Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvordan bruke restemat-tråd

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-06, 21:15   #1
rakka
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 144
rakka er litt kul
Standard

Hvordan bruke restemat-tråd

Jeg har tenkt å bli litt mer økonomisk ift matinnkjøpene våre. Har ikke lyst å kutte ned på kvalitet på råvarene, men noe må man jo kutte på. Tenkte derfor å spørre dere om deres beste tips for å bruke rester og samtidig få det til å smake godt!

Jeg kan jo begynne selv med de restevanene jeg har:

  • Taco fredag kveld gir ofte hakkede grønnsaks- og osterester som er perfekt å bruke i en omelett lørdag morgen! Jeg var ganske fornøyd med meg selv da jeg oppdaget denne geniale gjenbruksplanen.
  • Hvis man er på hyttetur og det bare er trist og tørt brød igjen på søndagen, blir alle glade og imponerte hvis du lager en røre av egg, melk, kanel, kardemumme, salt, pepper og eventuelt sukker som du lar skivene svelle i før de stekes i smør i stekepanne. Arme riddere smaker kjempegodt med bringebærsyltetøy.

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 08:47   #2
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bruke restemattråd

Det er ikke lett å gi eksakte råd om bruk av rester, for det er improvisasjon og avhenger av hva man har av rester og hvor mye.

Men altså:

Melk og andre melkeprodukter som er gått litt over dato: pannekaker eller vafler

Rester av poteter eller ris: stekes og krydres

Rester av kjøttkaker og andre ting som er blitt servert med brun saus: del opp kjøtt, ha evt i grønnsaker (rester) eller kok nytt. Poteter kan skrelle og has oppi, makaroni er godt ved siden av. Server gjerne med flatbrød og tyttebær.

Rester av fisk kan brukes i fiskeform, feks med hvit saus som man pisker et par eggeplommer i, og vender inn et par stivpiskede eggehviter (gratengsaus). Sammen med fisken har man kokt makaroni, lettkokte grønnsaker (feks brokkoli, blomkål, gulrot i tynne skiver, osv), ha på griljermel, stekes på 200 C i 30 min. Server med salat og kokte poteter.

Rester av pølser, bacon eller skinke kan brukes i ovnsomelett, sammen med rester av poteter og litt påplussing av grønt.

Rester av spaghettisaus kan utvides med en ekstra boks hermetiske tomater, 1 squash i biter, 1 ekstra løk i biter, 2 finhakkede gulrøtter, 1 finhakket stang stangselleri, 7-8 biter frossen spinat og tykk hvit saus. Smak til med krydder. Legg saus og grove lasagneplater lagvis i en form med ost på toppen og stek som angitt pålasagneplatepakken.

Grøtrester: Bland med egg, melk, mel og litt salt og stek lapper.

Rester av pasta: i pastasalat eller stekt med grønnsaker, alternativt stuet i en saus eller i en form i ovenn i gratengsaus med ost på toppen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 12:31   #3
Beckett
Fornøyd
 
Beckett sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.555
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan bruke restemat-tråd

Opprinnelig lagt inn av rakka, her.

  • Taco fredag kveld gir ofte hakkede grønnsaks- og osterester som er perfekt å bruke i en omelett lørdag morgen! Jeg var ganske fornøyd med meg selv da jeg oppdaget denne geniale gjenbruksplanen.

Vi har ofte kjøttdeigrester også, vi (lager alltid for mye...). Dette fryser vi ned, og når en av oss er alene hjemme, er det supert å ta opp og ha i en baguett, sammen med salsa og ost. Da har vi en enkel "middag" til en person.

Poteter brukes stort sett alltid i en omelett, sammen med løk og pølserester.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:06   #4
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan bruke restemat-tråd

Vi bruker ofte taco på fredag. Da har vi masse ferdigoppkuttede grønnsaker etc. så det blir lett å lage pizza på lørdag.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:14   #5
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bruke restemat-tråd

Både kjøtt- og fiskerester er godt som pålegg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:30   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bruke restemat-tråd

Rester av fullkornspasta kan puttes i plastpose til neste dag, og bli basisen i en hyggelig nisteboks. Det samme med kyllingfilet eller annet kjøtt. Evens favoritt er pastarør, ostebiter, tynne gulrotstaver og enten kalkunpølsebiter eller kyllingfilet i små biter.

Rester av søndagsmiddag med stek, brun saus, poteter og grønnsaker blir deilig lapskaus på mandag.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 12:08   #7
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan bruke restemat-tråd

Dytter denne litt opp. Har ingen gode forslag men skal se hva jeg kommer på. Her blir det i alle fall omelett med tacorester i dag.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-06, 12:41   #8
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan bruke restemat-tråd

Vi storhandler en gang i uka, fredag, det vil si at vi bruker opp rester til lunsj/middag på fredag når mannen er ferdig kl 13. Sparer poteter og grønnsaker som blir til overs og steker, sammen med evnt kjøttrester vi har igjen også egg til hvis vi har igjen. Kjøtt vi har hatt til middag har ofte mannen som pålegg dagen etter.
Rester av risgrøt lager vi rislapper av. Saus er jeg ikke så flink til å bruke opp igjen.

Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 11:35   #9
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan bruke restemat-tråd

Sausrestene bruker jeg gjerne til lapskaus.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 12:49   #10
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan bruke restemat-tråd

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Rester av søndagsmiddag med stek, brun saus, poteter og grønnsaker blir deilig lapskaus på mandag.

Akkurat den jeg trengte i dag, har steken (altfor stor) i ovnen. Takk!

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:16   #11
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Sv: Hvordan bruke restemat-tråd

Middagsrester blir ofte brukt i nistepakken dagen derpå. Suppe lager vi stort av og fryser 2/3 i mindre porsjoner, slik at vi har raske middager de dagene alt går i ett. Poteter koker vi ofte for mye av, og bruker i potetmos, potetsalat eller i tortilla (spansk omelett) dagen etter.

*noterer tacotips* Det var lurt!

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-06, 12:53   #12
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan bruke restemat-tråd

Jeg kaster ALTfor mye mat.. Denne tråden skal jeg lese nøye..

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no