Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-22, 13:49   #41
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Lufter først og vasker på 40 graders ullprogram.
Har og vasket noe på 60 grader vanlig vask om det har luktet eller vært flekker. Feks Devold sin med syntetisk lag (active duo) og flere av Janus sine plagg har tålt det. Trener i ulla som er mest slitt i utgangspunktet, så det er ikke så farlig med den.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-22, 14:37   #42
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

Lufter først og vasker på 40 graders ullprogram.
Har og vasket noe på 60 grader vanlig vask om det har luktet eller vært flekker. Feks Devold sin med syntetisk lag (active duo) og flere av Janus sine plagg har tålt det. Trener i ulla som er mest slitt i utgangspunktet, så det er ikke så farlig med den.

Men om du vasker på 60 grader vanlig vask i maskina, krymper den ikke da?

Jeg kom til å slenge noe ull sammen med syntetisk sist jeg vasket, og så brukte jeg ikke ullprogrammet, men program for syntetisk, og det var vel bare 40 grader, men et mye lengre program. Opplevde da at et par ullsokker hadde krympet.
Så jeg vil tro at et 60 graders vanlig program også vil krympe ullklær i maskinen min, og at jeg dermed bør holde meg til ullprogrammet.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-22, 15:35   #43
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.839
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Men om du vasker på 60 grader vanlig vask i maskina, krymper den ikke da?

Jeg kom til å slenge noe ull sammen med syntetisk sist jeg vasket, og så brukte jeg ikke ullprogrammet, men program for syntetisk, og det var vel bare 40 grader, men et mye lengre program. Opplevde da at et par ullsokker hadde krympet.
Så jeg vil tro at et 60 graders vanlig program også vil krympe ullklær i maskinen min, og at jeg dermed bør holde meg til ullprogrammet.

Det jeg har puttet inn har ikke krympet. Men de plaggene er Superwash-behandla ull og blanding med akryl, bomull, thermolite etc.

Men gjør det på eget ansvar. Kan hende jeg har hatt flaks.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-22, 15:39   #44
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Mannen min koker ulltøy i en kjele på ovnen. Fjerner lukt og masse såperester fra ullvask i maskin. Han gjør dette når han føler at det henger igjen lukt i tøyet.

Det var en god idé, En person her hos oss får ulla si til å lukte, så den bør få en kokerunde. Men funker det på superwash-ull? Har bare kokt ubehandlet ull tidligere.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-22, 22:01   #45
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.776
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Standardinnstilling på mitt ullprogram er 40 grader. Jeg har aldri hatt en maskin som vasker ull på 30, men jeg har mulighet til å regulere temperaturen ned.

Standard 40, men jeg kan justere til 30 på min.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no