Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-12, 00:39   #21
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Legitim voldtekt? LEGITIM?
Noen burde blitt satt i offentlig gatestokk for allmen spott og spe etter en sånn uttalelse!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 00:51   #22
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Opprinnelig lagt inn av Enkelte, her.

Legitim voldtekt? LEGITIM?
Noen burde blitt satt i offentlig gatestokk for allmen spott og spe etter en sånn uttalelse!

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 00:55   #23
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Og "stenge ned hele greien" den var jo bare sjarmerende!
Jeg mangler ord.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 01:01   #24
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Opprinnelig lagt inn av Enkelte, her.

Og "stenge ned hele greien" den var jo bare sjarmerende!
Jeg mangler ord.

Jepp, og det er det leger som har forklart ham. Opplest og vedtatt.
Fordelen med sånne idjåtter, hvis man kan si at de har fordeler, er jo at de skyter valgkampen til Romney i leggen.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 01:03   #25
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Åja men hvis det er leger som har sagt det...

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 07:30   #26
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.480
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Sitat:

– Slik jeg forstår legene, så forekommer dette veldig sjelden. Dersom det er en legitim voldtekt, så har kvinnekroppen måter å stenge ned hele greien, mener republikaneren.

– Men la oss anta at det ikke fungerte: Jeg synes det burde være en form for straff, men det er voldtektsmannen som burde straffes – og ikke et angrep mot barnet.

Ja, da så, det er derfor det ikke blir født barn i krig? Å, vent litt, det gjør det jo.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 07:44   #27
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Jepp, og det er det leger som har forklart ham. Opplest og vedtatt.

Det er dessuten feil, det er visstnok mindre sjanse for å bli gravid av en voldtekt enn etter frivillig samleie, men det er en nokså fast prosent som blir gravid, såpass at man kan bruke det krigshistorisk messig til å anslå antall voldtekter ut fra antall barn som kommer av slike voldtekter.

Dette er jo bare kvinnefiendtlig, sånn at dersom man blir gravid etter voldtekt så har man egentlig villet det.

Og så blir jeg så forbannet på de kvinnene som er sammen med sånne menn, hva slags folk er det? Det er like logisk som at en svart person er sammen med en rasist.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 08:07   #28
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Jeg vil anta at dersom man mener at alle mennesker, uten unntak, er skapt av Gud så er det vel logisk at dette gjelder uavhengig av omstendigheter. Han sier også dette:

Sitat:

Gud skaper liv, og det var mitt poeng. Gud ønsker ikke voldtekt, og jeg mente overhode ikke å antyde at Han gjør det. Voldtekt er en forferdelig sak, og dersom noen forsøker å vri ordene mine dit hen, så er det absurd og sykt.

Jeg forstår det dithen at han mener å si at alle barn er ønsket. Alle barn er "skapt i Guds bilde" (eller hva man pleier å si) og alle barn er like verdifulle. Uavhengig av omstendighetene rundt unnfangelsen.

Utover det stopper logikken i mine øyne. Eventuelt er jeg for trøtt enda til å se det.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 08:26   #29
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er dessuten feil, det er visstnok mindre sjanse for å bli gravid av en voldtekt enn etter frivillig samleie, men det er en nokså fast prosent som blir gravid, såpass at man kan bruke det krigshistorisk messig til å anslå antall voldtekter ut fra antall barn som kommer av slike voldtekter.

Dette er jo bare kvinnefiendtlig, sånn at dersom man blir gravid etter voldtekt så har man egentlig villet det.

Og så blir jeg så forbannet på de kvinnene som er sammen med sånne menn, hva slags folk er det? Det er like logisk som at en svart person er sammen med en rasist.

De er vel ikke nødvendigvis så veldig dårlige folk, men har en ekstremt liten forståelse for vitenskaplig tankegang. Det du skriver over, at det er færre unnfangelser ved voldtekt enn ved frivillig samleie kan jo fort omsettes populistisk i at kvinnekroppen har en evne til å gjøre forskjell. Og så sitter det en dogmatisk orientert person og hører på og konkluderer med noe i denne retningen. Hvis du spør noen av disse menneskene om de synes at voldtekt er greit, vil du nok (forhåpentligvis) få et rungende nei, men det har noe med måten man ser verden på, og når utgangspunktet er omtrent sånn at man like gjerne kan ta livet av en ferdig baby som å ta en abort sier det seg selv at det skal veldig mye til før man kan godta abort. Imponert over resonneringsevnen er jeg dog ikke.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 08:32   #30
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Jeg skjønner ikke at man kan ha slike meninger, i dag eller noen sinne.
Når jeg gikk på videregående, i forkant av et valg, var vi med på en politisk debatt med debatanter fra fylket. Der var det den ene representanten som hadde så godt som de samme meningene som Mourdock, det ble en heftig debatt og vi gikk etterpå og ristet på hodet overfor de håpløse meningene.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 08:45   #31
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.986
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Akin har blitt grundig filleristet i medier for det utsagnet han kom med der.

Dette med guds vilje og den jevne amerikaners hang til å ty til det utsagnet er vrient for en europeer å forstå. Religion og tradisjon er så sterkt knyttet sammen.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 09:59   #32
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Jeg synes faktisk ikke at det å mene at man ikke skal kunne ta abort etter voldtekt er verre enn å mene at man ikke skal kunne ta abort dersom man har vært sløv og ikke brukt prevensjon.

Jeg synes at man får være konsekvent egentlig jeg. Enten så mener man at et foster før uke 12 har ikke menneskeverd og da kan moren bestemme å ta det bort uansett grunn. Eller så mener man (jeg er uenig i dette da) at fosteret har fullt menneskeverd fra unnfangelse. Da følger det helt logisk at man også er mot abort etter voldtekt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 10:16   #33
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Enig med Esme, tror jeg. Jeg grøsser ved tanken på det som egentlig foregår ved en abort, og har aldri helt klart å hive meg med på "det er jo bare en celleklump"-argumentasjonen. Jeg ser likevel at alternativet til selvbestemt abort rett og slett ikke finnes, og må dermed være for at alle skal ha rett til å ta abort før uke 12. At en voldtekt er en Bedre Grunn enn "vi gadd ikke hente kondomet i skuffen," forbeholder jeg meg retten til å tenke, selv om akkurat det spiller liten rolle i "liv-ikke liv"- debatten.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 10:37   #34
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes faktisk ikke at det å mene at man ikke skal kunne ta abort etter voldtekt er verre enn å mene at man ikke skal kunne ta abort dersom man har vært sløv og ikke brukt prevensjon.

Jeg synes at man får være konsekvent egentlig jeg. Enten så mener man at et foster før uke 12 har ikke menneskeverd og da kan moren bestemme å ta det bort uansett grunn. Eller så mener man (jeg er uenig i dette da) at fosteret har fullt menneskeverd fra unnfangelse. Da følger det helt logisk at man også er mot abort etter voldtekt.

Poenget er vel ikke at de er i mot abort etter voldtekt, men at det fremstilles som at en kvinne ikke kan bli gravid etter en voldtekt og dermed vil kvinner som ønsker abort etter en voldtekt være løgnere som ikke har grunn til å ta denne aborten.

Jeg tror ikke at disse politikerene virkelig kan være så dumme at de tror på dette. Jeg tror de sier disse tingene for å overbevise velgerne om at det er sant. Fordi de da kanskje har en mulighet til å få igjennom et vedtak om totalforbud mot abort uansett grunn.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 10:42   #35
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes faktisk ikke at det å mene at man ikke skal kunne ta abort etter voldtekt er verre enn å mene at man ikke skal kunne ta abort dersom man har vært sløv og ikke brukt prevensjon.

Jeg synes at man får være konsekvent egentlig jeg. Enten så mener man at et foster før uke 12 har ikke menneskeverd og da kan moren bestemme å ta det bort uansett grunn. Eller så mener man (jeg er uenig i dette da) at fosteret har fullt menneskeverd fra unnfangelse. Da følger det helt logisk at man også er mot abort etter voldtekt.

Jeg kommer alltid i konflikt med meg selv når jeg skal tenke på de spørsmålene der. For på den ene siden kan jeg ikke se at det går noen grense ved 12 uker som skulle tilsi at det er noe mindre ok med abort etter enn før. Det er en pragmatisk satt grense. I tillegg er det ganske store slingringsmonn ved UL som gjør at grensa i praksis går ved et foster som ikke kan være yngre enn 12 uker. Dvs mer 14 enn 12. Uten at det spiller så stor rolle for hvordan jeg tenker, i motsatt ende av skalaen går slingringsmonnet en uke i motsatt retning, dvs ved 22 uker selv om levedyktighet defineres som 23 uker. Grensen for levedyktighet er den eneste jeg greier å forholde meg til egentlig og selv den er absolutt diskuterbar. Vår inngripen i livets begynnelse og slutt er etisk vanskelig, Og det er ikke mulig å definere seg ut av de dilemmaene. Det er imidlertid ikke noen mulighet å lukke øynene og insistere på at Naturlig er fasiten.

Jeg ender derfor med å tenke ulikt hvis man diskuterer lovverk og for min egen del. For min egen del kan jeg ikke helt se for meg hva som skulle til for at jeg skulle tatt abort. Dvs jo, jeg kan faktisk se for meg noen situasjoner, men ikke med et presumptivt friskt foster. Når det gjelder lovverket ser jeg ikke at det kan være så mye strengere enn idag. Det skyldes selvfølgelig at jeg ikke har et så ekstremt syn at jeg mener at abort er babydrap. Mener man det er jo resten enkelt egentlig, å argumentere for at abort er greit ved voldtekt med det grunnsynet i ryggen blir veldig merkelig synes jeg. Men jeg synes det er tragisk mange aborter. Likevel kan jeg ikke se at noen andre enn kvinnen selv er nærmere eller mer kompetent til å ta dette valget på vegne av seg selv og sitt eget barn.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 10:52   #36
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg kommer alltid i konflikt med meg selv når jeg skal tenke på de spørsmålene der. For på den ene siden kan jeg ikke se at det går noen grense ved 12 uker som skulle tilsi at det er noe mindre ok med abort etter enn før. Det er en pragmatisk satt grense. I tillegg er det ganske store slingringsmonn ved UL som gjør at grensa i praksis går ved et foster som ikke kan være yngre enn 12 uker. Dvs mer 14 enn 12. Uten at det spiller så stor rolle for hvordan jeg tenker, i motsatt ende av skalaen går slingringsmonnet en uke i motsatt retning, dvs ved 22 uker selv om levedyktighet defineres som 23 uker. Grensen for levedyktighet er den eneste jeg greier å forholde meg til egentlig og selv den er absolutt diskuterbar. Vår inngripen i livets begynnelse og slutt er etisk vanskelig, Og det er ikke mulig å definere seg ut av de dilemmaene. Det er imidlertid ikke noen mulighet å lukke øynene og insistere på at Naturlig er fasiten.

Jeg ender derfor med å tenke ulikt hvis man diskuterer lovverk og for min egen del. For min egen del kan jeg ikke helt se for meg hva som skulle til for at jeg skulle tatt abort. Dvs jo, jeg kan faktisk se for meg noen situasjoner, men ikke med et presumptivt friskt foster. Når det gjelder lovverket ser jeg ikke at det kan være så mye strengere enn idag. Det skyldes selvfølgelig at jeg ikke har et så ekstremt syn at jeg mener at abort er babydrap. Mener man det er jo resten enkelt egentlig, å argumentere for at abort er greit ved voldtekt med det grunnsynet i ryggen blir veldig merkelig synes jeg. Men jeg synes det er tragisk mange aborter. Likevel kan jeg ikke se at noen andre enn kvinnen selv er nærmere eller mer kompetent til å ta dette valget på vegne av seg selv og sitt eget barn.

Personlig skulle det nok mye til for at jeg skulle tatt abort. Men det blir jo feil for meg som er voksen, i et fast forhold og med ok økonomi å skulle dømme andre kvinner for deres valg. For jeg vet jo hvor mye jobb det er å skulle oppdra barn, både fysisk og mentalt. Og da er jo jeg i en situasjon der jeg har mye støtte fra partner og familie ellers, pluss at jeg er frisk og oppegående.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 12:26   #37
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 12:58   #38
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Akin har blitt grundig filleristet i medier for det utsagnet han kom med der.

Dette med guds vilje og den jevne amerikaners hang til å ty til det utsagnet er vrient for en europeer å forstå. Religion og tradisjon er så sterkt knyttet sammen.

Men det er her jeg faller litt av: Enten så må man mene at alt som skjer er Guds vilje. Da mener man også, som et biprodukt, at alle voldtekter, barnedrap, kriger osv også er Guds vilje. Eller så må man mene at Gud ikke har en vilje om absolutt alt, og dermed heller ikke om alle voldtekter eller graviditeter som er resultater av voldtekter.

Eller er det sånn at bare det gode som skjer er Guds vilje, og alt vondt som skjer er menneskets gudegitte frie vilje, og at et barn unnfanget som resultat av voldtekt da er Guds gave til den voldtatte kvinnen, slik at hvertfall noe positivt skal komme ut av voldtekten?

Enten så får man tro på en allmektig Gud som har en finger med i alt, og også gi ham skylda når ting ikke går etter ønske, eller så får man tro på en Gud som ikke detaljstyrer hver eneste ting i hvert eneste menneskes liv.
Mener jeg, da.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 13:31   #39
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Dette er jo bare kvinnefiendtlig, sånn at dersom man blir gravid etter voldtekt så har man egentlig villet det.

Det er nettopp den retorikken som gjør meg så forbanna. Alle som noengang har anmeldt en voldtekt som de ble gravid av, er egentlig bare løsaktige jenter som angret på at de hadde sex. Alternativt så satte de pris på å bli voldtatt.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes faktisk ikke at det å mene at man ikke skal kunne ta abort etter voldtekt er verre enn å mene at man ikke skal kunne ta abort dersom man har vært sløv og ikke brukt prevensjon.

Jeg synes at man får være konsekvent egentlig jeg. Enten så mener man at et foster før uke 12 har ikke menneskeverd og da kan moren bestemme å ta det bort uansett grunn. Eller så mener man (jeg er uenig i dette da) at fosteret har fullt menneskeverd fra unnfangelse. Da følger det helt logisk at man også er mot abort etter voldtekt.

Nei, når du sier det på den måten. Jeg antar at jeg kan se et snev logikk i det når jeg tenker sånn på det. Det er bare så langt fra mitt menneskesyn å skulle tvinge noen til å gjennomføre et svangerskap som ikke er ønsket, enten grunnen er sånn eller slik. Men så har jeg heller aldri vært nødt til å ta stilling til spørsmålet på mer enn et teoretisk plan.

Men at politikere (om så bare noen få av dem) i et land som USA skal ønske å vedta et totalforbud mot abort, det er å ønske seg så mange skritt tilbake. Innser de ikke risikoene det medfører? Alle bakgateabortene og humbuglegene og, og... Eller betyr ikke det noe: Kvinner som ønsker å drepe sitt ufødte barn fortjener å dø av infeksjoner?
Jeg forstår det virkelig ikke. Jeg forstår at man kan ha et prinsipielt standpunkt mot retten til selvbestemt abort, men å ønske å totalforby det, med alt det medfører?

Eller tenker de at dette er noe som aldri kommer til å få gjennomslag, og at de derfor kan gå høyt ut og si at de er for et slik vedtak, i håp om å vinne stemmene til abortmotstandere?

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-12, 13:41   #40
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: "Graviditet ved voldtekt er Guds vilje"

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Eller tenker de at dette er noe som aldri kommer til å få gjennomslag, og at de derfor kan gå høyt ut og si at de er for et slik vedtak, i håp om å vinne stemmene til abortmotstandere?

I stor grad er jo dette snakk om rike hvite menn. Gjerne med store barneflokker og hjemmeværende kone pluss nannyer. Og skulle døtrene deres noen gang bli uplanlagt gravide, så står det barnløse par i kø for å få adoptere de friske hvite babyene. Jeg tror rett og slett ikke de evner å se hva dette medfører for andre samfunnslag enn deres eget. Når de i tillegg er motstandere av seksualundervisning, prevensjon, sosialstøtte, offentlig helsevesen og en grense for minstelønn, så blir det jo bare tragisk. Når man også ser den ekstreme spedbarnsdødeligheten med tanke på at dette er et godt utviklet land, så kan man jo bare tenke på hva som kommer til å skje dersom fattige familier skal få enda flere barn.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no