Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Beste bruken av Norvegia lettost?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-23, 14:27   #21
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste bruken av Norvegia lettost?

Jeg drikker heller ikke melk. Men bruker melk i havregrøt hver dag, i kaffe og jeg spiser mye cottage cheese.

For meg er vanlig ost altfor fett, dessuten også temmelig salt. Jeg mener ikke at ost er usunt i vanlige mengder, men jeg tenker nok annerledes om hva som er vanlige mengder, da, kanskje. Og selv om det er sunt, så er det jo ikke slik at jo mer, jo sunnere. Tvert imot.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-23, 14:40   #22
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste bruken av Norvegia lettost?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg drikker heller ikke melk. Men bruker melk i havregrøt hver dag, i kaffe og jeg spiser mye cottage cheese.

For meg er vanlig ost altfor fett, dessuten også temmelig salt. Jeg mener ikke at ost er usunt i vanlige mengder, men jeg tenker nok annerledes om hva som er vanlige mengder, da, kanskje. Og selv om det er sunt, så er det jo ikke slik at jo mer, jo sunnere. Tvert imot.

Vi snakker 100g ost pr dag altså. Det gir meg for lite kalsium pr dag faktisk (jeg tåler ingen andre melkeprodukter) og jeg tar tilskudd.
Hoved utfordringen er kalorier, ikke at ost i seg selv er usunt.
100g ost er 400 kalorier. Det er jo helt uproblematisk så lenge det balanseres med det andre man spiser.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-23, 14:56   #23
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste bruken av Norvegia lettost?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Stemmer at forbruket er moderat, ja. Det går er brød til dagen her også, men jeg (som kun spiser knekkebrød) unner meg ikke ost på så mange. Det spises ost på en del av skivene hos de andre (vi er 4), og noen ganger blir ost brukt til gratinering. Vi har ikke ost til taco. Så at vi spiser MYE ost stemmer jo slett ikke, men vi liker det altså, alle. Jeg skulle gjerne spist mer, men det er jo ikke spesielt sunt.

Hos oss går det en del ost til taco for 4 av 5, yngste spiser ikke ost som ikke er smeltet.

Så bare 4 v 5 hos oss liker ost, men vi lager taco hver fredag, og 4 av 5 bruker ost på, og lager pizza på lørdag med rester fra tacoen og mer ost. I tillegg går et noe på skiver etc. Og sånn ca en kg i uka er det nok

Kalorier er det, men ellers er det jo kalsium og sånn. Jeg har undervektige unger så at de spiser ost på tacoen bekymrer meg ikke. Vi voksne balanserer detmed mye salat etc (og trolig er lefsa verre enn osten, men...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-23, 15:33   #24
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste bruken av Norvegia lettost?

Det skal jo ikke så veldig mye til for å bruke en del ost da. Vi har tre barn og to av dem spiser ofte ost på matpakken. I tillegg har de med seg x antall venner med hjem nesten på daglig basis og det lages mye ostesmørbrød, toast og pitapizza (tenåringsgutter spiser helt vanvittig mye mat). I tillegg går det med ost til matlaging.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-23, 15:54   #25
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste bruken av Norvegia lettost?

Vi bruker ca 1,5 kg ost i uka og synes ikke 5 kg i Floksa-familien var så voldsomt. De er jo fem menn og en kvinne.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-23, 16:21   #26
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beste bruken av Norvegia lettost?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ost er jo kjempe sunt!
Dog ganske kaloririkt. Jeg spiser 3-4 knekkebrød med ost stort sett hver dag. Jeg drikker ikke melk som ost er min kalsiumkilde.

Det er min kalsiumkilde også.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-23, 16:26   #27
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 956
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Beste bruken av Norvegia lettost?

Eg har og grabba lettost istaden for vanleg. Seinast i dag på rema, oppdaga det først i kassa. ��

Det funkar heilt greit til det samme som vanleg ost, berre litt kjedeligare smak og blir fortare tørr.

Me er forøvrig to vaksne, det er berre eg som et ost på skiva, og det er ikkje unormalt med 0,5-1kg forbruk i veka, men då er det inkludert litt grateng/pizza.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-23, 12:28   #28
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste bruken av Norvegia lettost?

Jeg synes lett Norvegia går helt fint å spise som pålegg. Den er merkbart tørrere enn vanlig Norvegia, men helt ok. Det funker dog ikke å smelte den eller ha den på varme retter. På grunn av lite fett så blir den bare tørr og rar når den er smeltet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-23, 12:36   #29
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste bruken av Norvegia lettost?

Fikk med meg tre pakker (altså 6 kg ost) i dag jeg også. Dog ikke lettvarianten. Genialt tilbud.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-23, 13:11   #30
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.809
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beste bruken av Norvegia lettost?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes lett Norvegia går helt fint å spise som pålegg. Den er merkbart tørrere enn vanlig Norvegia, men helt ok. Det funker dog ikke å smelte den eller ha den på varme retter. På grunn av lite fett så blir den bare tørr og rar når den er smeltet.

Funket greit på toppen av en grateng jeg lagde i går, og skal bruke på taco. Tror ikke jeg vil prøve den på pizza.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-23, 13:16   #31
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.035
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste bruken av Norvegia lettost?

Riv og hiv i fryseren.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-23, 14:10   #32
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.616
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beste bruken av Norvegia lettost?

Lettost er perfekt til å lage ostechips! Blir knall sprø.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no