Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva er ditt beste tips for hjemmebakt brød?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-13, 11:19   #1
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er ditt beste tips for hjemmebakt brød?

Jeg har ny kjøkkenmaskin og har ikke tenkt til å kaste bort tiden, så de siste tre dagene har jeg bakt brød med forskjellige oppskrifter. Det fungerer så rørende bra med Kenwood Major med eltekrok at jeg er helt i himmelen over hvor lettvint det kan være å bake brød. Og så er det jo skikkelig godt med rykende ferske skiver med gulost til kvelds hver eneste dag.

Foreløpig har jeg prøvd ut en pakke med ferdig melblanding til grovbrød, en ladning laget bare på fibramel og en egenkomponert oppskrift med 30% siktet hvetemel og 70% grovt hvetemel/grovt rugmel.

Sistnevnte ble desidert best av disse. Høyt og fint og luftig. Deigen ble litt løsere enn på de andre og jeg hadde i salt, sirup og rapsolje i tillegg til vann og mel.

Noen spørsmål, som sikkert er dumme, men jeg har aldri bakt brød før i hele mitt liv såvidt jeg kan huske. :

Er 70% grovt mel greit i et hverdagsbrød?
Hvordan oppbevares hjemmebakt brød best for å unngå i det lengste at det blir tørt?
Kan noen fortelle meg litt om elting i forhold til forskjellige deigtyper?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 12:23   #2
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er ditt beste tips for hjemmebakt brød?

Mitt beste tips er langtidsheving. Sett deig med lite gjær og kald deigvæske på morgenen, kna/hell ut deigen til barnas kveldsmat så den blir ferdig før leggetid.

70% grovt er veldig greit til hverdags synes jeg.

Vi oppbevarer rett og slett brød i plastposer. Synes ikke hjemmebakt brød har de samme problemene med å bli tørre som kjøpebrød egentlig.

Elting er egentlig veldig greit. Til grove deiger elter du mest mulig, da blir brødene saftige og ryr mindre. Til fine deiger skal du bare elte til de har samlet seg, med mindre du har med en oppskrift å gjøre som sier det motsatte. Noen ganger lager jeg grov deig med kald deigvæske og lar den elte lenge slik at varmen tilføres av eltingen.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 13:09   #3
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.069
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt beste tips for hjemmebakt brød?

Eg bruker bestemors grovbrød fra møllerens. Det blir godt med ein ekstra klunk olje i, litt dolsikkefrø og lin- og sesamfrø. To pakker gir fire brød. Skjer dei i to og har dei i fryser.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 13:20   #4
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt beste tips for hjemmebakt brød?

Jeg slår også et slag for langtidsheving, og så har jeg alltid i noe som gjør at brødene blir saftige. Matyoughurt, rømme, nøtter, havre, raspet gulrot eller lignende.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 13:26   #5
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er ditt beste tips for hjemmebakt brød?

Røverdatter: Lyst til å dele oppskrift på det siste brødet ditt?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 13:29   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt beste tips for hjemmebakt brød?

Jeg bruker grovbakst blandingen.
Bruker fløte som fettkilde og elter lenge.
Forhever ikke.
Rett i lunken ovn også skrur jeg på mer varmen når de har hevet "nok".

Skjærer opp i skiver og fryser ferdig oppskåret.
Baker fort 12 brød på en god dag.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 15:34   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt beste tips for hjemmebakt brød?

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Røverdatter: Lyst til å dele oppskrift på det siste brødet ditt?


Bare sånn ca. altså.

300 g. hvetemel
200 g. sammalt rug grov
500 g. sammalt hvete grov
6.5 dl vann
1 ss. mørk sirup
2 ts. salt
3 ss. rapsolje
1 pk. tørrgjær

Blandet det tørre først. Varmet halvparten av vannet til kokepunktet og blandet det våte. Blandet alt og eltet i kjøkkenmaskin i ca. 15 minutter. Droppet forheving. Bakte ut to brød på bakeplaten med litt hvetemel siden deigen var litt løs og la rett i smurte former. Hevet i ca. 50 minutter. Stekte i 45 minutter på 200 C.

Syns det passet veldig fint til "hverdagsbrød" og det var ganske så godt i morges også etter å ha ligget i plast over natten.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 15:58   #8
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.834
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt beste tips for hjemmebakt brød?

Yoghurt, kesam, litt melk eller lignende gir saftigere brød som ikke smuldrer så lett. Bruker du korn/frø bør de ligge i bløt 10 min først, igjen for å få saftigere brød.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 20:22   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt beste tips for hjemmebakt brød?

Du har forsøkt Madam Mims fortreffelige hellebrød, antar jeg?

http://www.foreldreportalen.no/forum...ad.php?t=23383

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no