Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tilbehør til pinnekjøtt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-06, 17:40   #41
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilbehør til Pinnekjøtt

En slager hos oss er hvit saus av ribbefett. Det høres ikke godt ut, men alle jeg har servert det til faller helt for den! Den er vannvittig god, og er must til pinnekjøttet! Kan anbefales på det varmeste!!!!!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 17:48   #42
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tilbehør til pinnekjøtt

vi pleier å ha potet, kålrabistappe, og så lager mamma en saus med litt av skyen og fløte og diverse. Jeg dropper som regen sausen og har bare kålrabistappe

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 17:52   #43
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Tilbehør til Pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

En slager hos oss er hvit saus av ribbefett. Det høres ikke godt ut, men alle jeg har servert det til faller helt for den! Den er vannvittig god, og er must til pinnekjøttet! Kan anbefales på det varmeste!!!!!

JA,det har jeg smakt også.Har tenkt å lage det i år.
Det er bare vanlig hvit saus(smør mel) som du sper med ribbefettet?? har du i melk også?

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 15:15   #44
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilbehør til Pinnekjøtt

mener det er litt melk oppi ja, ringer mine foreldre hvert år og hører med dem når jeg skal lage.... klarer aldri å huske...

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 12:47   #45
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til pinnekjøtt

Kålrotstuingen lages ved å dele 3-4 gulrøtter pr kålrot i små biter, kålrota deles også i små biter, og alt kokes i lettsaltet vann til det er mørt. Deretter har jeg i en stor smørklatt, og en god klunk fløte og masse kvernet pepper, og moser med vanlig håndmikser. Smak til med mer salt, pepper, fløte eller smør.

Jeg bruker helst mandelpoteter, fortrinnsvis økologiske.

Tyttebær, hjemmeplukket og hjemmesyltet.

Pinnekjøttet skal helst være røkt, og aller helst fra villsau eller utegangersau (spælsau). jeg liker det når det er lite og smakfullt, ikke schvært og fett.

Akevitt og øl

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 13:55   #46
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilbehør til pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Kålrotstuingen lages ved å dele 3-4 gulrøtter pr kålrot i små biter, kålrota deles også i små biter, og alt kokes i lettsaltet vann til det er mørt. Deretter har jeg i en stor smørklatt, og en god klunk fløte og masse kvernet pepper, og moser med vanlig håndmikser. Smak til med mer salt, pepper, fløte eller smør.

Jeg bruker helst mandelpoteter, fortrinnsvis økologiske.

Tyttebær, hjemmeplukket og hjemmesyltet.

Pinnekjøttet skal helst være røkt, og aller helst fra villsau eller utegangersau (spælsau). jeg liker det når det er lite og smakfullt, ikke schvært og fett.

Akevitt og øl

Er forsåvidt enig i dette, men det MÅ være litt fett på sauekjøttet da, for det er der den gode smaken sitter Jeg skjærer bare vekk fettet når jeg skal spise det jeg. Men alt for feit sau er ikke godt da.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 14:01   #47
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Er forsåvidt enig i dette, men det MÅ være litt fett på sauekjøttet da, for det er der den gode smaken sitter Jeg skjærer bare vekk fettet når jeg skal spise det jeg. Men alt for feit sau er ikke godt da.

Fett på kanten er jeg helt enig i, og visst gir fettet masse smak, men det er de magre sauene som utegangere og villsau som gir det beste pinnekjøttet. Der er det bare en fettrand og kjøttet smaker mye i seg selv. De feite sauene som dalasau gir mindre godt pinnekjøtt. Synes jeg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 14:46   #48
Olvina
Gjer så godt eg kan
 
Olvina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.653
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilbehør til pinnekjøtt

Melne poteter, kålrotstappe (med litt kokte poteter, fløyte, salt og pepper i), sjy og mamma sine heimelaga grove pølser høyrer med til pinnekjøtet. Ta ein dæsj av alt og legg opp i ei heimebaka lefse, brett lefsa rundt og nyyyyt. Øl og akevitt til for dei som likar det, brus eller saft til oss andre.

Mannen insisterar på surkål og rødkål i tillegg, og nektar å smake på lefsa. Han er redd for å bli avhengig, trur eg...

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 15:09   #49
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Fett på kanten er jeg helt enig i, og visst gir fettet masse smak, men det er de magre sauene som utegangere og villsau som gir det beste pinnekjøttet. Der er det bare en fettrand og kjøttet smaker mye i seg selv. De feite sauene som dalasau gir mindre godt pinnekjøtt. Synes jeg.



Vi har de siste årene hatt sau som har gått på Hallingskarvet hele sommeren, og det er noe annet i smak!
Det er så magert og fint, og pinnekjøttet blir helt himmelsk!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 15:14   #50
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tilbehør til Pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Dragonfly, her.

Vi har kålrabistappe med litt poteter i , kanskje noen gulrøtter i , salt, pepper , smør og fløte. Så har vi poteter, sjy fra pinnekjøttet , øl og akevitt til .

Samme her! Gjerne et par poteter også i kålrabistappa - da blir den litt mildere. Kålrabistappa må krydres godt og stappes med sånn "stapper", ikke i foodprosessor. Da blir det jo rene barnematen - svigermors kålrabistappe er helt finmoset og nesten uten krydder. Det gir meg sykehusassosiasjoner :urk:

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 15:23   #51
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilbehør til Pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

. Kålrabistappa må krydres godt og stappes med sånn "stapper", ikke i foodprosessor. Da blir det jo rene barnematen - svigermors kålrabistappe er helt finmoset og nesten uten krydder. Det gir meg sykehusassosiasjoner :urk:



Ja huff.. den må aldeles ikke være finmost!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 23:14   #52
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tilbehør til pinnekjøtt

Hmmm, lengter etter jul.....

Vi har røkt pinnekjøtt som blir dampet.
Mandelpoteter,kålerabistappe,vossakorv og sjyen fra gryta er det enkle, men dog vidunderbare tilbehøret.

Mørkt øl eller akevitt hører til for dem som liker det. Jeg må ha iskald Coca cola

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 22:41   #53
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til Pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av mandarin, her.



Ja huff.. den må aldeles ikke være finmost!

Enig. Litt grov må stappen være.

Ingen som bruker sjy fra pinnekjøtt i stappen forresten?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-06, 21:06   #54
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tilbehør til pinnekjøtt

Vi bruker:
* poteter (gjerne mandel men ikke noe must)
* Kålrotstappe med gulrot i og med meierismør
* Sjy

Har også brukt å ha tyttebærsyltetøy - gjerne hjemmelaget ved siden av - smaker himmelsk synes jeg

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-17, 17:36   #55
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilbehør til pinnekjøtt

Takket være denne tråden ble middagen reddet til tross for at kålrabistappen svidde seg. Potetmos, gulrot, rødkål, sosisser og medisterkaker var godt til det og!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-17, 18:14   #56
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilbehør til Pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Lykketrollet, her.

Poteter, kålrabistappe og sjy.

Her også + vossakorv.
Kålrotstappen lages av kålrot, søtpotet, gulrot, meierismør, fløte og muskatnøtt. Jeg lager i en 5 ltrs kjele og den blir spist opp..

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 26-12-17 kl 18:50.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-17, 20:51   #57
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilbehør til pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Kålrotstuingen lages ved å dele 3-4 gulrøtter pr kålrot i små biter, kålrota deles også i små biter, og alt kokes i lettsaltet vann til det er mørt. Deretter har jeg i en stor smørklatt, og en god klunk fløte og masse kvernet pepper, og moser med vanlig håndmikser. Smak til med mer salt, pepper, fløte eller smør.

Jeg bruker helst mandelpoteter, fortrinnsvis økologiske.

Tyttebær, hjemmeplukket og hjemmesyltet.

Pinnekjøttet skal helst være røkt, og aller helst fra villsau eller utegangersau (spælsau). jeg liker det når det er lite og smakfullt, ikke schvært og fett.

Akevitt og øl

Jepp, AKKURAT sånn, bortsett fra at tyttebærsyltetøyet er kjøpt, og jeg er ikke begeistret for akevitt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no