Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Blodgivere og bekjente av blodgivere

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-20, 23:23   #1
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Utrop

Blodgivere og bekjente av blodgivere

Prøver å nå ut flere plasser, og fp har mange fornuftige folk.

Selv om det er lite "annen" aktivitet på sykehusene er blodbehovet som før... Det er ikke de planlagte operasjonene som bruker så mye blod. Det er veldig mange kreftpasienter, personer med blodsykdommer og større ulykker som bruker blod. Og disse kan dessverre ikke ta "korona-fri"

Blodbankene er åpne og de trenger blodgivere nå og fremover. Lagrene må fylles hele tiden. Flere enn vanlig må avbestille eller flytte timene sine nå. Både på grunn av strengere reiserregler og på grunn av sykdom. Derfor trenger de dere som er friske, ikke i karantene og tappeklare.

De fleste blodbankene har ikke kapasitet til å ta imot helt nye som vil melde seg nå. Men er du giver fra før, frisk, ikke i karantene og det er over 3 mnd siden du har gitt: Ring blodbanken din! De trenger deg selv om de ikke har ringt deg på en stund. Å ringe etter givere tar nemlig mye mer tid enn at giveren ringer og spør: trenger dere meg?

Er du ikke giver eller kan ikke være giver, så formidle gjerne dette til familie,venner og bekjente som du vet er blodgiver.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 00:00   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.383
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Fin oppfordring! Selv gav jeg mandag i forrige uke.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 00:19   #3
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

J viktig oppfordring. Jeg fikk først 6 mnd karantene pga jeg var i Kenya i høst, fikk telefon en stund etter at jeg kom hjem om at det nå det nå var 12 måneder.
Ringer blodbanken så stiller jeg....
PS Jeg får bare en SMS med foreslått tidspunkt, bekrefter om det passer eller ikke.Fungerer supert.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 00:45   #4
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

J viktig oppfordring. Jeg fikk først 6 mnd karantene pga jeg var i Kenya i høst, fikk telefon en stund etter at jeg kom hjem om at det nå det nå var 12 måneder.
Ringer blodbanken så stiller jeg....
PS Jeg får bare en SMS med foreslått tidspunkt, bekrefter om det passer eller ikke.Fungerer supert.

Er nok forskjellig bookingsystemer/rutiner. Men mange steder er det slik at om du avbestiller en time kontaktes du først bare når det er skikkelig krise.
Noen blodbanker tar malariatest samtidig med blodgivingen hvis det er 4-12 mnd etter du har vært i malariaområde. Tar de ikke den testen er det riktig at du må vente et år.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 12:22   #5
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Er nok forskjellig bookingsystemer/rutiner. Men mange steder er det slik at om du avbestiller en time kontaktes du først bare når det er skikkelig krise.
Noen blodbanker tar malariatest samtidig med blodgivingen hvis det er 4-12 mnd etter du har vært i malariaområde. Tar de ikke den testen er det riktig at du må vente et år.

Nå er det 6 måneder siden jeg kom hjem, så da regner jeg med de tar kontakt om de trenger meg.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 00:54   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.423
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Veldig viktig oppfordring! Selv kan jeg ikke, siden jeg ikke er frisk, men hadde gladelig gjort det hvis jeg kunne. Er glad for alle som gjør det.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 06:13   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.965
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Takk for påminnelse. Jeg skulle gitt blod midt i kaoset i forrige uke, men da skar alt seg. Nå vil en tur til blodbanken være et trivelig avbrekk fra hjemmekontoret. Jeg ringer dem når de åpner.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 08:32   #8
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.708
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Viktig påminnelse! Jeg har time på mandag.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 09:57   #9
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.390
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Så bra! Jeg var innom, for første gang på lenge for halvannen uke siden. Tenkte da at det var fint å få gitt før "det braker løs". Lite visste jeg at det skulle brake så hardt som nå. Lover å ikke la det gå like lenge til neste gang.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 10:07   #10
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Bra oppfordring!!

Har selv vært blodgiver i over 20 år, men ble tvunget til å slutte nå rett før korona meldte seg. Synd, men sånn er det noen ganger.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 10:08   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Hengte meg opp i det du sa om at blodbanken måtte ringe givere - burde dere ikke ha et system der dere lett kan "pinge" folk ved behov?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 10:20   #12
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.708
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Blodbanken i Bergen er langt mer aktive enn på tlf. Vi får sms med time. Svarer vi nei på den får vi straks tilbud om ny time. Systemet «gir seg ikke» før det får ja. Vi har også egen portal hvor vi kan velge time dom passer selv. Veldig fornøyd med det!

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-20, 19:08   #13
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Blodbanken i Bergen er langt mer aktive enn på tlf. Vi får sms med time. Svarer vi nei på den får vi straks tilbud om ny time. Systemet «gir seg ikke» før det får ja. Vi har også egen portal hvor vi kan velge time dom passer selv. Veldig fornøyd med det!

Det er en ballansegang det der. Jeg vet om folk som sluttet å gi blod fordi de ble mast på og fått dårlig samvittighet om de ikke kunne.

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 12:06   #14
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hengte meg opp i det du sa om at blodbanken måtte ringe givere - burde dere ikke ha et system der dere lett kan "pinge" folk ved behov?

Mange har det. Men erfaringer med sms er at mange folk glemmer å kontakte/svare blodbanken om de ikke kan. Det er ofte ting man vil avklare når der gjelder helsespørsmål, og det er bedre å finne ut det der og da enn å måtte avvise når giveren kommer.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-20, 10:30   #15
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.531
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Jeg pleier å få SMS om time, og svarer jeg nei får jeg nytt forslag en uke etter eller noe sånn. Litt avhengig av om jeg svarer "nei. Den dagen går ikke" eller "nei, karantene en uke pga sykdom" etc, så jeg tror det er mennekser inne og vurderer nytt tidspunkt. Ikke helt automatisert system. Jeg forventer time hver 5. Måned (de bruker ikke så mye b+ blod) men har tenkt at jeg nok skal inn før. Om jeg burde ringe dem, da føler jeg at jeg forstyrrer dem, for de sender vel bare en melding via det systemet?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-20, 10:07   #16
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Frøkna har fått en SMS med ekstrainnkalling fra AHus (egentlig 2 uker til ordinær time) , jeg har ikke fått, men etter at jeg var i 6 mnd karantene pga reise kom jeg aldri i gang igjen. Nå er det over 1 år siden jeg ga.

Svanen - kan man bare begynne å gi igjen etter så lang tid eller må man godkjennes på nytt? Vi er friske og raske så vi kan bidra.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 10-04-20 kl 10:14.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-20, 10:12   #17
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.446
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Svanen, vet du om blodet testes for antistoffer?

Jeg skal gi over påske, etter å ha vært forkjølet de to siste gangene jeg har fått time. Siden jeg jobber i Oslo og tok t-banen på jobb, så er det ikke helt usannsynlig at jeg har blitt smittet. Dog uten symptomer utover vanlig forkjølelse, i så fall. Jeg vil jo gjerne gi, hvis jeg kan..


Sist redigert av Timar : 10-04-20 kl 10:17.
Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-04-20, 11:25   #18
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.323
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Frøkna har fått en SMS med ekstrainnkalling fra AHus (egentlig 2 uker til ordinær time) , jeg har ikke fått, men etter at jeg var i 6 mnd karantene pga reise kom jeg aldri i gang igjen. Nå er det over 1 år siden jeg ga.

Svanen - kan man bare begynne å gi igjen etter så lang tid eller må man godkjennes på nytt? Vi er friske og raske så vi kan bidra.

Det varierer fra blodbank til blodbank. Hos oss kan du gi om det er mindre enn 5 år siden sist. Ring dut og høre med dem.

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Svanen, vet du om blodet testes for antistoffer?

Jeg skal gi over påske, etter å ha vært forkjølet de to siste gangene jeg har fått time. Siden jeg jobber i Oslo og tok t-banen på jobb, så er det ikke helt usannsynlig at jeg har blitt smittet. Dog uten symptomer utover vanlig forkjølelse, i så fall. Jeg vil jo gjerne gi, hvis jeg kan..

Ikke for Korona nei.
Så lenge du har vært helt frisk, uten forkjølelsesymptomer de siste 2 ukene kan du nok gi. Og ikke har nærkontakt med noen med påvist smitte

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-20, 11:30   #19
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.446
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Ikke for Korona nei.
Så lenge du har vært helt frisk, uten forkjølelsesymptomer de siste 2 ukene kan du nok gi. Og ikke har nærkontakt med noen med påvist smitte

Takk! Da regner jeg med det er gjort en god vurdering på smittefare. Jeg har ikke vært i kontakt med noen som er smittet, men det er jo ikke mulig å vite om jeg har vært smittet selv. Har uansett levd tilnærmet i karantene den siste måneden.

Jeg er universalgiver, så blodbanken er gjerne litt ekstra ivrig på at jeg skal komme.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-04-20, 13:47   #20
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.401
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blodgivere og bekjente av blodgivere

I den blodbanken jeg sokner til, får jeg ikke gitt blod siden jeg er Gastric Sleeve-operert og står på fast tilskudd B12.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no