Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Får noen spesialkost på SFO?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-12, 12:39   #21
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.451
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Ja, det er kanskje dårlig at allergikere ikke får tilpasset kost. Jeg endrer faktisk mening der etter å ha tenkt meg om.

Men det er søren meg urettferdig at noen skoler (i samme kommune) får matservering mens andre ikke får så mye som et knekkebrød!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 12:39   #22
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Vår sfo tilrettelegger for allergier, og for det meste har dette gått veldig fint. Det var en gang de skulle ha fiskepinner og potetmos, da hadde min gutt spist bare potetmos. (allergisk mot fisk). Da sa jeg ifra at de fikk da finne noe annet til han som han kunne spise, om det så var noen skinkeskiver i tillegg til mosen. Etter det har det ikke vært noen tilfeller.

Nå har vi allikevel vært relativt på tilbudssiden ift å ta med egen mat på spesielle dager, for vi opplever at det er enklere med samarbeid om vi også er litt flinke til å tilby å ha med når de skal ha spesielle ting som de kan syns det er vanskelig å tilrettelegge for.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 12:52   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Men det er søren meg urettferdig at noen skoler (i samme kommune) får matservering mens andre ikke får så mye som et knekkebrød!

Får de ikke mat på skolen deres, Daffy? Det er ikke voldsomt avanserte greier på skolen vår heller, men de får et skikkelig måltid rundt kl 14.30 hver dag. Vi er i det hele tatt veldig, veldig fornøyd med sfo på skolen vår.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 13:06   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Gutten vår tåler ikke egg og nøtter. SFO tilpasser. Hadde de ikke gjort det hadde jeg reagert.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 13:10   #25
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Jeg tror ofte at manglende vilje til tilpasning handler om at man tror det er brysomt og dyrt. Selvsagt kan det være det i spesielle tilfeller, men de vanligste allergiene er ikke vanskelig å tilpasse. Jeg har ofte blitt spurt om spesialoppskrifter uten egg. De gangene jeg blir spurt om dette spør jeg først hvilke oppskrifter de vanligvis bruker. Ofte inneholder de ikke egg eller kan tilpasses enkelt. Ikke nødvendig å lage spesialmat bestandig.

SFO ringer og spør av og til og det er veldig bra.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 13:29   #26
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.635
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Jeg har vært indignert ordentlig, en gang, da alle fikk vafler men ikke mi jente, om de ikke kan lage noe til alle får de a)gi beskjed så vi kan ta med til henne. b)la være å gi noe til noen.
Vi har sagt at vi gjerne tar med mat, men at vi må få beskjed senest ved henting dagen før for at vi skal rekke å tilberede.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 14:06   #27
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Sfo til Guttungen tilbyr ikke mat, annet enn ved helt spesielle anledninger. (Og de er det ikke mange av. )

Da Guttungen begynte, måtte vi opplyse om evt allergier som skulle tas hensyn til. Ungen var den gang laktoseintollerant, noe vi ga beskjed om. Vi oppdaget, ved en tilfeldighet, at vi har glemt å fortelle at han forlengst har vokst av seg dette, og at han ennå, samvittighetsfullt, får laktosefri mat ved disse sjeldne anledningene.

Et av barna på sfo har ekstrem allergi mot egg, så på grunn av det er det totaleforbud mot egg av noe slag i matpakkene som skal på Sfo. Slikt er veldig greit å få skriftlig beskjed om, slik vi fikk, da dette barnet begynte.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 14:16   #28
Bean
Erfaren
 
Bean sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1.109
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Jeg har akkurat fått beskjed at SFO tilrettelegger ikke for mat til min jente med cøliaki som akkurat har startet. Jeg kunne ha vært vrang og sagt at de skulle, men jeg vet fra erfaring at da kunne jeg ikke være sikker på at hun får tilrettelagt kost. Jeg har fått tilbud om en måned gratis SFO mot at vi tar med det som skal.

Hun har en pakke glutenfri knekkebrød i skapet også får hun pålegg som de andre. Ellers har jeg tatt med Toro rett i koppen mexikansk tomatsuppe som hun får istedenfor den de lager på SFO. Samt en stor pakke glutenfri pasta så koker de egen til henne. Utover dette har vi også sendt med kjeks og noen kaker som ligger i tilfelle det blir laget boller eller vafler. Til nå har vi også sendt med ekstra matpakke sånn i tilfelle, men den siste uka har den blitt spist i bilen hjem. Det er en av de eldre SFO assistentene som har ta litt ansvar og hjulpet med å få ting på plass.

__________________
2003 & 2006
Bean er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 14:22   #29
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Til barn som har allergier har de alternativer. Jeg vet de ikke serverer Halal-kjøtt, men de får en vegetarrett som alternativ.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 14:38   #30
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Her tas det hensyn til allergier etc. og de tilrettelegger.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 21:51   #31
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.341
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

På vår SFO får de mat kun i ferier, men jeg vet ikke om de tilrettelegger.

Bhg vår er forresten utrolig flinke til å tilrettelegge og tar hensyn og inkluderer når det gjelder mat. Forleden hadde alle barna på stor avdeling spist lapper laget av spesielt mel slik at de to med cøliaki også kunne spise. De var skikkelig gode også (fikk smake da jeg hentet).

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 22:14   #32
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.854
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Mat på SFO?

Nei, du. Her får de ikke så mye som en fruktbit.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 22:23   #33
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Dersom du skal handle inn matvarer selv så skal du ihvertfall ikke betale kostpenger!

Da jeg var yngre pleide jeg å dra på sommerleir og da pleide mamma å få menyen på forhånd slik at hun kunne lage det samme til meg. Til gjengjeld fikk hun reduksjon i prisen (det koster jo både tid og penger når en skal gjøre alt selv). Kan du snakke med rektor om dette?

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-12, 23:33   #34
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Vår SFO tilpasser, og det mener jeg man bør kunne forlange sålenge de tilbyr mat.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 00:21   #35
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Her tilrettelegger de for gluten- og melkeallergi - og sikkert andre ting også. Enig i at det sikkert er enklere om kan forteller hva de KAN spise, ikke bare hva de ikke kan spise.

Ellers må jeg jo si at maten på SFO er ikke så fantastisk - det er stort sett brødmat og havregrøt en gang i uka og så litt oppskåret frukt/ grønnsaker på ettermiddagen. Men vi får vel det vi betaler for, kostpengene vi betaler er heller ikke rare greiene.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 00:33   #36
amanas
Bør lage seg en tittel selv
 
amanas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 1.359
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

På vår Sfo har vi egen kokke. Det er mat til alle med allergier, enten det er melke allergi, gluten eller noe annet. Sfo handler inn varene.

__________________
Storesøster 04, Storelillebror 07 og Lillebror 12
amanas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 01:14   #37
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Poden skal ikke ha så mye melk, noe det ble gitt beskjed om i forkant av oppstart på SFO. Det sto rismelk på bordet som tilbehør til havregryn fra dag 1, så det tilrettelegges. Vi betaler for kost, så det skulle bare mangle. Det samme ville jeg forsåvidt ment hvis vi ikke betalte for kosten.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 08:43   #38
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Vi har mat på vår sfo, aktisk såpass bra mat at de vokse også har lyst å spise!

Ogja, jeg synes det er en selvfølge at de med allergi får tilpasset kost!! Jeg blir nokså ofrundret over de som mener at det ikke skal være en selvfølge.
Om ikke allergikernealltid fårakkurat det samme, så tror ikke jeg det trenger å være det største problemet. Hvis det spontant på morgensfo har blitt kokt kakao vet jeg at melkeallergikerne har fått tilbud om varm rød saft; toddy-variant. Ingen sure mekeallergikerunger av den grunn, for å si det sånn.

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 13:17   #39
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Mat på SFO?

Nei, du. Her får de ikke så mye som en fruktbit.

Får de virkelig ikke noe mat på sfo?

Jeg blir mer og mer fornøyd med vår sfo når jeg leser på FP. De får et måltid hver dag i 2-tiden (brødmat, salatbord, pasta med saus, sveler, tomatsuppe, havregrøt eller noe annet forsåvidt greit nok), og flere ganger i uka får de frukt når de skal gå hjem (typisk en halv banan, et halvt eple eller en klementin).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 13:22   #40
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.712
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får noen spesialkost på SFO?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Her må man handle inn selv, og jeg synes at det bare skulle mangle. Med de begrensede ressursene SFO har, kan man ikke forvente samme service i matveien som en hvilkensomhelst restaurant.

Det er da en veldig ignorant holdning?
At mat tilpasses til allergikere tar jeg som en selvfølge. Det noe ganske annet for de som ikke liker maten som serveres.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no