Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Frossen spinat?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-06, 21:08   #1
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Frossen spinat?

Hva bruker dere dette til? Pai? Sauser? Takker og bukker for tips, da vi har kjørt oss litt fast for tiden når det gjelder middagsidéer, og snart-fem-åringen har en litt vrien periode når det gjelder grønnsaker. (Jeg tenkte at spinat muligens er greit å "lure" i ham. Potetmos med spinat? Går det?

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:10   #2
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frossen spinat?

Spinatsuppe er godt, det har jeg ikke smakt siden jeg var liten. Nå fikk jeg en ide.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:12   #3
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frossen spinat?

Det er veldig godt i pastasaus.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:13   #4
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frossen spinat?

Det beste jeg visste om når jeg var mindre var fiskekaker med kokte poteter og spinatsaus.
Min mor lagde bare vanlig hvit saus, og blandet i frossen spinat.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:15   #5
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frossen spinat?

Jeg lager en slags spinatsaus av frossen spinat, lettrømme og snøfrisk som jeg synes er helt snadder. Den bruker jeg ved siden av ymse kjøttretter - fra koteletter til kylling. Det er ekstra godt til grillet mat.

Som Vimsen skriver er det godt i pastasauser og også i gryteretter.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:17   #6
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Sv: Frossen spinat?

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Det er veldig godt i pastasaus.

Teskje?

(tomatsaus eller fløtebasert?)

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:19   #7
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frossen spinat?

Jeg lager fiskeboller i hvitsaus, med frossen spinat i den hvite sausen. Ungene elsker det!

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:20   #8
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frossen spinat?

Jeg har aldri prøvd spinat i fløtebasert saus, men siden det er godt i en saus bestående av rømme og snøfrisk er det sikkert godt i fløtesaus også.

Jeg bruker ofte blande inn spinat om vi skal ha kjøttsaus (tomatbasert) og makaroni.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:28   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frossen spinat?

Spinatsuppe.

Og pastasaus: Løk, hvitløk, smør, spinat, craime fræsj og annet ymse krydder. Spinaten "tar" mye smak, så du må krydre godt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 21:36   #10
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frossen spinat?

Frossen spinat er genialt. Vi bruker det for eksempel i "grønne pannekaker" som vesla stadig etterspør. Det er vanlige pannekaker med hakket spinat rørt inn. Vi bruker ganske mye, en 300 - 400 g passer til røre laget på fire egg. Basilikum kan man også ha oppi, og persille og hakket rukkola. Så kan man velge å fylle dem med fx parmesan, pesto og artisjokkhjerter, eller bare spise dem med rørte blåbær e.l.

Vi lager også spinatpai rett som det er, den pleier å slå an hos store og små:

Skipperns herlige

Feta- og spinatpai!


Ingredienser (pr langpanne):
1 kg spinat, ferdig hakket frossen er kjapt og enkelt. Finnes til og med økologisk! Da slipper man alt pillet...
Butterdeig (jeg kjøper ferdige plater, men andre er jo så flinke til å lage den ordentlig)
5-6 egg
1 beger cottage cheese
200 – 300 g revet ost
200 – 300 g fetaost i terninger.
En håndfull marinerte, soltørkede tomater, hakket. Eller oliven i stedet (svarte).
1 løk
Nok hvitløk (gjerne en hel :-D)
Olje til steking
1 spiseskje pesto
Man kan også ha oppi litt rømme eller fløte.
Salt og pepper, spisskum, timian, cayenne/chili, koriander.

Så gjør man så:
1. Tin opp spinaten.

2. Stek løken og hvitløken møre i oljen sammen med spisskum, cayenne/chili og evt andre krydder du selv finner på.

3. Bland resten av fyllet og det stekte i en bolle, fetaosten til slutt så ikke terningene blir rørt i stykker. Ha i salt og krydder.

4. Kle panna med butterdeig i pannekaketykkelse. Ha oppi røra. Det blir en stilig effekt av å pynte toppen med stjerner og hjerter av butterdeig, laget med pepperkakeformer.

5. Stek ved ca 180 grader i ca en time (avhenger litt av tykkelsen).



Nam!


Dessuten kan man lage "Lasagna tricolore", lagt med vekselvis tre sauser: En rød tomatsaus, en hvit ostesaus og en grønn spinatsaus.

__________________


Sist redigert av Bequita : 24-10-06 kl 21:39. Årsak: skirveleif
Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 22:07   #11
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Frossen spinat?

Jeg bruker ofte spinat når jeg lager lunsj til guttene av middagsrester. Kutter opp det jeg har og lager suppe av det. Tilsetter litt buljong, spinat, hakket tomat(frisk) og hvitløk. Det elsker de

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 22:12   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frossen spinat?

Opprinnelig lagt inn av Mammateur, her.

Teskje?

(tomatsaus eller fløtebasert?)

Kjøttsaus med spinat i er veldig godt. Det laget en venninne av oss et par ganger da vi bodde sammen. Jeg er ikke sikker på om det var tomat i, men det var løk og kjøttdeig og slikt, og en del rømme og hvitløk.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-06, 22:43   #13
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frossen spinat?

Vi bruker spinat på pizza! Karbonadedeig, hvitløk, løk, fajitakrydder (old el paso), cheddarmix og spinat. Og så ost på toppen, selvsagt.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no