Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Flekkfjerner til ull

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-14, 13:12   #1
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Spørsmål

Flekkfjerner til ull

Jeg har tidligere brukt flytende gallesåpe som jeg har kjøpt på Nøstebarn. Har som regel bare sprutet en dasj sammen med vaskemiddelet og vasket på ullprogram. Resultatet har omtrent alltid (med unntak av noen skikkelig gjenstridige bæsjflekker da eldste var liten) vært bra og flekkene har forsvunnet etter en vask.

Vel. Nå har de sluttet å selge gallesåpe hos Nøstebarn fordi den visstnok satte flekker på ulltøy som ikke var Nøstebarns eget (ikke min erfaring), og i stedet har de laget en organisk flekkfjerner som man kan spraye rett på flekken. Og det er jo fint, men den virker ikke. Jeg sprayer og lar det ligge en stund før jeg vasker det (som det står på flasken) og når jeg tar det ut ser flekkene ut som de gjorde før jeg vasket det. Ergo en helt meningsløs prosedyre og et meningsløst produkt .

Så hva gjør jeg da? Er det virkelig slik at gallesåpe setter flekker/misfarger ulltøy av behandlet type? Får jeg kjøpt flytende gallesåpe et annet sted, slik at jeg får bort gjenstridige smoothieflekker fra min yngste sønns ulltøy (sånn går det når barnehagen har avviklet kaker i bursdag og heller serverer frukt ).

Anybody? Somebody? Hjælp!

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 13:37   #2
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Flekkfjerner til ull

Har du prøvd gallesåpe som er i fast form? Det funket fint da jeg brukte det sist (men det er en del år siden). Jeg kjøpte den i helsekostbutikk etter tips her inne. Har aldri merket at den misfarget ullklærne.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 13:49   #3
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flekkfjerner til ull

Jeg har gått tilbake til gallesåpe i fast form. Har aldri prøvd den rett i maskina, men håndvasket på de aktuelle flekkene. Det er forøvrig også det jeg har gjort med den nye flekkfjernigsvarianten fra nøstebarn, da virker det litt, men ikke like bra som gallesåpa. Har aldri opplevd noen andre flekker enn de som er rein skitt av ymse slag på bodyer, trøyer og annet ulltøy.

Gallesåpestykket er kjøpt på Reindyrka, økologisk butikk i Bergen. Finnes gjerne på helsekost eller andre med godt økologisk utvalg.

__________________

tink er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 13:52   #4
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flekkfjerner til ull

http://www.clasohlson.com/no/Galles%...lQiBoC1lnw_wcB

Clas ohlson har gallesåpe. Ikke peiling på hvordan den funker altså.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 13:52   #5
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flekkfjerner til ull

Det er det jeg har gjort også Tink, før jeg har vasket de i maskinen. Men jeg synes faktisk ikke det fungerer i det hele tatt. Jeg får prøve å kjøpe et såpestykke med gallesåpe og gni rett på da, om det ikke finnes flytende å få kjøpt noe sted (jeg foretrekker lavterskelshusarbeidsartikler ). Vet dere hvor får jeg evt. tak i slike såpestykker?

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 13:55   #6
Anita72
endelig ferdig studert
 
Anita72 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 1.282
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Flekkfjerner til ull

Jeg bruker vanich gel, den fjerner flekker uten å ødelegge fibrene i ulla. Event. så tar du eddik på flekken. Jeg har fjernet blåbærflekker på tøy med eddik. Vet ikke hvor hard den er med fibrene.

__________________
03,07, 10
Anita72 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 13:59   #7
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flekkfjerner til ull

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

http://www.clasohlson.com/no/Galles%...lQiBoC1lnw_wcB

Clas ohlson har gallesåpe. Ikke peiling på hvordan den funker altså.

Thanks! Den butikken tror jeg jeg skal klare å finne . Tenker at gallesåpe er gallesåpe jeg, og lar det stå til. Heller det enn å sende ungen i barnehagen i noe som ser ut som om det ikke har blitt vasket. Ever.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 14:11   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flekkfjerner til ull

NÅ er de jo på Trondheim torg og, så da må det vel være teknisk mulig å få det til, tenker jeg

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 14:16   #9
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flekkfjerner til ull

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

NÅ er de jo på Trondheim torg og, så da må det vel være teknisk mulig å få det til, tenker jeg

Hahaha! Ja, men jeg er uansett ikke av typen som viker unna fordi det innebærer litt kjøring. Selv om City Syd i førjulsmodus ikke er stedet jeg med velvilje oppsøker. De har jo Claes Olsson på Solsiden også, så dette må jeg få til.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 19:18   #10
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flekkfjerner til ull

Jeg liker flekkfjerningssåpen fra Imse Vimse. Den har tatt de utroligste flekkene fra ullklær her i gården.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 20:43   #11
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flekkfjerner til ull

Du vet du har jul på hjernen når du leser: Føflekkfjerner til jul.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 21:26   #12
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.812
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Flekkfjerner til ull

Bruker gallesåpe fra Clas Ohlson med stort hell.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 21:42   #13
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flekkfjerner til ull

Har nettopp bestilt flytende gallesåpe fra ashild.no

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 22:31   #14
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flekkfjerner til ull

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Bruker gallesåpe fra Clas Ohlson med stort hell.

Samme her

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 23:55   #15
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Flekkfjerner til ull

Jeg liker også gallesåpe rett på flekken, men noen ganger har Nylonvask virket bedre (trolig på grunn av glyserin-/såpesammensetningen og typen flekk). Jeg heller også Milo rett på flekken og lar det virke en stund før det går i maskinen, det funker ofte greit. Det er et ull-/silkevaskemiddel som heter Ecover, det er nesten bedre enn Milo. Det er et helt klart blankt vaskemiddel, jeg har rett på flekken sørger for at det trekker inn, la det virke en stund før det går i maskinen og aller meste har gått av uten noe mer arbeid.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no