Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-12, 00:00   #101
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Kva med Ingerid, uttalt Ingrid? Det synest eg er litt rart.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:02   #102
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jøss. Hva heter du?

Se prikk.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:02   #103
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

For min del virker det unødvendig å velge et navn på barnet som innebærer at det må stave navnet sitt hele livet. Når 99% av kvinner som heter Ingrid skriver det slik virker det fryktelig sært å kalle barnet sitt "Ingri uten D" eller lignende uvanlige stavemåter. Jeg ser ikke vitsen med å legge til unødvendige bokstaver (spesielt H er en bokstav overraskende mange insisterer på å ha med i barnas navn uten at det har noen egentlig funksjon) eller ta vekk bokstaver slik at navnet for de fleste ser ufullstendig ut.

Jeg er enig, men sliter litt med enkelte navn, feks Teodor. Jeg er motstander av stumme bokstaver, egentlig (bortsett fra d-er på slutten av ord), men Thomas, for eksempel, er jo så vanlig at Tomas ser rart ut. I Teodor/Theodor er jeg usikker. Og det irriterer meg, for det er et flott navn jeg godt kunne brukt.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:02   #104
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Jeg kjente en jevnaldrende jente som het Chamilla da jeg var liten, og hun uttalte navnet sitt Sjamilla, så jeg tenker alltid den uttalen når jeg leser det navnet.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:04   #105
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Se prikk.

Jeg kjenner ei med samme navn! (Usikker på enkel eller dobbel konsonant på slutten, da, men navnet er likt.)

Skjønner du irriterer deg. Det navnet burde ikke være så vanskelig.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:05   #106
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.875
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg er enig, men sliter litt med enkelte navn, feks Teodor. Jeg er motstander av stumme bokstaver, egentlig (bortsett fra d-er på slutten av ord), men Thomas, for eksempel, er jo så vanlig at Tomas ser rart ut. I Teodor/Theodor er jeg usikker. Og det irriterer meg, for det er et flott navn jeg godt kunne brukt.


Ja, jeg er enig her. Med tanke på hvilke navn andre velger på sine barn skjønner jeg jo at måten jeg tenker på ikke nødvendigvis er den riktige for andre, men jeg tenker altså at for min skyld ville det at barnet slipper å stave navnet sitt resten av livet veie svært tungt med tanke på navnevalg.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:05   #107
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg kjente en jevnaldrende jente som het Chamilla da jeg var liten, og hun uttalte navnet sitt Sjamilla, så jeg tenker alltid den uttalen når jeg leser det navnet.

I alle dager. Går det an å hete det?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:07   #108
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.879
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det minner meg om ei lita jente som heitte Astrid, som akkurat hadde lært å skrive namnet sitt. Ho skreiv A S T R I med store, skeive bokstavar, så tenkte ho seg lenge om før ho sette D-en framføre A-en.

Stakkar!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:07   #109
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Ein liten digresjon - kor ofte les ein eigentleg eit namn før ein høyrer folk presentere seg? Eg gjer det kun på jobb, når eg tar opprop i nye elevgrupper, men eg synest normalt det er eit større problem å vite korleis eit namn stavest, etter at folk har presentert seg for meg.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:11   #110
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Jeg har jobbet så mange år i barnehage at jeg rett og slett har sluttet å reflektere så mye over merkelige navn og stavemåter. Det utroligste blir normalt før eller siden - uansett! Og så synes jeg det er litt snobbete å henge seg opp i stavemåter. Alle ungene kan ikke hete Ole og Arne (Nå hadde jeg veldig lyst til å skrive Ole og Ali...)

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:14   #111
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

I alle dager. Går det an å hete det?

Det er godt mulig det var en alternativ staving av Jamil(l)a, som Fnatten var inne på tidligere - jeg husker ikke hvor faren hennes kom fra, men han kan meget mulig ha hatt arabisk bakgrunn.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:21   #112
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Jeg kjenner en asiatisk dame ved navn Chamilla. Det uttales (sånn ca.) Sjamilla. Det er visst ikke et veldig uvanlig navn der hun kommer fra.

Jeg tar det derfor for gitt at en person ved navn Chamilla, uttaler det Sjamilla og ikke Kamilla, til jeg får opplyst noe annet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:24   #113
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Vi bor akkurat på grensa mellom trøndelag og vestlandet, og litjtausa eksponeres derfor for navnet sitt i ulike tonem med jevne mellomrom. Hverken hun eller vi har noen problemer med det, og hun har faktisk byttet uttale selv et par ganger i løpet av sine (om litt under sju timer) seks år.

Første gang hun ble obs på det tok vi en liten prat om dialekter og tonem, og så var alt i orden.

Lille skatt har den opprinnelige latinske (og vanlige) skrivemåten av sitt navn, men navnet finnes i mange forskjellige dialektformer, de fleste med en eller flere ø-er. Jeg ligger nok nærmere den lokale dialektformen i uttale, det er heller ingen som har stusset over det.

Husbonden reagerer av og til på at jeg uttaler navnet hans med sunnmørsk "tj" når han mener det skal være "kj". Men når han har giftet seg med en sunnmøring må han bare godta det.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:28   #114
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kjenner en asiatisk dame ved navn Chamilla. Det uttales (sånn ca.) Sjamilla. Det er visst ikke et veldig uvanlig navn der hun kommer fra.

Jeg tar det derfor for gitt at en person ved navn Chamilla, uttaler det Sjamilla og ikke Kamilla, til jeg får opplyst noe annet.

Jeg tenker at dersom man har et par tilleggsopplysninger, som hvor barnet eller foldrene kommer fra, så klarer man vel som oftest å gjette riktig. Vil jeg tro. Hvis man VIL, da.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:32   #115
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tenker at dersom man har et par tilleggsopplysninger, som hvor barnet eller foldrene kommer fra, så klarer man vel som oftest å gjette riktig. Vil jeg tro. Hvis man VIL, da.

Kanskje, men jeg er veldig på linje med Esme her altså: det er ikke mindre uhøflig å anta at folk ikke kan stave enn det er å uttale navnet deres feil.

I praksis vil jo dette sjelden være et problem (annet enn for lærere, kanskje), for folk flest presenterer seg jo når man møtes, og da hører man jo utalen før man leser den.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 01:04   #116
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Jeg kan ikke si Karl sånn som østlendinger sier det, ikke med min aller beste godvilje en gang. Striledialekten min er rett og slett ikke skapt for det. Med det mener jeg å si at jeg alltid gjør så godt jeg kan når det kommer til å si navnet på den måten eieren bruker navnet, men det er ikke alltid jeg får det til.

Når jeg får nye elever så sier jeg som det er, at jeg leser opp det som står, sånn som jeg oppfatter det, og så får de korrigere underveis. Jeg har jobbet masse med utlendinger tidligere, og der florerte det med navn som jeg uttalte feil før jeg hadde hørt dem si navnet sitt selv, og forsåvidt etter det også når det gjaldt enkelte.

Siden vi er en østnorsk/vestnorsk familie så hadde vi det i bakhodet da ungene fikk navn, altså at vi valgte navn som var spiselige på begge sider av vannskillet.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 02:17   #117
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

For min del virker det unødvendig å velge et navn på barnet som innebærer at det må stave navnet sitt hele livet. Når 99% av kvinner som heter Ingrid skriver det slik virker det fryktelig sært å kalle barnet sitt "Ingri uten D" eller lignende uvanlige stavemåter. Jeg ser ikke vitsen med å legge til unødvendige bokstaver (spesielt H er en bokstav overraskende mange insisterer på å ha med i barnas navn uten at det har noen egentlig funksjon) eller ta vekk bokstaver slik at navnet for de fleste ser ufullstendig ut.

Det du beskriver der har mange lokale varianter. På min dialekt skilles det ikke i uttale på Ingrid og Ingri, men det finnes noen steder hvor d-lyden uttales. Eg har blitt presentert for ei Ingrid som selv uttalte navnet sitt med tydelig d.
Her i området er det ganske vanlig at navn skrives uten stum d.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 08:36   #118
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.611
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Junior heter Torje og han blir kalt både Torje og Tårje. Mest med å da. Det spiller ikke så stor rolle og han synes ikke å legge merke til det en gang. Jeg har et navn jeg ofte må si at staves med k fordi ch også er veldig vanlig. Har vel noe med at det er veldig vanlig engelsk navn også.Dialektforskjeller gjør at en del navn uttales veldig forskjellig etter hvor man bor. For meg hadde det vært naturlig å si Hellene og Elline for eksempel og ikke Heleene og Eliine.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 08:44   #119
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Jeg hadde lyst til å kalle en eventuell sønn for Erlend, men mannen protesterte på grunnlag av at det ikke har en fin uttale på hans dialekt (hans ord, ikke mine). Jeg er nordlending (sort of) og han er fra vestlandet, og jeg innså at vår sønn i så fall ville ende opp med to ulike navn: et mammanavn og et pappanavn.

Ikke at det ble noen stor sak uansett da; jentene ville nok ikke vært videre begeistret for å hete noen av delene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 08:48   #120
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navn og forventninger til uttale

Dersom det ikke ligger gjengs automatikk i navnets uttale i forhold til hvordan det er skrevet, spør jeg. Det må folk tåle. Blir de fornærmet, blir jeg fornærmet over at de blir fornærmet.

Og så synes jeg at folk bør ha en god grunn til sære skrivemåter. Oppkalling er eksempel på en god grunn, at det "ser så fint ut" er fjollete.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no