Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2023

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-23, 22:13   #21
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

1. Anders Totland, Til jord skal du bli

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-23, 01:51   #22
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

Januar
1. Robert Galbraith - Lange skygger.
2. Anne Jacobs - Den foreldreløse jenta.
3. Lauren Groff - Matrix.
4. Cara Hunter - Alt dette raseriet.
5. Pam Jenoff - The winter guest.
6. Fernanda Melchor - Paradais.
7. Jenny Colgan - Den lille bokhandelen på hjørnet.
8. Annie Groves- Across the mercy.
9. Kirsten Thorup- Til vanvidd, til døden.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-23, 09:00   #23
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

1. Linn Ullmann: Jente, 1983 (lydbok): Jeg var litt skeptisk. Hadde ventet meg en Me too-historie, og visste ikke om jeg orket. Men boken handlet mer om identitet, minner, tilhørlighet og psykisk helse. En bok uten store fakter, men utrolig velskrevet.
2. Nina Lykke: Oppløsningstendenser (lydbok): Hennes debutroman, og kanskje ikke like sterk som hennes senere bøker. Men likevel tidvis gjenkjennelig og morsomt, selv om det etter hvert ble ganske mistrøsting. For hva skjer når man opptrer falskt fordi man tror at alle andre er falske?
2. Marie Aubert: Voksne mennesker (lydbok): Jeg synes jeg har lest mange bøker om vanlige folk som sliter i familierelasjoner i det siste, og denne føyer seg inn i rekka. Om litt småbortskjemte mennesker som strekker strikken litt for langt i alle retninger, slik at du som leser vet at "dette ender ikke bra". Litt lavmælt, ikke noe Hollywood-dramatikk her, men heller mer neddempet om misunnelse og usikkerhet.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-23, 18:53   #24
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

Januar:
1.-3. Siri Pettersen: Ravneringene-trilogien
Gjenlesning, liker den godt. Fint univers, spennende bøker.

4. Bill Bryson: Down Under (lydbok)
Lettbeint, feel-good og morsom reiselitteratur.

5. Kristin Storrusten: Barsel
Det er lenge siden forrige barsel, men kjenner godt igjen alt. Anbefales!

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 24-01-23 kl 14:37.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-23, 15:46   #25
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

januar

1. Either/Or - Elif Batuman
2. Karolines kjærlighet - Kim Leine
3. Leksjoner i god kjemi - Bonnie Garmus
4. Blodmåne - Jo Nesbø
5. Vi er ikke her for å ha det morsomt - Nina Lykke
6. Sekten - Camilla Läckberg
7. Gudfaren - om B-gjengen, integrering og livet i den kriminelle underverdenen - Ghulan Abbas
8. Scattered Showers - Rainbow Rowell
9. Mange mil før mørket faller - Jocelyn Saucier
10. Alva - Hilde Hylleskaar
11. Kairos - Jenny Erpenbeck
12. You Made a Fool of Death with Your Beauty - Akwaeke Emezi
13. Bluets - Maggie Nelson
14. Recitatif - Toni Morrison
15. Gathering Blue - Lois Lowry
16. Messenger - Lois Lowry
17. My Year of Rest and Relaxation - Ottessa Mosfegh
18. All the Broken Places - John Boyne
19. Son - Lois Lowry
20. Natsus somre - Mieko Kawakami
21. Venn, jeg har våket . Jan Erik Vold

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-23, 15:58   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

1. Family Business (Jonathan Sims). Solid horror fra Jonny Sims, som jeg er stor fan av etter audiodramaserien The Magnus Archives. Ensom protagonist i en jobb som er grim og grotesk allerede før hun begynner å ane at det er noe som ikke stemmer, og en velskrevet historie om hvor lett det er for ondskapen å vokse på bekostning av de aller mest marginaliserte i samfunnet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-23, 16:35   #27
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

1. Tamsyn Muir: Nona the Ninth
Den så langt siste boka i Locked Tomb-serien, og nok en gang er den en studie i listig synsvinkelbruk og gradvis avdekking av Muirs fascinerende verdensbygging. Den føles mindre krevende og uforståelig enn Harrow the Ninth, men jeg tror man blir lurt minst like mye. Venter i spenning på Alecto the Ninth!

2. Tamsyn Muir: The Mysterious Study of Doctor Sex
Meget sjarmerende og frittstående novelle om Camilla og Palamedes som 13-åringer!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-23, 17:55   #28
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

1. Der valmuene vokser av Kristin Harmel
2. Se en annen vei av Torkil Damhaug
3. På høye heler over Grønland av Siri Østli
4. Året uten sommer av Helga Fatland
5. Lockdown i London av Peter May
6. Ondskapen av Jan Guillou
7. Sommeren hun vendte tilbake av Kristin Hannah

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 04-02-23 kl 14:38.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 13:46   #29
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

1. Linn Ullmann: Jente, 1983 (lydbok): Jeg var litt skeptisk. Hadde ventet meg en Me too-historie, og visste ikke om jeg orket. Men boken handlet mer om identitet, minner, tilhørlighet og psykisk helse. En bok uten store fakter, men utrolig velskrevet.
2. Nina Lykke: Oppløsningstendenser (lydbok): Hennes debutroman, og kanskje ikke like sterk som hennes senere bøker. Men likevel tidvis gjenkjennelig og morsomt, selv om det etter hvert ble ganske mistrøsting. For hva skjer når man opptrer falskt fordi man tror at alle andre er falske?
3. Marie Aubert: Voksne mennesker (lydbok): Jeg synes jeg har lest mange bøker om vanlige folk som sliter i familierelasjoner i det siste, og denne føyer seg inn i rekka. Om litt småbortskjemte mennesker som strekker strikken litt for langt i alle retninger, slik at du som leser vet at "dette ender ikke bra". Litt lavmælt, ikke noe Hollywood-dramatikk her, men heller mer neddempet om misunnelse og usikkerhet.
4. Colson Whitehead: The Underground Railroad. Jeg hadde hørt mye om denne, og var redd for at den var hypet opp, men jeg ble veldig positivt overrasket. Språklig og stilistisk sett var den ikke så enkel som jeg hadde antatt, og den treffer hardt, selv om den er ganske usentimental. Og ikke minst ga den et innblikk i en historisk periode som jeg nesten ikke kan fatte ikke er lenger siden enn som så.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-23, 15:03   #30
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

1. Terry Pratchett: Monstrous Regiment. Krig er absurd, og det er Pratchett en mester i å formidle med stor humor.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-23, 07:28   #31
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

Lenge sidan eg har hengt i denne tråden, men eg gjer eit nytt forsøk i år.

Januar
Lese
1. How to Pronounce Knife av Souvankham Tammavongsa
Ujamn novellesamling. Dei gode novellene er veldig gode. Alle novellene har hovudpersonar med bakgrunn frå Laos og skildrer intergreringsproblematikk. Dei beste novellene fortel om foreldra sine integreringsproblemer frå barna sitt perspektiv.
2. Sing, Unburried, Sing av Jesmyn Ward
Fattigdom, rasisme og sosiale problemer i sørstatene. Mørk, men god roman.

Lytta
1. Løgnere av Trude Teige
Meh, samanlikna med tidlegare bøker av same forfattar.
2. Why Didn't They Ask Evans? av Agatha Christie.
Agatha Christie. Say no more.
3.-10. Ruth Galloway-bøkene av Elly Griffiths: The Crossing Place, The Janus Stone, The House at Sea's End, A Room full of Bones, A Dying Fall, The Outcast Dead, The Ghost Fields og The Woman in Blue
Britisk krimserie med arkeologen Ruth i hovudrolla. Passe mange intriger mellom dei faste karakterane. Varierande grad av spenning i sjølve mysteria. Deilige, britiske karakter- og landskapsskildringar.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 23:36   #32
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

januar

1. Either/Or - Elif Batuman - Oppfølger til Idioten. Oppvekstroman beskrevet gjennom pensum på Harvard. Likte Idioten og likte denne.

2. Karolines kjærlighet - Kim Leine. Kjærlighet, politikk, intriger - godt skrevet og en bok som hang godt sammen.

3. Leksjoner i god kjemi - Bonnie Garmus. Feminisme i kokkeshow på TV, jepp, det går an. Forskning og matlaging, skrevet godt og fengende.

4. Blodmåne - Jo Nesbø. Nja, fortsatt spennende, men føler at det blir litt det samme om att. Ikke for at jeg ikke liker det, men kanskje fordi det blir litt forutsigbart og for mye frieri til filmskapere.

5. Vi er ikke her for å ha det morsomt - Nina Lykke. Mange som elsker denne, og det gjorde at jeg hadde litt for høye forventninger. Den er ikke dårlig, og jeg koste meg med den. Jeg var bare ikke fra meg av begeistring.

6. Sekten - Camilla Läckberg. Läckberg skriver spennende og engasjerende. Jeg blir revet med. Det er sånn lettbeint, men ikke dårlig krim. Også er det befriende med nye karakterer. Eller altså, dette er bok to, og det gjør det mindre forutsigbart når leseren fortsatt blir kjent med karakterene.

7. Gudfaren - om B-gjengen, integrering og livet i den kriminelle underverdenen - Ghulan Abbas. Denne er absolutt ikke et stykke uforglemmelig litteratur, men det var absolutt verdt å lese. Det er fra den tiden jeg hang på omtrent samme steder, så gjenkjennelsen og turen down memory lane er for meg en ekstra stjerne. Men interessant å lese om uansett, vil jeg tro.

8. Scattered Showers - Rainbow Rowell. En samling noveller, og det er noen kjente karakterer i noen av novellene. Som alltid i en sånn samling er det noen noveller som treffer bedre enn andre, men inntrykket var generelt godt. Det er en ungdomsbok, så underholdende og lett lesing.

9. Mange mil før mørket faller - Jocelyn Saucier. Kort bok, men denne historien satt litt. Handler om en gammel dame som går ombord på et tog. Fortelleren prøver å nøste opp i hvorfor hun gikk på toget og hva som skjedde før. Godt skrevet, og en god historie.

10. Alva - Hilde Hylleskaar. Jente møter gutt. Forelskelse. Sykdom. Vennskap. Det er mye tragisk som skjer i ungdomstida. En slags norsk versjon av The Fault in Our Stars, bare ikke like god. Treffer nok ungdommen bedre enn den traff meg.

11. Kairos - Jenny Erpenbeck. Det er kjærlighet. Det er 80-tallet med Øst-Berlin og Vest-Berlin. Det er ung jente. Veldig ung. Og mye eldre mann. Med kone. Godt skrevet, og en del politiske synspunkter.

12. You Made a Fool of Death with Your Beauty - Akwaeke Emezi. Ikke den beste av Emezi denne her. De skriver vanligvis så utrolig gode bøker at denne ble jeg faktisk litt skuffet over, enda dette er en bok jeg likte godt. De pleier vanligvis å ha litt fantasy inn i bøkene sine, men ikke denne gangen. Kontroversen her er at hovedpersonen faller for faren til daten sin. Ikke dårlig altså, men de har bedre bøker enn denne.

13. Bluets - Maggie Nelson. En kort bok med 240 slags dikt om blå på forskjellige måter. Likte språket og måten blå er det gjennomgående til å skrive om sorg.

14. Recitatif - Toni Morrison. Eneste novellen Morrison skrev. Liker utfordringen hun gir leseren. To jenter som blir plassert på barnehjem sammen, en svart og en hvit. Hvem er hvem? Det er det hun skal ha oss til å gjette. Hvordan? Ved å utfordre fordommene dine. Genialt!

15. Gathering Blue - Lois Lowry. Oppfølger til The Giver. Liker The Giver så utrolig godt. Denne hang ikke helt sammen med den, synes jeg. Ikke dårlig, men ...

16. Messenger - Lois Lowry. Bok 3, men synes ikke den klarer å komme opp på samme nivå som den første. Og jeg lurer litt på om det var nødvendig å komme med oppfølgere i det hele tatt.

17. My Year of Rest and Relaxation - Ottessa Mosfegh. For en absurd bok! Det er snodig å lese en bok hvor jeg ikke har så mye sympati for hovedpersonen. Og handlingen er rar. Hovedpersonen bestemmer seg for å gå i hi og sove et år. Eller å tilbringe så mye tid som mulig til å sove i leiligheten sin. Noen hun får hjelp med av legen som foreskriver en haug med sovetabletter til henne. Synes boka er god, men absurd og snodig.

18. All the Broken Places - John Boyne. Oppfølgeren til En gutt I stripete pysjamas. Dette er Gretel sin historie. Hun har blitt en gammel dame, og hva skjedde egentlig etter Bruno forsvant? Godt skrevet, og jeg må innrømme at jeg leste den ikke helt som en oppfølger.

19. Son - Lois Lowry. Ok, jeg skjønner de to foregående bøkene nå. Sammenhengen kommer tydelig fram i denne. Likte fortsatt den første best, og den kunne godt fått lov til å stå alene.

20. Natsus somre - Mieko Kawakami. Denne boka her er utrolig god, og den anbefales virkelig. Om en freelance forfatter som strever med å lykkes. Når hun endelig lykkes har liksom livet passert, og hun vil jo egentlig ha barn. Boka tar opp ufrivillig barnløse, sæddonasjon og etiske spørsmål rundt det. Denne traff meg godt, og jeg har allerede lånt en bok til av Kawakami.

21. Venn, jeg har våket . Jan Erik Vold. Om Gunvor Hofmo og hennes liv og kjærlighet til Ruth Maier. Godt skrevet og interessant lesing.

22. I Love You But I've Chosen Darkness - Claire Vaye Watkins. Elsker tittelen! Boka er ikke like god som tittelen, men fortsatt god. Watkins skriver biografisk på samme måte som Knausgård og Ullmann bl.a. Men jeg liker Watkins bedre enn Knausgård.

23. Gender Queer - Maia Kobabe. Nok en biografi, denne gang i tegneserieform. E skriver veldig godt om søken etter egen identitet. Ikke alle som finner seg til rette i bokser som finnes. Lærerik var den også.

24. Løpe ulv - Kerstin Ekman. En bok om Ulf og ulver. Ulf bor alene langt ute i skogen et sted og ser egentlig ikke andre enn havørner og dyr. Samtidig er det også en slags krimbok. Veldig godt skrevet, og skjønner at den er nominert til Nordisk råds litteraturpris.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-23, 23:52   #33
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

1. Tamsyn Muir: Nona the Ninth
Den så langt siste boka i Locked Tomb-serien, og nok en gang er den en studie i listig synsvinkelbruk og gradvis avdekking av Muirs fascinerende verdensbygging. Den føles mindre krevende og uforståelig enn Harrow the Ninth, men jeg tror man blir lurt minst like mye. Venter i spenning på Alecto the Ninth!

2. Tamsyn Muir: The Mysterious Study of Doctor Sex
Meget sjarmerende og frittstående novelle om Camilla og Palamedes som 13-åringer!

3. Doris Lessing: Briefing for a Descent Into Hell
Snedig og i de mest forrykte partiene nesten uleselig roman som spør oss om det kanskje er den sinnssyke som har rett. Jeg likte spesielt den listige synsvinkelbruken (jeg leser visst bare sånne bøker i år) og kontrasten mellom hovedpersonens ville mentale eventyr og stødige moralske kompass på den ene siden og de ulidelig prosaiske og ofte kyniske innspillene fra helsepersonell og andre medlemmer av normalitetens verden. Fantastisk slutt også. Vel verdt å holde ut de mest kryptiske delene!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-23, 22:58   #34
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

januar

1. Either/Or - Elif Batuman - Oppfølger til Idioten. Oppvekstroman beskrevet gjennom pensum på Harvard. Likte Idioten og likte denne.

2. Karolines kjærlighet - Kim Leine. Kjærlighet, politikk, intriger - godt skrevet og en bok som hang godt sammen.

3. Leksjoner i god kjemi - Bonnie Garmus. Feminisme i kokkeshow på TV, jepp, det går an. Forskning og matlaging, skrevet godt og fengende.

4. Blodmåne - Jo Nesbø. Nja, fortsatt spennende, men føler at det blir litt det samme om att. Ikke for at jeg ikke liker det, men kanskje fordi det blir litt forutsigbart og for mye frieri til filmskapere.

5. Vi er ikke her for å ha det morsomt - Nina Lykke. Mange som elsker denne, og det gjorde at jeg hadde litt for høye forventninger. Den er ikke dårlig, og jeg koste meg med den. Jeg var bare ikke fra meg av begeistring.

6. Sekten - Camilla Läckberg. Läckberg skriver spennende og engasjerende. Jeg blir revet med. Det er sånn lettbeint, men ikke dårlig krim. Også er det befriende med nye karakterer. Eller altså, dette er bok to, og det gjør det mindre forutsigbart når leseren fortsatt blir kjent med karakterene.

7. Gudfaren - om B-gjengen, integrering og livet i den kriminelle underverdenen - Ghulan Abbas. Denne er absolutt ikke et stykke uforglemmelig litteratur, men det var absolutt verdt å lese. Det er fra den tiden jeg hang på omtrent samme steder, så gjenkjennelsen og turen down memory lane er for meg en ekstra stjerne. Men interessant å lese om uansett, vil jeg tro.

8. Scattered Showers - Rainbow Rowell. En samling noveller, og det er noen kjente karakterer i noen av novellene. Som alltid i en sånn samling er det noen noveller som treffer bedre enn andre, men inntrykket var generelt godt. Det er en ungdomsbok, så underholdende og lett lesing.

9. Mange mil før mørket faller - Jocelyn Saucier. Kort bok, men denne historien satt litt. Handler om en gammel dame som går ombord på et tog. Fortelleren prøver å nøste opp i hvorfor hun gikk på toget og hva som skjedde før. Godt skrevet, og en god historie.

10. Alva - Hilde Hylleskaar. Jente møter gutt. Forelskelse. Sykdom. Vennskap. Det er mye tragisk som skjer i ungdomstida. En slags norsk versjon av The Fault in Our Stars, bare ikke like god. Treffer nok ungdommen bedre enn den traff meg.

11. Kairos - Jenny Erpenbeck. Det er kjærlighet. Det er 80-tallet med Øst-Berlin og Vest-Berlin. Det er ung jente. Veldig ung. Og mye eldre mann. Med kone. Godt skrevet, og en del politiske synspunkter.

12. You Made a Fool of Death with Your Beauty - Akwaeke Emezi. Ikke den beste av Emezi denne her. De skriver vanligvis så utrolig gode bøker at denne ble jeg faktisk litt skuffet over, enda dette er en bok jeg likte godt. De pleier vanligvis å ha litt fantasy inn i bøkene sine, men ikke denne gangen. Kontroversen her er at hovedpersonen faller for faren til daten sin. Ikke dårlig altså, men de har bedre bøker enn denne.

13. Bluets - Maggie Nelson. En kort bok med 240 slags dikt om blå på forskjellige måter. Likte språket og måten blå er det gjennomgående til å skrive om sorg.

14. Recitatif - Toni Morrison. Eneste novellen Morrison skrev. Liker utfordringen hun gir leseren. To jenter som blir plassert på barnehjem sammen, en svart og en hvit. Hvem er hvem? Det er det hun skal ha oss til å gjette. Hvordan? Ved å utfordre fordommene dine. Genialt!

15. Gathering Blue - Lois Lowry. Oppfølger til The Giver. Liker The Giver så utrolig godt. Denne hang ikke helt sammen med den, synes jeg. Ikke dårlig, men ...

16. Messenger - Lois Lowry. Bok 3, men synes ikke den klarer å komme opp på samme nivå som den første. Og jeg lurer litt på om det var nødvendig å komme med oppfølgere i det hele tatt.

17. My Year of Rest and Relaxation - Ottessa Mosfegh. For en absurd bok! Det er snodig å lese en bok hvor jeg ikke har så mye sympati for hovedpersonen. Og handlingen er rar. Hovedpersonen bestemmer seg for å gå i hi og sove et år. Eller å tilbringe så mye tid som mulig til å sove i leiligheten sin. Noen hun får hjelp med av legen som foreskriver en haug med sovetabletter til henne. Synes boka er god, men absurd og snodig.

18. All the Broken Places - John Boyne. Oppfølgeren til En gutt I stripete pysjamas. Dette er Gretel sin historie. Hun har blitt en gammel dame, og hva skjedde egentlig etter Bruno forsvant? Godt skrevet, og jeg må innrømme at jeg leste den ikke helt som en oppfølger.

19. Son - Lois Lowry. Ok, jeg skjønner de to foregående bøkene nå. Sammenhengen kommer tydelig fram i denne. Likte fortsatt den første best, og den kunne godt fått lov til å stå alene.

20. Natsus somre - Mieko Kawakami. Denne boka her er utrolig god, og den anbefales virkelig. Om en freelance forfatter som strever med å lykkes. Når hun endelig lykkes har liksom livet passert, og hun vil jo egentlig ha barn. Boka tar opp ufrivillig barnløse, sæddonasjon og etiske spørsmål rundt det. Denne traff meg godt, og jeg har allerede lånt en bok til av Kawakami.

21. Venn, jeg har våket . Jan Erik Vold. Om Gunvor Hofmo og hennes liv og kjærlighet til Ruth Maier. Godt skrevet og interessant lesing.

22. I Love You But I've Chosen Darkness - Claire Vaye Watkins. Elsker tittelen! Boka er ikke like god som tittelen, men fortsatt god. Watkins skriver biografisk på samme måte som Knausgård og Ullmann bl.a. Men jeg liker Watkins bedre enn Knausgård.

23. Gender Queer - Maia Kobabe. Nok en biografi, denne gang i tegneserieform. E skriver veldig godt om søken etter egen identitet. Ikke alle som finner seg til rette i bokser som finnes. Lærerik var den også.

24. Løpe ulv - Kerstin Ekman. En bok om Ulf og ulver. Ulf bor alene langt ute i skogen et sted og ser egentlig ikke andre enn havørner og dyr. Samtidig er det også en slags krimbok. Veldig godt skrevet, og skjønner at den er nominert til Nordisk råds litteraturpris.

25. Overmennesker - Juli Zeh. Dora jobber i PR-bransjen i Berlin. Kjøper et hus i en liten by, Bracken. Bracken er full av høyreekstremister og nazister. Skrevet på en utrolig god måte, og får fram politiske forskjeller og fordommer.

26. Mittlandet - Johanna Mo. Lettlest og spennende krim. Får akkurat det man forventer.

27. Stella Maris - Cormac McCarthy. Mørk og dyster, men godt skrevet og god. Har ikke lest Passasjeren, men har planer om det. Bare så innmari lang venteliste.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-23, 10:43   #35
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

Januar
1. Robert Galbraith - Lange skygger.
2. Anne Jacobs - Den foreldreløse jenta.
3. Lauren Groff - Matrix.
4. Cara Hunter - Alt dette raseriet.
5. Pam Jenoff - The winter guest.
6. Fernanda Melchor - Paradais.
7. Jenny Colgan - Den lille bokhandelen på hjørnet.
8. Annie Groves- Across the mercy.
9. Kirsten Thorup- Til vanvidd, til døden.
10. Cara Hunter- Alt dette raseriet.
11. Per Petterson- [12Menn i min situasjon. [/i]
12. Abid Raja - Min skyld.
13. Elisabeth Norebäck - Si at du er min.
14. Jenny Colgan - Den lille bokhandelen på stranden.
15. Jenny Colgan- Velkommen til Floras kafé.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-23, 17:29   #36
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

1. Linn Ullmann: Jente, 1983 (lydbok): Jeg var litt skeptisk. Hadde ventet meg en Me too-historie, og visste ikke om jeg orket. Men boken handlet mer om identitet, minner, tilhørlighet og psykisk helse. En bok uten store fakter, men utrolig velskrevet.
2. Nina Lykke: Oppløsningstendenser (lydbok): Hennes debutroman, og kanskje ikke like sterk som hennes senere bøker. Men likevel tidvis gjenkjennelig og morsomt, selv om det etter hvert ble ganske mistrøsting. For hva skjer når man opptrer falskt fordi man tror at alle andre er falske?
3. Marie Aubert: Voksne mennesker (lydbok): Jeg synes jeg har lest mange bøker om vanlige folk som sliter i familierelasjoner i det siste, og denne føyer seg inn i rekka. Om litt småbortskjemte mennesker som strekker strikken litt for langt i alle retninger, slik at du som leser vet at "dette ender ikke bra". Litt lavmælt, ikke noe Hollywood-dramatikk her, men heller mer neddempet om misunnelse og usikkerhet.
4. Colson Whitehead: The Underground Railroad. Jeg hadde hørt mye om denne, og var redd for at den var hypet opp, men jeg ble veldig positivt overrasket. Språklig og stilistisk sett var den ikke så enkel som jeg hadde antatt, og den treffer hardt, selv om den er ganske usentimental. Og ikke minst ga den et innblikk i en historisk periode som jeg nesten ikke kan fatte ikke er lenger siden enn som så.
5. Matias Faldbakken: Vi er fem (lydbok). Bygde-Norge møter magisk realisme. Dette var virkelig Noe Ganske Annet. Veldig, veldig underholdende og nyskapende. Bonus å høre den på lydbok, for oppleseren hadde en dialekt og en slepenhet som passet perfekt.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 20:45   #37
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

1. Terry Pratchett: Monstrous Regiment. Krig er absurd, og det er Pratchett en mester i å formidle med stor humor.

2. Nina Lykke: Vi er ikke her for å ha det morsomt. Jeg ga meg før slutten, for det ble bare irriterende. Synd, for jeg hadde store forventninger etter Full Spredning.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-23, 20:58   #38
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

Januar:
1.-3. Siri Pettersen: Ravneringene-trilogien
Gjenlesning, liker den godt. Fint univers, spennende bøker.

4. Bill Bryson: Down Under (lydbok)
Lettbeint, feel-good og morsom reiselitteratur.

5. Kristin Storrusten: Barsel
Det er lenge siden forrige barsel, men kjenner godt igjen alt. Anbefales!

Februar:
6. Knut Hamsun: Markens grøde
Jeg er ikke den største Hamsun-entusiasten i landet, og syntes det var trått i gå i gang, men etter omtrent hundre sider ble det mer fornøyelig. Liker godt de ganske morsomme beskrivelsene av hovedpersonene.

7. Hervé le Tellier: Anomalien
Snedig konsept, absolutt ikke fjorten på dusinet. Litt språklig tung, men også elegant og full av one-linere.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-23, 08:58   #39
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

Etter mange år med lite lesing har jeg lovt meg selv at jeg skal lese minst en bok i måneden i 2023, så legger inn en liste her:
januar:
Når ein først skal skyte nokon (Arnfinn Kolerud)
Gjestene (Agnes Ravatn)
februar:
Sapiens - tengneserieversjonen (Yuval Harari)
Løpe ulv - Kerstin Ekman


Sist redigert av Galathea : 27-02-23 kl 09:56.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-23, 13:29   #40
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

1. Family Business (Jonathan Sims). Solid horror fra Jonny Sims, som jeg er stor fan av etter audiodramaserien The Magnus Archives. Ensom protagonist i en jobb som er grim og grotesk allerede før hun begynner å ane at det er noe som ikke stemmer, og en velskrevet historie om hvor lett det er for ondskapen å vokse på bekostning av de aller mest marginaliserte i samfunnet. (Was she someone who would be missed? 'Shut up, Diya,' she told herself. 'You're not helping.')

2. She Who Became the Sun (Shelley Parker-Chan). På samme tid episk og veldig personnær historie fra Kina på 1500-tallet; jeg vil gjerne kalle den «fantasy», selv om det egentlig knapt er noen fantasyelementer her, men den føles på mange måter som fantasy. Kanskje er den heller en alternate history/historisk drama; jeg kan ikke stort om den aktuelle historiske epoken, men det er visstnok en god del historiske personer og hendelser i romanen. Hovedpersonen er imidlertid neppe historisk, og det er henne vi følger, veldig tett, i en fortelling som vokser fra en bitte liten, utsultet landsby til storslåtte byer og dramatiske slag. Samtidig handler den kanskje mest om forholdet mellom identitet og skjebne, og i hvilken grad man kan endre begge selv (og i hvilken grad andre kan endre dem), og hva dette i så fall koster. Og hvordan utenforskap og redsel kan gjøre forferdelige ting med et menneske. Kjønnsroller og -identitet er helt sentrale temaer, og kanskje handler romanen delvis om at kjønnsroller er noe som er like viktig som skjebne og spøkelser, i den forstand at alle disse tingene er med på å forme og styre mennesker og kulturer hvis alle tror på dem. Og så er protagonisten en virkelig medrivende og karismatisk person, da! (It wasn't something she wanted so much as it was an escape from what she feared. But it was something she knew, and would have power over, and would never have to leave.)

3. Klara And the Sun (Kazuo Ishiguro). Boksirkellesning; jeg visste ingenting om den på forhånd, men ble umiddelbart sjarmert av jeg-personens stemme og syn på verden. Jeg liker veldig godt fantastisk litteratur der man bare gradvis oppdager hva slags verden dette er, og der mange ting forblir uklare veldig lenge (og noen aldri blir klarlagt). Her er settingen en forholdsvis dystopisk sci-fi-verden, men fortelleren er naiv og ekstremt uerfaren og av mange grunner helt ute av stand til å se hvor ille ting har blitt (og dermed kan hun heller ikke formidle det til leseren). Samtidig er hun overbevisende sylsmart på en overbevisende alien måte, og selv om jeg ikke er helt sikker på om jeg liker alt ved hvordan historien utvikler seg, er den medrivende, tankevekkende og ofte rørende. (Perhaps all humans are lonely. At least potentially.)

4. Exit Strategy (Murderbot Diaries #4 ; Martha Wells). Jeg kom på at jeg hadde jo bare lest de tre første Murderbot-bøkene, og dermed hadde jeg masse moro til gode! Slukte i meg denne fjerde kortromanen i serien, og det var veldig gøy å se Murderbot møte gamle venner igjen. Det er ingen bøker på lenge som jeg har ledd høyt av så ofte som jeg gjør av disse; jeg bare elsker Murderbots snarky kommentarer, ofte rettet mot seg selv, og tidvis mest for å skjule følelsene den prøver så godt den kan å late som den ikke har. Og samtidig som dette er superspennende popcornaction, er det et underliggende tema her om det å respektere andre personer selv om de ikke ønsker å bli «sånn som oss». I tillegg er det fint at både her og i de følgende historiene får vi litt mer fallout, både emosjonelt og politisk, fra det som skjedde i den første historien, All Systems Red. ('It would be tricky,' I said. By tricky I meant I was getting an average of an 85 percent chance of failure and death, and it was only that low because my last diagnostic said my risk assessment module was wonky. (I know, that explains a lot about me.))

5. Network Effect (Murderbot Diaries #5; Martha Wells). En Murderbothistorie i full romanlengde, yay! Fantastisk sitte-oppe-til-langt-på-natt-spennende med masse morsomme (og ubehagelige) interaksjoner med både ART og med nye mennesker/intelligenser. Og Murderbot får stadig ny innsikt i hvem den er, hvordan andre opplever den og hva som gjør den til en person. (Overse added, 'Just remember you're not alone here.' I never know what to say to that. I am actually alone in my head, and that's where 90 plus percent of my problems are.)

Og etter å ha lest denne, leste jeg novellen Home: Habitat, Range, Niche, Territory, som ga meg noe jeg ikke visste at jeg ønsket meg så mye som jeg gjorde, nemlig en scene der vi ser Murderbot fra noen andres perspektiv.

6. Fugitive Telemetry (Murderbot Diaries #6; Martha Wells). Murderbot blir detektiv! Og til og med med nesten et locked room mystery! Denne foregår egentlig mellom bok #4 og #5 og handler om Murderbots opphold på Preservation, et nesten parodisk idyllisk samfunn der alle gir etter evne og får etter behov, og der alle mener at alle, inkludert roboter, har selvsagte rettigheter. Det er likevel ikke så enkelt å inkorporere en emosjonelt ustabil Murderbot som hverken ønsker å bli integrert eller takler overbærende liksom-toleranse særlig godt. Det er morsommere når Murderbot befinner seg i sitt element, enten i et romskip eller på en teknofisert romstasjon, men denne her er nok lettere for leseren å kjenne seg igjen i. Og det er moro her også, innimellom detektering og paranoia. (There was this big huge deal about it, and Security was all "but what if it takes over the station's systems and kills everybody" and Pin-Lee told them "if it wanted to do that it would have done it by now," which in hindsight was probably not the best response.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Sist redigert av Skilpadda : 23-02-23 kl 15:12.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no