Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fiskesaus?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-06, 09:56   #1
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Fiskesaus?

Jeg er glad i fisk. Ihne er forsåvidt også glad i fisk, men jeg skulle gjerne hatt til mer variasjon til henne.

Når jeg lager fisk, (kokt eller stekt) synes jeg hvitsaus, rømme eller creme fraiche er godt tilbehør. Men Ihne kan ikke spise noe av dette, ettersom det er melk i det.

Så, jeg trenger å vite om det finnes noen fiskesaus (uten alt for "rar" smak, Ihne er ikke så veldig dristig) som ikke er melkebasert?

Eller kanskje oppskrift på noen nye måter å servere fisk på, uten melk?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:19   #2
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Sv: Fiskesaus?

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Jeg er glad i fisk. Ihne er forsåvidt også glad i fisk, men jeg skulle gjerne hatt til mer variasjon til henne.

Når jeg lager fisk, (kokt eller stekt) synes jeg hvitsaus, rømme eller creme fraiche er godt tilbehør. Men Ihne kan ikke spise noe av dette, ettersom det er melk i det.

Så, jeg trenger å vite om det finnes noen fiskesaus (uten alt for "rar" smak, Ihne er ikke så veldig dristig) som ikke er melkebasert?

Eller kanskje oppskrift på noen nye måter å servere fisk på, uten melk?

Ikke saus akkurat, men min lille er veldig glad i eggesmør, smeltet smør med kokt egg i småbiter. Kan det være noe?

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:22   #3
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Sv: Fiskesaus?

Forresten, hun kan kanskje ikke ha smør heller?

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:37   #4
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fiskesaus?

Jeg lager vanlig hvit saus med soyamelk, eller rismelk. Det smaker litt annerledes, men småen liker det.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:40   #5
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fiskesaus?

Dillsaus er jo godt til fisk!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:47   #6
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fiskesaus?

Opprinnelig lagt inn av Mammateur, her.

Ikke saus akkurat, men min lille er veldig glad i eggesmør, smeltet smør med kokt egg i småbiter. Kan det være noe?

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men svigerinnen min bruker dette...Og det er jo kjempegodt! Hun kan fint spise smør, bare det er melkefritt. Takk for tips!

Azi; Jeg tilhører de som riktignok klarer å fundere meg frem til at dill må være en urt eller krydder (kan det stemme at det er den jeg bruker til slike foliepakker med laks, tro?), men hvordan i all verden får jeg den til å bli en saus?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:51   #7
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fiskesaus?

Dill får du fersk eller tørket. Jeg pleier å lage hvitsaus med creme freiche eller rømme og dill i.
Men av og til er det greit å stikke innom butikken og kjøpe seg en ferdigpakket dillsaus!

Dill er kjempe godt til fisk og skalldyr. Har faktisk fått helt dilla på det etter vi bodde i Sverige. Dem brukte dill på alt fisk og skalldyr!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:52   #8
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fiskesaus?



Og slik kan den også se ut!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:53   #9
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fiskesaus?

Creme fraiche og rømme er melkebasert, dessverre...Og de fleste posesauser tipper jeg har melkeprotein i seg....Men takk for forslaget. Nå kom jeg på at dill kanskje, om ikke som saus, allikevell kan brukes til å sette litt annen smak på fisk.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:56   #10
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fiskesaus?

Du kan droppe rømme og creme også og lage hvitsaus slik som du pleier og ha dill oppi!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 22:25   #11
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fiskesaus?

Fiskewok er supergodt! Og denne fant jeg da jeg søkte på www.godfisk.no :

Fiskepanne med ratatouille, 4 porsjoner
Ingredienser:
-600 g lettsaltet torsk i stykker
-1 stor løk i terninger
-1 rød paprika i terninger
-1 gul paprika i terninger
-1 squash i terninger
-1 boks hakkede tomater
-2 ss olivenolje
-1 knivsodd kajennepepper

Ha tomatene og grønnsakene i en kjele, gjerne en som er lav og vid.
Legg fisken over. Bland olje og kajennepepper i og hell det over fisken.
Kok retten på svak varme under lokk til grønnsakene er møre og fisken kokt ca. 20 minutter.

Server retten fra gryten med kokte poteter eller ris til.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 23:07   #12
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fiskesaus?

Lillebror liker fisk i form. Frossen fisk, purre, frosne grønnsaker og soyafløte. Stekes i ovnen i minst 45 minutter. Det går også an å bruke appelsinjuice. (Eller Balsamicoedikk har jeg hørt, men det har vi ikke prøvd.)

Sour supreme er et godt alternativ til rømme, har vi akkurat funnet ut. Men det visste du vel antagelig fra før.

Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 23:11   #13
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fiskesaus?

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Creme fraiche og rømme er melkebasert, dessverre...Og de fleste posesauser tipper jeg har melkeprotein i seg....Men takk for forslaget. Nå kom jeg på at dill kanskje, om ikke som saus, allikevell kan brukes til å sette litt annen smak på fisk.

Den eneste posesausen vi har funnet som det ikke er melkeprotein i, er Toros brunsaus for storhusholdninger, kjøpt på helsekost. Blander du den med Sour Supreme, får du skikkelig god "fløtesaus" til søndagsmiddagen. Men kanskje ikke til fisk.

Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 23:45   #14
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fiskesaus?

Stek sesamfrø i tørr panne til de får farge.
Stek laksefileter og snu de deretter i sesamfrø

Saus:
1dl soyasaus
0.5dl honning

Varmes forsiktig og smakes til med salt og pepper. Soyasaus er veldig salt så pass på saltet.

Serveres med ris og salat.

Dette var en stor hit hos 2,5åringen.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no