Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-13, 18:41   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Vaniljekake laget som eplekake med kanel oppå, er den beste eplekaken jeg har smakt. Vi har brukt å lage de som muffins. (Har lagt ut info og bilder i vaniljekaketråden, mener jeg å huske.)

Den kaken bruker jeg og som eplekake-base. I egg- og melkefri versjon. Verdens luftigste, beste eplekake, synes jeg.
Skal lage den i morgen tidlig og ha med i selskap.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-13, 22:23   #22
Kosmokula
Øyert
 
Kosmokula sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 97
Kosmokula har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Dette er den beste eplekaka jeg har bakt

125 g mykt smør

2 dl sukker
3 egg
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver
2 ss fløte
2-3 epler

kanel, perlesukker og kaldt smør.


Forvarm stekeovnen til 200 grader. Pensle en liten langpanne eller kakeform som rommer 1 1/2 liter. Rør smør og sukker hvitt. Pisk inn ett egg om gangen. Tilsett mel iblandet bakepulver, og fløten til slutt.
Krydre eplebåtene godt med strøsukker og kanel og sett de ned i røren. Dryss kanel og perlesukker over. Skjær smør i tynne skiver med ostehøvel og legg dem oppå.
Stek kaken på nederste rille i ca 40 minutter på 190 grader, eller følg bruksanvisningen til ovnen din.

__________________
feb'05, sept'06, jan'12 & sept'13
Kosmokula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 11:56   #23
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Jeg liker egentlig aller best eplekaker med mest epler og sprøtt smuldrelokk, tradisjonell paideig eller tynn strudeldeig. Den "gammeldagse" med basis av smør og sukker rørt hvitt syns jeg blir veldig mektig, det blir så mye kake.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 12:11   #24
Shane
Erfaren
 
Shane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 894
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Den her kaken er enkel og vanvittig god! Hver gang jeg serverer den fryder seg store og små

5 epler
1 ts kanel
100 g smør
2,5 dl sukker
150 g hveteme
1 ts bakepulver
2 ts vanillesuker
0,5 ts salt
1 egg, pisket

1. Sett ovnen på 200 grader. Skrell epler og kutt de i tynne båter. Smør en paiform (str 26 diameter) og legg eplene oppi. Strø over kanel.
2. Smelt smør og la det avkjøles. Bland sammen alle de tørre ingrediensene og ha det smelte smøret samt egget oppi. Smør deigen utover eplene. Ha over litt kanel.
3. Steik ca 40 minutter i nedre del av ovnen. Server med vaniljesaus, krem eller is.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 13:11   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Jeg liker å lage eplekake i muffinsformer. Gjorde det i dag, i stedet for å lage den langpannen jeg egentlig skulle lage. Helte røren (ikke den samme som vaniljekaken, som jeg skulle bruke) i muffinsformer, stappet nedi masse eplebiter og drysset over masse kanel og sukker. De er så gode!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 14:12   #26
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Denne brukar eg, og lagar den med glutenfritt mjøl. Du kan bruke vanlig mjøl også



5 små eple
5 ss. sukker
3 ss kanel
250 gr. sukker
250 gr. romtemperert smør
5 egg
250 gr. glutenfritt mjøl (eller vanlig)
1,5 ts. bakepulver
Perlesukker
Hakka mandler
Sett omnen på 180 grader. Finn fram ei kakeform (ca. 24 cm i diameter), og smør denne. Eg pleier også ofte å ha i bakepapir. Skrell epla og del dei i båtar. Legg dei i ein pose med 5 ss. sukker og 3 ss. kanel. Rist godt slik at epla vert dekt. Legg til side. Ha smør og sukker i ei matmølle. Pisk lyst. Ha deretter i eit og eit egg og pisk godt mellom kvar gong du har i egg. Sikt mjølg og bakepulver over, og vend med ein slikkepott. Hell halve røra i forma og legg i halparten av epla. Ha deretter i resten av røra og resten av epla på toppen. Dryss perlesukker og hakka mandler over. Steik midt i omnen i 50 minutt. Stikk med ei kakenål for å sjekke om kaka er ferdig. Mi kake trong å stå litt lenger.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 17:16   #27
Kosmokula
Øyert
 
Kosmokula sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 97
Kosmokula har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Disse muffinsene er kjempegode også.

Røre: 150 g smør
200 gram sukker
2 toppa ss brunt sukker
200 g mel
1 ts bakepulver
3 egg

Fyll:
2 epler

På toppen:
50 g smeltet smør
6 toppa ss havregryn
6 toppa ss hakkede mandler
4 toppa ss sukker
1 ts kanel

Bruk store muffinsformer

Begynn med å skrelle eplene og skjære dem i biter. Kok dem i såvidt litt vann til de er møre. Hell av vannet og mos eplene med stavmikser.

Visp smør og sukker sammen. Ta oppi eggene og sikt oppi mel og bakepulver.
Fyll formene halveis med røra. Ta en stor teskje eplemos og liksom grav den litt nedi hver muffin. Fordel resten av røra oppå eplemosen igjen. Prøv å ikke røre det sammen. Ikke fyll formene mer enn ca 3/4 fulle.
Så smelter du smøret til toppingen, og rører i havregryn og hakkede mandler, sukker og kanel. Fordel dette på toppen av muffinsene.

Stek i 25 minutter på 180 grader.

__________________
feb'05, sept'06, jan'12 & sept'13
Kosmokula er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 18:13   #28
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Shane, den så god ut. Hvordan blir den deigen når den er stekt?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 21:37   #29
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Det kan jeg svare på; vi hadde den nå i dag.

Den var kjempegod! Deigen ble litt seig og litt sprø i kantene. Søt, men det var ikke så mye av den at det ble kvalmt. Eplene ble ordentlig bakt; nesten mos. Alle spiste til øynene bulte.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-13, 21:38   #30
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Den vil jeg prøve.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-13, 08:56   #31
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Og så ubegripelig enkel! Og tenk jeg hadde alt i skapet!

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-13, 19:48   #32
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

2 egg og 2 dl sukker vispes til eggedosis
rør inn 3 dl mel, 1 tskj bakepulver og 1 1/2 dl smeltet smør

Thats all!

Legg på masse eplebiter. Strø vaniljesukker og kanel på.

Stek i 1 time på 175 grader.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 01:08   #33
Kallisti
Apfel der Zwietracht
 
Kallisti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 150
Kallisti er populærKallisti er populærKallisti er populær
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Jeg synes dette er verdens beste eplekake. Oppskriften er Lise Finckenhagens.


Eplekake med smuldrelokk
200 g smør, romtemperert
250 g sukker
2 store egg
2 ts bakepulver
280 g mel
4 syrlige epler
1-2 ts kanel
Smuldrelokk:
60 g smør
60 g mel
60 g perlesukker
50 g hakkede mandler
1 - 2 ts kanel

Dette gjør du:

Smør en paiform, 24-26 cm, og kle den med bakepapir. Rør smør og sukker hvitt og luftig, tilsett eggene et om gangen, under stadig omrøring. Vend inn siktet mel og bakepulver.

Bre 2/3 av deigen ut i formen. Skrell eplene og skjær dem i tynne skiver med en ostehøvel. Legg epleskivene over deigen og dryss dem med kanel. Dekk epleskivene med resten av deigen. Bland sammen smør, mel, sukker og mandler.

Fordel smuldredeigen over paien og press den lett ned.
Dryss til slutt over kanel og stek eplekaken ved 180 grader i ca. 40 minutter.

Server kaken varm eller kald med for eksempel krem, vanilje kesam eller is.

__________________
ΚΑΛΛΊΣΤῌ
Kallisti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-13, 08:14   #34
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Jeg kommer også tilbake til smuldrepai som den aller beste og friskeste eplekaken. Mye norske epler og ikke en masse søtt kakestoff.

Dette er min gamle oppskrift fra jeg var liten. Jeg har halvert mengden, for jeg pleier vanligvis bare å legge eplene i en form og smuldre deig oppå. Hvis en vil ha deig under og på sidene må oppskriften dobles.

100 g smør
90 g sukker (kan godt være brunt)
0,5 ts vaniljesukker
0,5 ts bakepulver
125 g hvetemel
125 g havregryn
1 egg

Smuldre sammen alle ingrediensene til en deig, gjerne i kjøkkenmaskin, ha i egget til slutt.
Legg masse (norske) epler i en kakeform eller paiform, smuldre deigen over og stek ved 250 grader i ca 25 minutter. Pass på på slutten så den ikke blir svidd.

I går serverte jeg den med Rørosrømme med litt brunt sukker i, det var veldig godt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-13, 18:49   #35
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Kan forresten anbefale både meg selv og andre å lage en stor porsjon av denne deigen, klemme flatt i porsjonsposer og legge i fryseboksen. Jeg laget dobbel porsjon på søndag, og i dag trengte jeg en kake til faren min sin bursdag. Det var utrolig greit å bare kunne legge epleskiver i en form og ha en ferdig deig klar. Den kan jo brukes til masse annet enn epler også - kirsebær, rabarbra, blåbær ...

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-13, 22:19   #36
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gi meg din beste oppskrift på eplekake

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Vaniljekake laget som eplekake med kanel oppå, er den beste eplekaken jeg har smakt. Vi har brukt å lage de som muffins. (Har lagt ut info og bilder i vaniljekaketråden, mener jeg å huske.)


Jeg baker sjeldent, men fikk i kveld lyst til å bake denne og ta med på jobb i morgen, men jeg synes den ble nesten litt seig. Er det jeg som har gjort noe feil da eller er den slik i konsistensen? Er vel flere her som har prøvd den oppskriften?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no