Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Kaste PC - hva må jeg tenke på?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-08, 01:54   #1
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Jeg har bestilt ny laptop og den antikvariske stasjonære PC-en vår skal kastes; den er så elendig at det ikke er vits i å tenke på noe annet.

Jeg skal selvfølgelig gå gjennom det jeg har liggende av dokumenter og bilder og flytte det som er verdt å ta vare på, men er det ellers noe jeg bør gjøre før jeg kvitter meg med harddisken? Er det nok å slette filer og tømme papirkurven, eller skal jeg fjerne sporene mine enda mer? Hva med internetthistorikk og sånt?

Jeg er helt blank på dette. Opplys meg gjerne!

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 07:14   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Vet ikke hvordan du gjør det med hjernen, men alt "utvendig" må du hvertfall huske å levere på avfallsstasjon.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 07:21   #3
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.385
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Jeg ville nok tatt ut harddisken og fysisk ødelagt den, f.eks med øks..

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 08:24   #4
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

EL-butikker tar imot brukte elektriske artikler.
Ødelegg harddisken ja =)

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 09:02   #5
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

East tec eraser

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 09:22   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Ville det ikke vært best å formatere maskina? Da skal vel alt av logger og private filer bli slettet?
Ja, også lever det til en el-butikk.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 09:29   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Jeg ville aldri ha giddet noe med en vanlig PC. Bare formatert disken og levert den inn. Men hvis harddisken inneholder sensitive data så skal den destrueres.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 09:45   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.385
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Ville det ikke vært best å formatere maskina? Da skal vel alt av logger og private filer bli slettet?
Ja, også lever det til en el-butikk.

Med rett programvare er det ikke noe problem å finne data selv om harddisken er formattert.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 10:18   #9
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Med rett programvare er det ikke noe problem å finne data selv om harddisken er formattert.

Vel, problem og problem. IBAS kan gjøre det. Jeg kan ikke gjøre det og jeg tviler på at du kan gjøre det.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 10:21   #10
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Jeg ville skrudd opp harddisken og tittet litt på hvor imponerende blanke platene er inni der. Og vips så er det mikroskopsik støv på platene, og dermed er de er vanskelig å lese uten at det blir dyrt (les: IBAS-jobb), og hvem gidder å betale tusenlapper for å snoke på din gamle harddisk?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 10:39   #11
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg ville skrudd opp harddisken og tittet litt på hvor imponerende blanke platene er inni der. Og vips så er det mikroskopsik støv på platene, og dermed er de er vanskelig å lese uten at det blir dyrt (les: IBAS-jobb), og hvem gidder å betale tusenlapper for å snoke på din gamle harddisk?

Evt kan man legge dem ut i regnet og la dem ruste.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 11:26   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.385
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vel, problem og problem. IBAS kan gjøre det. Jeg kan ikke gjøre det og jeg tviler på at du kan gjøre det.

Hadde jeg hatt sensitive data på min pc ville jeg ikke gått ut fra at ingen har programvaren som skal til.

Å skru opp selve harddisken er selvsagt et bedre forslag enn øks...

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 11:53   #13
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Vet ikke hvordan du gjør det med hjernen, men alt "utvendig" må du hvertfall huske å levere på avfallsstasjon.

Ja, det skal jeg selvsagt gjøre; glemte å si det. :hadde vært på fest: Tenkte på hva jeg gjør før jeg kommer så langt.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 11:53   #14
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Opprinnelig lagt inn av Elise

Hadde jeg hatt sensitive data på min pc ville jeg ikke gått ut fra at ingen har programvaren som skal til.

Hvis du formaterer harddisken via et program som verifiserer alle blockene på harddisken ved å lese og skrive til de, er eneste måten å finne tilbake til dataen på ved å måle magnetismen på selve skivene. Jeg tror du trygt kan gå ut fra at dette ikke er noe hvermansen kan. Det er også andre formateringsprogrammer som ikke leser og skiver til hver block og da kan man finne data ved hjelp av programmer.

Men seriøst, hovedinnlegger spør om hun bør slette internetthistorikken sin. Hvor konfidensiell kan den være?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Å skru opp selve harddisken er selvsagt et bedre forslag enn øks...

Men hvis du kikker på hva Torsk sier så sier han at IBAS også kan finne data da, akkurat som når man formaterer disken. Hva mener du da forskjellen er?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 11:57   #15
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg ville skrudd opp harddisken og tittet litt på hvor imponerende blanke platene er inni der. Og vips så er det mikroskopsik støv på platene, og dermed er de er vanskelig å lese uten at det blir dyrt (les: IBAS-jobb), og hvem gidder å betale tusenlapper for å snoke på din gamle harddisk?

Hvordan skrur jeg opp harddisken da? Evt hvordan formatterer jeg maskinen?

Jeg har ikke noe sensitivt på maskinen som jeg vet om, altså. Jeg kunne sikkert ha levert den uten å gjøre noe annet enn å slette filene mine, men kontrollfriken i meg gjør at jeg gjerne vil gjøre litt mer i tilfelle rottefelle, så lenge det ikke krever penger eller masse tid .

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 16:02   #16
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Har du en sterk magnet? Eller tilgang på det? Det er det de gjør med sensitive disker de får inn på jobben hos gubben, i alle fall. De har noe sånn firma borti gaten som har noe svære magneter, så kaster de bare harddisken bort på magneten. Funker fint, det.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 16:57   #17
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vel, problem og problem. IBAS kan gjøre det. Jeg kan ikke gjøre det og jeg tviler på at du kan gjøre det.

Min mann kan det. Han fikk gjenopprettet en haug med bildefiler som ved et uhell ble slettet ifm. formattering. Så jo, "hvermannsen" med gode it-kunnskaper kan fint greie dette.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 17:20   #18
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Min mann kan det. Han fikk gjenopprettet en haug med bildefiler som ved et uhell ble slettet ifm. formattering. Så jo, "hvermannsen" med gode it-kunnskaper kan fint greie dette.

Nei. Det er ikke mulig. Hvis det er brukt noe ala quick format (som ikke er en ren formatering) så er det mulig for da vil ikke alle blockene blir lest og skrevet, men hvis alle blockene er lest og overskrevet, så vil jeg gjerne vite hvordan han fikk ut informasjonen.

Filer som er slettet kan ganske lett bli gjenopprettet fordi alle filsystemer (som jeg vet om) ikke fysisk sletter filen, de bare slette linken til hvor filen fysisk ligger. Og da ligger all informasjonen der, men "usynlig" fra filsystemet sin side.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 19:02   #19
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

En vanlig formatering skriver ikke over alle data... Kun om man tar en dyp formattering.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-08, 19:34   #20
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Jeg hadde ikke brydd meg en kalori egentlig, da jeg ikke har noe sensitivt på min pc og hvem i all verden skal snoke? Jeg hadde bare kastet den, og kanskje jeg hadde ødelagt harddisken hvis jeg hadde orket.

Ellers har jeg flere ganger hentet ut data fra ødelagte harddisker, så å ødelegge den fysisk er å anbefale hvis man har noe NASA-greier lagret.

Ellers: format c:
Evt. å høyreklikke på c: og velge formater under egenskaper eller.no

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no