Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-11, 20:51   #761
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

En rektor på en passe stor skole,tjener vel mellom 600-700.000. Meget mulig tekniker er et lavtlønnsyrke, men veldig mange med bare to års yrkesutdanning tjener mer enn rektorer i alle fall.


Hva slags teknikere tenker vi på, egentlig? Det er et ganske vidt begrep.

Forresten teller vel de to årene som lærling (slavearbeider) også med i utdannelsen, ja?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 20:52   #762
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Tjener rektorer såpass bra? Trodde de mer lå rundt 500000 jeg. Men det er kanskje forskjell på barneskoler (350 elever er kanskje ikke passe stor skole...) og videregående.

Kommer an på skoleslag og antall elever, ja.

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Her er lønnstatistikk for Tekna som er fagforeningen for siv.ing og andre tekniske mastergrader.

Jeg snakker om lengde og grad av utdannelse. En siv.ing eller ing. har jo omtrent like lang utdannelse som en lærer/rektor. :synes linken er uinteressant:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 20:52   #763
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har da ikke sagt at de fleste i andre yrkesgrupper ( i privat næringsliv) tjener bedre enn en rektor, men noen gjør faktisk det. Mange håndverkere ligger på samme lønn, f.eks. Jeg synes det er merkelig, og tenker at lederjobbene i skolen burde vært mye bedre lønnet i og med at det er mye står og faller på om rektor vet hva han driver med.
Jeg har for øvrig et ganske så realitisk bilde av hva mange yrkesgrupper tjener.

Hvis du mener at 600-700 000 er for dårlig lederlønn i det offentlige til å tiltrekke seg de gode folkene, så mener jeg at du har et urealistisk bilde av hva som er vanlige lønninger, ja.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 20:56   #764
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Skal du først klage på noens lønn kan du heller klage på sånne slasker som meg som ikke har en fullført utdannelse på cv-en whatsoever, rine.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 20:59   #765
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.


Jeg snakker om lengde og grad av utdannelse. En siv.ing eller ing. har jo omtrent like lang utdannelse som en lærer/rektor. :synes linken er uinteressant:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Fordi gjennomsnittslønna til en siv.ing som har 5 års utdannelse ikke har skyhøy gjennomsnittslønn så er det ikke av interesse?

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 21:02   #766
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Fordi gjennomsnittslønna til en siv.ing som har 5 års utdannelse ikke har skyhøy gjennomsnittslønn så er det ikke av interesse?

Jeg tror hun mener at det bare er urettferdig at de som har kortere utdannelse tjener bedre enn lærere.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 21:03   #767
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Utdanningsforbundets minstelønnstabell for grunnskolen sier at rektorer har minstelønn fra 402 300 (0-10 årsverk) og opp til 475 400 (40 årsverk og oppover) Jeg synes ikke det er kremlønn akkurat, dersom dette stemmer.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 21:04   #768
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Utdanningsforbundets minstelønnstabell for grunnskolen sier at rektorer har minstelønn fra 402 300 (0-10 årsverk) og opp til 475 400 (40 årsverk og oppover) Jeg synes ikke det er kremlønn akkurat, dersom dette stemmer.

Der var de tallene jeg hadde sett før, ja!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 21:08   #769
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.


Forresten teller vel de to årene som lærling (slavearbeider) også med i utdannelsen, ja?

:venter på svar:

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 21:10   #770
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

En rektor på en passe stor skole,tjener vel mellom 600-700.000. Meget mulig tekniker er et lavtlønnsyrke, men veldig mange med bare to års yrkesutdanning tjener mer enn rektorer i alle fall.

Jeg skjønner veldig godt du synes du tjener dårlig hvis du har mange sånne i bekjentskapskretsen din. Det har ikke jeg. Jeg synes heller ikke lønnssatsene for lærere som ble lagt frem tidligere i tråden er så ille. Jeg kjenner egentlig ikke så mange som tjener så veldig mye bedre enn lektorer med mindre de har tillegg for risiko eller ubekvem arbeidstid.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 21:12   #771
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg skjønner veldig godt du synes du tjener dårlig hvis du har mange sånne i bekjentskapskretsen din. Det har ikke jeg. Jeg synes heller ikke lønnssatsene for lærere som ble lagt frem tidligere i tråden er så ille. Jeg kjenner egentlig ikke så mange som tjener så veldig mye bedre enn lektorer med mindre de har tillegg for risiko eller ubekvem arbeidstid.

Samme her. De fleste av mine bekjente, som har utdannelse som tilsvarer en lektorutdannelse og som jobber i det offentlige, ligger på omtrent samme nivå i lønn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 21:12   #772
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Utdanningsforbundets minstelønnstabell for grunnskolen sier at rektorer har minstelønn fra 402 300 (0-10 årsverk) og opp til 475 400 (40 årsverk og oppover) Jeg synes ikke det er kremlønn akkurat, dersom dette stemmer.

Jeg har bare ett datapunkt der i familien og han tjener bedre enn det, jeg mener han ligger rundt 700000.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 21:14   #773
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har bare ett datapunkt der i familien og han tjener bedre enn det, jeg mener han ligger rundt 700000.

Eksempelet til Kaija gjalt jo minstelønn, og det er ikke så veldig intessant i grunnen, siden de fleste ikke ligger der så lenge. Minstelønn for min stilling, for eksempel, er heller ikke allverden, men lønnsspennet er stort, og jeg er godt fornøyd med min lønn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 21:44   #774
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Når jeg sier at jeg tjener ok så kan jeg hilse og si at grunnlønna mi er ganske nær 600 k. Det er senioringeniør, lønnsledende på avdelingen med femten års erfaring. Det er en ganske bra lønn og ikke noe hvermannsen lett oppnår.

  Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 22:19   #775
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

En rektor på en passe stor skole,tjener vel mellom 600-700.000. Meget mulig tekniker er et lavtlønnsyrke, men veldig mange med bare to års yrkesutdanning tjener mer enn rektorer i alle fall.

Nope. Jeg også vet om folk som tjener så mye, men bare videregående (3 år), men de er i en særstilling. Og mange av dem har ikke høy grunnlønn, men de har høye tillegg (eks militære med risikotillegg), eller de er stasjonert i huttiheita, på båt - borte et halvt år i slengen eller har sære yrker som heismontører, flygeledere og flymekanikere (det siste er noe jeg kunne ha tenkt meg!!)

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har da ikke sagt at de fleste i andre yrkesgrupper ( i privat næringsliv) tjener bedre enn en rektor, men noen gjør faktisk det. Mange håndverkere ligger på samme lønn, f.eks

Jeg vet også om håndtverkere som tjener mye, men det er jo ikke på grunn av utdannelsen det er fordi de er selvstendige næringsdrivende. Og det er mye mer arbeid enn å "bare" være håndtverker.

Opprinnelig lagt inn av rine

Jeg har for øvrig et ganske så realitisk bilde av hva mange yrkesgrupper tjener.

Si hvem det er som tjener over 600.000 da? (Og si gjerne om det er grunnlønn eller om det er spesielle tillegg som gjør at de tjener bra)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 09:48   #776
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Jeg syns egentlig ikke jeg tjener så veldig dårlig. Men jeg syns det er urettferdig at en med nøyaktig samme utdannelse som meg tjener mellom 40 og 50000 mer enn meg i året. Jeg mener nemlig at min jobb som pedagogisk leder er like viktig som en som jobber som lærer i 1.klasse. Så den dagen vi blir likestilt med lærerne så skal jeg faktisk ikke klage så veldig mye.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 09:56   #777
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg syns egentlig ikke jeg tjener så veldig dårlig. Men jeg syns det er urettferdig at en med nøyaktig samme utdannelse som meg tjener mellom 40 og 50000 mer enn meg i året. Jeg mener nemlig at min jobb som pedagogisk leder er like viktig som en som jobber som lærer i 1.klasse. Så den dagen vi blir likestilt med lærerne så skal jeg faktisk ikke klage så veldig mye.

Vi som er ingeniører hører den der ganske mye. Jeg er ikke enig jeg. Om du vil tjene det en lærer tjener så må du jobbe som lærer. I en helt annen stilling. Det er ikke utdannelsen alene som gjør at lønna skal fastsettes - det er også hva man faktisk gjør i jobben sin og en lærer og en pedleder har svært ulike jobber.

  Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 12:13   #778
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Vi som er ingeniører hører den der ganske mye. Jeg er ikke enig jeg. Om du vil tjene det en lærer tjener så må du jobbe som lærer. I en helt annen stilling. Det er ikke utdannelsen alene som gjør at lønna skal fastsettes - det er også hva man faktisk gjør i jobben sin og en lærer og en pedleder har svært ulike jobber.

Hva mener du egentlig? Hva slags arbeidsoppgaver er det læreren har som gjør at han fortjener 50 000 kroner mer i året enn en pedagogisk leder?

Samfunnsmandatet er så og si det samme med den nye rammeplanen. Barna ligger selvsagt på ulike nivå, men det har lite å si i forhold til betydning av arbeidet eller arbeidsmengde.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 13:37   #779
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Vi som er ingeniører hører den der ganske mye. Jeg er ikke enig jeg. Om du vil tjene det en lærer tjener så må du jobbe som lærer. I en helt annen stilling. Det er ikke utdannelsen alene som gjør at lønna skal fastsettes - det er også hva man faktisk gjør i jobben sin og en lærer og en pedleder har svært ulike jobber.

Jeg er enig i at samme utdanning ikke nødvendigvis gir samme lønn i to ulike yrker. Men du kan ikke helt sammenligne markedsøkonomisk styrt lønnsdannelse og offentlige stillinger. Jeg synes heller ikke det er noe som skulle tilsi at en førskolelærer i skoleverket skal tjene vesentlig mer enn de som har med småbarn å gjøre. Er det sånn vi verdsetter småbarna våre? Er det større ansvar å være lærer for seksåringer enn for femåringer? Er et mer jobb? Mer ubekvemt? Jeg mener at svaret på alle disse spørsålene er nei og at lønna derfor burde være lik med samme arbeidsgiver.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 13:43   #780
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i barnehagene, ansatte fri?

Hvem i alle dager er det som sier at lønn alltid er rettferdig? Og hvem er det som sier at lønn avgjøres av utdannelse alene? Jeg har halvannet års lengre utdannelse enn de sivilingeniørene som jeg omgås. Likevel tjener mange av dem bedre enn meg. Dette har jeg visst at kom til å være virkeligheten siden før jeg begynte å studere, for sånn er verden akkurat nå, og slik var den for 20 år siden også. Ville jeg hatt en bedre betalt jobb, burde jeg blitt siv.ing (eller lege, advokat, siviløkonom, for den del) og ikke humanist.

Jeg synes at barnehagepedagoger burde tjent det samme som barneskolelærere. Virkelig. Men utover det synes jeg det er temmelig virkelighetsfjernt å utdanne seg til et lavtlønnsyrke, med hovedtyngden av arbeidsplasser i offentlig sektor, for så å klage på at andre yrkesgrupper tjener bedre, bare fordi de har valgt en utdannelse som nesten helt garantert betaler seg bedre. Det er snakk om å ta konsekvenser av de valgene man har gjort altså.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, planleggingsdag


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no