Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Morsdag og besøk av mor, men kake?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-07, 19:42   #1
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Morsdag og besøk av mor, men kake?

Det faller seg sånn at mamma kommer på besøk til helga, og da et det etter hva jeg har forstått, morsdag. Så jeg tenkte å bake en kake, men mams har en sart mage og skal helst ikke ha så mye hvetemel. Litt går bra, og spelt går bra. Også er hun ikke så glad i sukkerbomber. Så hva kan jeg servere da? Husker hun har blitt imponert av en krydder/gulrotkake med speltmel, men jeg vet ikke hvem som har bakt den, og aner ikke hvor jeg skal begynne..

Noen som sitter med oppskrifter på noe sånt, eller noe annet bakverk som ikke er hel-raffinert?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 19:44   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Ostekake da? Det må vel finnes kjeks som passer for henne?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 20:35   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Er det morsdag til helga?

Jaja, se hvor godt jeg følger med. Mannen er uansett bortreist, så det blir ikke frokost på senga til meg i år heller. *sutre*

  Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 20:37   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Ellers er jeg enig med Sitron. Ostekake er tingen. Godt, og ikke alt for søtt.

  Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 20:37   #5
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Jeg maa huske aa ringe til Norge paa söndag, ja. :noterer: Takk for paaminnelsen. Morsdag er paa helt andre tider av aaret (mai) her nede som jeg bor.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 20:40   #6
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg maa huske aa ringe til Norge paa söndag, ja. :noterer: Takk for paaminnelsen. Morsdag er paa helt andre tider av aaret (mai) her nede som jeg bor.

Hvor er det du befinner deg?
:nyskjerrig:

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 21:09   #7
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Hvor er det du befinner deg?
:nyskjerrig:

Jeg befinner meg i Tyskland.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 21:37   #8
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Ostekake er godt.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 21:39   #9
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Bare kakemas i denne traaden ogsaa. Jeg dör snart.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 22:37   #10
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Min store favoritt, uten fett og med lite mel

Sveitsisk gulrotkake

4 egg
150gr sukker
1 økol. sitron
1,5 ts bakepulver
ca 180 gr finmalt mandel
ca 140 gr revet gulrot( slomper litt her jeg )
40 gr. hvetemel ( du kan godt bruke spelt)

Dette er til en 24cm randform

Pisk en stiv eggedosis. Riv skalle av sitronen, og klem halvparten av saften i eggedosisen.
Bland hvetemel og bakepulver.
Så blander du vekselsvis gulrot+mandel med hvetemelet i eggedosisen til en jenv røre.
Hell i smurt form og stek på 180 grader i 45 min. Prøv deg frem med en kakepinne.
Avkjøl.

Jeg bruker en ostekrem på toppen, men det kan en droppe. evt bare sikte over melis.
Ostekrem lager jeg var philadeliphia light, melis, vaniljesukker og resten av sitronsaften. Smører et tykt lag på

Kaka holder seg leenge fersk og god i kjøleskapet, men ikke hos oss

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 23:45   #11
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Her er en litt annerledes type ostekake, som ligner på en mellomting mellom ostekake og semulepudding. Jeg synes den er god, den er ikke veldig søt eller fet, og det er ikke noe vanlig mel i den (det er semulegryn, som er laget av hvete, men bare 3 ss i en stor kake). Kan godt serveres med f.eks. bærsaus til.

Ostekake

4 egg
300 g sukker
175 g smeltet margarin eller smør
4 beger (1200 g) Kesam
2 ts vaniljesukker
3 ss semulegryn
4 ss maizena
1 sprut sitronsaft
1 ts bakepulver


Alt blandes sammen. Helles i stor rund eller firkantet kakeform, gjerne med aluminiumsfolie i. Stek ved 180-200 grader i ca. 50-60 minutter.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Sist redigert av Skilpadda : 07-02-07 kl 10:08.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 23:52   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Man kan ikke bare bytte ut hvetemel med speltmel uansett hva man lager? :grønn:

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 10:06   #13
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Uvitende:
Semulegryn, kommer det fra hvetemel???

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 10:07   #14
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Uvitende:
Semulegryn, kommer det fra hvetemel???

Ja, semulegryn lages av hvete, det er sant. Men det er lite semulegryn i denne ostekaken, da; det er en stor oppskrift.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 10:26   #15
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Er det morsdag til søndag, altså?

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 19:54   #16
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Er det morsdag til søndag, altså?

Er det ikke?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 20:00   #17
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Man kan ikke bare bytte ut hvetemel med speltmel uansett hva man lager? :grønn:

Jo... men med litt kortere steketid.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 20:00   #18
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Morsdag og besøk av mor, men kake?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Er det ikke?

Jo det er det.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no