Er ikke interessert i surround egentlig, god stereo er viktigere.



Vi bor ikke i Oslo, men skal innom HiFi-klubben i en annen by. Jeg mente at vi bare kunne dra dit og kjøpe det de anbefalte, men mannen ville visst undersøke litt mer rundt omkring. Akk, for en novise jeg er.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 14:06   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye høyttalere og forsterker - hva kjøper man?

Opprinnelig lagt inn av gurgle, her.

Vi bor ikke i Oslo, men skal innom HiFi-klubben i en annen by. Jeg mente at vi bare kunne dra dit og kjøpe det de anbefalte, men mannen ville visst undersøke litt mer rundt omkring. Akk, for en novise jeg er.

Jeg er som deg. Jeg var klar for å bare dra dit og kjøpe. Mannen min var sterkt uenig og brukte litt tid på sette seg inn i dette. Jeg innser at han hadde helt rett, og vi fikk langt mer utbytte av besøket der når han hadde litt peiling.

Hifi-klubben har masse forskjellig musikk man kan teste ut høyttalerene med, og det var virkelig stor forskjell. Vi valgte det vi syntes hørtes best ut med "vår" musikk og så ble mannens "mørkere" tendenser stilt i 2. rekke.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 10:54   #7
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye høyttalere og forsterker - hva kjøper man?

Ta med musikken dere hører på hjemme og test den ut på Hifiklubben så blir dere nok fornøyd. De har veldig gode lytterom og stort sett flinke folk til å hjelpe til.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:20   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nye høyttalere og forsterker - hva kjøper man?

Stikk innom Hi-Fi Klubben eller andre mer dedikerte hi-fi-butikker hvis dere er interessert i å få prøvd ut litt forskjellig. Sier dere "techno" vil de nok dra dere bort i Cerwin Vega-avdelingen med en gang, og så får man ellers bare håpe at dere ikke har naboer... ;-)

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 20:26   #9
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Nye høyttalere og forsterker - hva kjøper man?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Sier dere "techno" vil de nok dra dere bort i Cerwin Vega-avdelingen med en gang, og så får man ellers bare håpe at dere ikke har naboer... ;-)

Omsider kan jeg si at vi er befriende langt fra nærmeste nabo. :blid:

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 22:49   #10
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nye høyttalere og forsterker - hva kjøper man?

Skal du ha en et anlegg for å spille stereo kjøper du ikke en surround receiver, da får du mer lyd for penga med en ren stereo-forsterker.
Denne er et veldig godt kjøp hos Soundgarden om dagen, masse kraft og god lyd i den prisklassen.
Ta en tur innom Soundgarden og be dem komme med forslag og demonstrere, så finner dere sikkert noe dere liker
Skal dere spille av fra PC bør dere ha en DAC også, og da begynner det fort å bli trangt i et budsjett til 10K
Personlig hadde jeg sett etter noe brukt...
Gode steder å se etter noe brukt, og få hjelp er hifisentralen og (i noe mindre grad for stereo) AV-Forum

Skal dere ha høyttalere med trøkk, uten at det høres ut som et ungdomsdisko, er Klipsch RF82 ofte å finne til en rimelig penge på brukten, disse er også ganske lettdrevne og krever dermed ikke et kraftverk av en forsterker.

En ting som er viktig å huske på: Det er viktig med en kraftig NOK forsterker, det er ikke FOR kraftige forsterkere som er den vanligste grunnen til at man ødelegger høyttalere, det er for små forsterkere som mister kontrollen.
Digre høyttalere på en liten forsterker spiller som regel dårligere enn små høyttalere på en kraftig/god forsterker.
Stereo-forsterkere er som regel mer strømsterke enn surround receivere...

Hmmm, der var det noen som la på meg penger, bittelittegranne hifi-freak

Juste: Bare for å pirke litt; det står for Digital/Analog converter

Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 07:05   #11
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Nye høyttalere og forsterker - hva kjøper man?

Takk! Mannen var innom HiFi i går, så nå har vi et tilbud fra dem, på 15'. Da var det med en forsterker som kunne dra mye kraftigere høyttalere enn det som var i tilbudet, hvis vi skulle ønske å oppgradere dem en gang. Så da går vi nok for tilbudet fra dem, vil jeg tro.

Men Soundgarden ja, har de butikk i Tønsberg/Sandefjord, skal jo dit i morgen.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 17:23   #12
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nye høyttalere og forsterker - hva kjøper man?

De er i Tønsberg:

Øvre Langg. 63
3110 Tønsberg

Uansett er det viktig at dere hører på det aktuelle anlegget og finner ut om dere liker lyden sjøl, uansett hva jeg, selgeren eller andre hifi-nisser måtte påstå...
JEG påstår for eksempel at NAD C375BEE og brødrene (som det ikke er helt usannsynlig at dere har fått anbefaling om fra HFK) låter spisst i toppen og ullent/buldrete i bunn, at den mangler detaljering og luftighet.
Men det er jo mange andre som liker den.
Uansett ville jeg hørt på flere anlegg, ikke hoppet på det første.
Det er store forskjeller, ikke bare i kvalitet, men også i hvordan lydbilde som blir presentert, og det er greit å høre på flere før man handler

Lykke til i jakten på godlyden

Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no