Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En god språkbruker slår ofte opp ord?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-09, 12:50   #21
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

De fleste gangene jeg bruker oppslagsverk (i private sammenhenger), er det ellers av ren nysgjerrighet, hverken usikkerhet eller hang til å kverulere. Nå sier det sikkert en hel del om meg at jeg er nysgjerrig på sånt man finner ut ved å slå opp i oppslagsverker, men det er nå så.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 12:50   #22
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Heng ham, ikke vent til kommer ... I rest my case.



Heldigvis, får vi si, så er det ingen som henger noen selv om jeg ber om det. (Skulle ønske av og til, men... )

FORØVRIG ville jeg aldri skrevet setningen som over. Hvis jeg mente at de ikke skulle henge mannen ville jeg skrevet:

"Ikke heng han, vent til jeg kommer".

og hadde jeg ment at de skulle henge han, så hadde jeg skrevet:

"Heng han."

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 12:51   #23
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Jeg ville skrevet "Heng ham". Eller egentlig ville jeg vel skrevet "Ikke heng ham", siden jeg er motstander av dødsstraff.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 12:51   #24
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

De fleste gangene jeg bruker oppslagsverk (i private sammenhenger), er det ellers av ren nysgjerrighet, hverken usikkerhet eller hang til å kverulere. Nå sier det sikkert en hel del om meg at jeg er nysgjerrig på sånt man finner ut ved å slå opp i oppslagsverker, men det er nå så.

Hver sine interesser, ikke sant?

Jeg kan gjerne slå opp andre ting. Info om land, natur, dyr, osv. Men ikke om språk. Jeg er nok ikke tilstrekkelig interessert.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 12:54   #25
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg ville skrevet "Heng ham". Eller egentlig ville jeg vel skrevet "Ikke heng ham", siden jeg er motstander av dødsstraff.

Når vi snakker om språk, jeg bruker ham og han litt om hverandre. Jeg skrev først ham i innlegget over her, men ombestemte meg, for det er ikke den formen jeg bruker mest. Jeg er lite konsekvent, men prøver å holde meg til han.

Og forøvrig kan også det du skriver her over misforstås; "den henges ei som skytes skal." Du har jo ikke gått i mot dødsstraff, bare mot henging.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 12:55   #26
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Jeg har lært på den harde fiskedaskmåten at det heter for øvrig i to ord.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 12:55   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og forøvrig kan også det du skriver her over misforstås; "den henges ei som skytes skal." Du har jo ikke gått i mot dødsstraff, bare mot henging.

Ja, jeg mente vel mest at jeg ikke ville skrevet "heng ham", siden jeg ikke synes man skal henge folk.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 12:56   #28
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har lært på den harde fiskedaskmåten at det heter for øvrig i to ord.

Jepp. En del sånne ord/ordsammensetninger slår jeg opp når jeg bruker dem, fordi jeg har lært at språkfølelsen min ikke er helt velkalibrert der. For øvrig, i hvert fall og sånt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 12:58   #29
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Jeg slår ofte opp.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 13:01   #30
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har lært på den harde fiskedaskmåten at det heter for øvrig i to ord.

Jeg har en del feil som jeg gjør. Blant annet forøvrig, i hvertfall og nå husker jeg ikke flere. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg trekker sammen ord, jeg vet at det er feil, men jeg tror kanskje at jeg innbiller meg at jeg sparer tid.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 13:04   #31
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Jeg slår ofte opp, men burde ha gjort det enda mer. Jeg suger i kommaregler.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 13:09   #32
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg slår ofte opp, men burde ha gjort det enda mer. Jeg suger i kommaregler.

Jeg også.

Dessuten kan det lønne seg å slå opp riktig sted også, sa hun som googlet forkortelser og fikk opp regler som ble endret igjen en gang på nittitallet. Jeg skulle attpåtil undervise i det. :enda flauere:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 13:19   #33
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv
 
Lizzie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.498
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Jeg slår opp stadig vekk.
Har akkurat kjøpt Vinjes Skriveregler. Der er det mye nyttig informasjon der!

__________________
Lizzie
junior, desember 04 og Poden, september 07
Lizzie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 13:21   #34
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Jeg innrømmer at jeg aldri slår opp. Jeg er sikkert ikke perfekt, men jeg mener likevel at jeg er en god språkbruker.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 13:26   #35
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg slår ofte opp, men burde ha gjort det enda mer. Jeg suger i kommaregler.

Det gjelder nok meg også. Jeg bruker somregel altfor mange komma. Men min største feil er vel at jeg ikke vet helt hvor jeg skal slå opp god komma-skikk, så jeg putte dem inn der jeg føler for det.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 13:39   #36
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Heng ham, ikke vent til kommer ... I rest my case.

jeg fikk ikke prikket deg - men du kom meg i forkjøpet.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-09, 14:07   #37
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En god språkbruker slår ofte opp ord?

Nå sporer jeg av, men pyttsann, det er fredag og det var jeg som startet tråden.

Da jeg så på "Blanke Ark" på TvN en søndag ble det snakk om deling av brøk. Og straks husker jeg jo regelen for det. "Å dele med brøk er å gange med den omvendte brøk". Mannen så på meg som om en av oss hadde falt ned fra månen. "Går du rundt og HUSKER sånt??". Ja? Gjør ikke alle det?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no