Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan kan man lære seg å pynte?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-22, 19:22   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan kan man lære seg å pynte?

Jeg har aldri pyntet. Jeg er ryddig, men det stopper der. Jeg eier ingen pynteting og i dag kjøpte jeg min første orkidé. Den er veldig fin. Men også veldig ensom der den står i min ellers helt tomme vinduskarm. Jeg har lyst å lære meg å pynte, men jeg skjønner ikke hvor jeg skal begynne. Hjelp.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 19:24   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Du kan jo kjøpe flere planter? Det pynter mye. Ellers har jeg ikke noen gode råd til deg. Jeg har for mye dill og dall.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 19:35   #3
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Jeg har alt for mye dill dall. Liker du levende lys? Blomster og staker med lys synes jeg er fint, og skaper kos. Kubbelys, telys og vanlige stearinlys.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 19:42   #4
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.425
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Jeg elsker å pynte. Et tips er å samle pynt i grupper, enten bare ved å sette ting sammen eller å samle dem på et brett, oppå en liten haug med bøker e.l. Det er også viktig å prøve seg frem, la det stå en stund og så bytte om hvis noe føles feil. For å få en gruppe av pynt til å se fin ut sammen, er det f.eks. lurt å tenke på at man bruker noen ting som har lik farge eller likt materiale eller lik form og så blander inn noe annet for å få det litt mer spennende. Symmetri blir for "stivt" og lite levende synes jeg, så prøv å unngå det. Du kan såklart ha en plante i hvert hjørne, men da enten to ulike planter eller to like planter kombinert med ulike ting om du skjønner. Se på instagram, på Pinterest eller i interiørblader og kopier ting du liker i vilden sky hvis du er usikker. Så lærer du mer etter hvert. Er du åpen for feedback, må du gjerne poste bilder slik at vi kan gi mer konkrete tips. Lykke til!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 19:50   #5
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Mitt beste tips er å se på bilder, instagram eller Pinterest kanskje, og finne ut hva du liker. Også hermer du.
Tror jeg hadde begynt med å kjøpe en vase. En pen vase som du faller for og som vil være nydelig med avskårne blomster i, og dekorativ nok til å stå uten.
Jeg er for øvrig enig i tipset med levende lys, det er veldig hyggelig. Jeg er imidlertid litt redd for brann, så som oftest bruker jeg bare sånne ledlys som ser naturtro ut. Uyuni har noen som er veldig fine, de er dyre men de varer jo. Du får kjøpt fjernkontroll til dem også.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 19:54   #6
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Det er ikke vanskeligere enn å lese seg opp på feks fargeteori, perspektiv, Fibonacci og en liten dæsj kunsthistorie.

Evt kopiere det man synes er fint på insta/Pinterest etc. Eller IKEA-katalogen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 20:05   #7
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Noen (pynte)puter i sofan og en fin lysestake eller fat til kubelys gjør mye for hyggestemning i en stue, syns jeg. Og jeg er tildels storforbruker av orkideer, kjøper de heller enn blomsterbuketter for de varer i 5-8 uker hos meg.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 20:36   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Du kan få inspirasjon fra ukeblader, KK for eksempel, og interiørmagasiner.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 20:51   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Trenger du pynt? Jeg er tydeligvis som deg. Det vi har av pynt har mann eller datter kjøpt inn. Det får stå der de plasserer det. De synes det er fint og jeg klarer å ikke oppfatte det som rot.

Unntaket mitt er stearinlys. Det synes jeg er veldig trivelig når det er høst og vinter ute. (Jeg blir glad av peis også, men det har vi bare på hytta.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 21:12   #10
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.815
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Jeg synes stearinlys er koselig. Jeg bruker det som pynt. Har noen fine holdere som jeg har fått. De er fine også uten at lysene er tent, det er pynt for meg. Jeg liker også blomster og planter. Jeg pynter derfor med grønne planter, orkideer og blomsterbuletter. Vasene jeg bruker til blomstene er også dekorative i seg selv. Noen av dem har jeg arvet eller fått i gave. Blomstene er plukket ute i sommerhalvåret. Om vinteren kjøper jeg roser til 50,- på Mester Grønn. Jeg gidder ikke bruke mye penger.

Gi ar ikke så mye stående som kun er til pynt. En legofigur i eik får holde.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 21:22   #11
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.992
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Hvorfor har du lyst til å lære deg å pynte? Svaret på det vil kanskje si noe om hva slags pynt du eventuelt trenger.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 22:02   #12
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Jeg er som deg. Anbefaler å kjøpe 2 orkideer til og plassere ved siden av.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 22:26   #13
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Synes ofte det er mest effektfullt å lage en gruppe, som flere er inne på. Et brett, et fat el.l. Mange ganger har man mye hjemme man kan bruke, som man ikke tenker på. En fin porselenskopp, en leke, en lysestake, en fin bok..

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 22:37   #14
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.041
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Har også fått tips om det å gruppere ting. Gjerne noe med samme farge i også. Jeg har kjøpt noen tørka blomster på Kid, synes det hjelper på med noe i vasene.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 23:04   #15
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Hvorfor har du lyst til å lære deg å pynte? Svaret på det vil kanskje si noe om hva slags pynt du eventuelt trenger.

Fordi vi har flyttet bokhyllene til det nye kontoret og alle leker til det nye barnerommet (og pianoet til kjøkkenet) og da er det så tomt her. Så sterilt. Som å bo på institusjon. Vi har ikke noe på veggene engang.

Stearinlys tror jeg ikke går. Vi har en toåring. Snart er det adventslys da, det hjelper.

Om jeg kjøper flere orkideer, må pottene være like? Jeg er altså så fullstendig blottet for estetisk sans at det er helt flaut.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 23:12   #16
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.104
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Du er ihvertfall ikke alene. Her går det år imellom innkjøp av stearinlys, all pynt oppfatter hodet mitt som rot ( i vårt hus, ikke andres). Har tre orkideer, de har ulike hvite Potter i samme vindu. Men jeg synes vi har fine bilder på veggene. Noen selvtatte fotografier, noen kjøpt og ett jeg har malt selv.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 23:25   #17
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Jeg sliter med det samme. Har innsett at det å kjøpe en og en ting ikke funker når man mangler estetisk sans. Ting passer ikke nødvendigvis sammen i virkeligheten selv om det gjør det i hodet mitt.. Jeg klarer heller ikke å lage sånne naturlige grupper av fine ting.

Nå trenger jeg teppe, puter og et bilde til å henge over en grå sofa. Det burde være mulig å få til, men.. I hvilke butikker kan man forvente å få hjelp til slike ting?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-22, 23:26   #18
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Om du synes det er finest med like potter, så kjøper du det. Er det ikke noe du tenker over, så kjøper du ulike.

Farger på puter, tepper og løpere/duker pynter mye. Kjøp noen fine plakater og enkel ramme fra Nille/Rusta og heng opp på veggen.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-22, 06:29   #19
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.333
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Jeg er heller ingen stor pynter, og lever litt etter "regelen" om at alt vi har stående framme skal ha en bruksfunksjon. Så det finnes ikke nips hos oss, for å si det sånn. Men jeg er glad i planter, om det kan kalles pynt, og helst store planter som kan stå i fine potteskjulere eller -kurver på golvet. Jeg er også glad i farger, og har fargerike lamper, pledd, tepper og puter. Sammen med et par levende lys bidrar dette til at et ellers nokså stramt interiør myknes opp og "pyntes".

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-22, 07:06   #20
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.858
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan kan man lære seg å pynte?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Stearinlys tror jeg ikke går. Vi har en toåring. Snart er det adventslys da, det hjelper.

Vi brukte diverse kubbelys og telys med batteri i mange år. Jeg synes det fungerer veldig bra. Mange av de ser ganske ekte ut.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no