Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Kaste PC - hva må jeg tenke på?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-09-08, 21:31   #21
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Å formatere harddisken på en vanlig gjør det svært enkelt å finne data igjen. Det vanlig formatering under Windows gjør, i motsetning til hurtigformatering, er bare at den sjekker hver sektor for feil. Det er ingen ekstra sletting.

Det finnes imidlertid en rekke programmer for å utføre "sikrere" formatering, hvilket i praksis gjerne innebærer at den gjerne overskriver hele disken flere ganger.

Hvor vidt det er hensiktsmessig må man se an selv. Laster man ned f.eks. Ultimate Boot CD finner man flere programmer der.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 11:39   #22
Pong
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Figgjo
Innlegg: 99
Pong har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Jeg hadde tatt ut harddisken og lagt den en plass - "kvistværelsen" f.eks - haha
Hvis ikke PC'en er for gammel er det vel alltid noen som har bruk for litt minne?

Pong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 12:15   #23
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Formater den mer enn 7 ganger, så blir det i hvert fall en helsikes jobb å finne dataen tilbake.
Ellers er jo magneter suverene til å ødelegge harddisker.

Alternativt: Kjøp en holder til harddisken og bruk den som ekstern harddisk. :ekstra lagringsplass i en fei:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 13:41   #24
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Alternativt: Kjøp en holder til harddisken og bruk den som ekstern harddisk. :ekstra lagringsplass i en fei:

Jepp. Om ikke disken er så liten at det lønner seg å kjøpe en ekstern i stedet...
Skal den kastes, og du har noe så sensitivt at du gidder, så er magnet på utskrudd harddisk flott, men en hammer/øks er mer terapautisk og gjør det veldig fort veldig vanskelig å få ut data.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 14:33   #25
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Alternativt: Kjøp en holder til harddisken og bruk den som ekstern harddisk. :ekstra lagringsplass i en fei:

Smart! Da trenger jeg jo ikke å flytte bildene heller (har backup, selvsagt). Laptop-en er i hus, men jeg har ikke fått gjort noe med den gamle PC-en enda. Tenker jeg tar det i høstferien. :bare litt over ei uke igjen:

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 15:10   #26
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Formater den mer enn 7 ganger, så blir det i hvert fall en helsikes jobb å finne dataen tilbake.
Ellers er jo magneter suverene til å ødelegge harddisker.

Alternativt: Kjøp en holder til harddisken og bruk den som ekstern harddisk. :ekstra lagringsplass i en fei:

Husk: vanlig formatering sletter egentlig ingenting. Da må man bruke et program som skriver over alle sektorene på harddisken flere ganger. En hurtigformatering i Windows sletter kun filtabellen. En vanlig formatering sletter filtabellen og kjører en sjekk av alle sektorene, men det formaterer dem ikke grundigere.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 18:12   #27
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Når jeg sier formatere, så mener jeg formatere. Ikke leke formattering.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 19:42   #28
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Alternativt: Kjøp en holder til harddisken og bruk den som ekstern harddisk. :ekstra lagringsplass i en fei:

Jepp. Jeg har brukt harddiskene fra mine to siste pc'er, en på 120 Gb og en på 80Gb, som ekstra lagringsmedier.
Ellers kan det være greit å ha en dvd-spiller/brenner ekstra hvis den du har eller skal anskaffe går rett vest.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 20:45   #29
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Når jeg sier formatere, så mener jeg formatere. Ikke leke formattering.

Så på hvilken måte skal man *formatere* for at dataene virkelig skal bli borte? En formatering, i operativsystemenes vanlige forstand, overskriver ikke sektorene en drøss ganger slik at dataene virkelig blir borte.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-08, 21:06   #30
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaste PC - hva må jeg tenke på?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Så på hvilken måte skal man *formatere* for at dataene virkelig skal bli borte? En formatering, i operativsystemenes vanlige forstand, overskriver ikke sektorene en drøss ganger slik at dataene virkelig blir borte.

Jeg formaterer gjerne med en øks i så fall.
Av personlig erfaring kan jeg si at godt sukret kaffe også kan gjøre en god jobb på kort tid og med enda mindre innsats.

Men, om du virkelig har Hemmeligheter så ta en titt på denne siden, som har links til tilgjengelig spesialisert programvare.

Her er noen relevante programmer (vær sikker på hva du gjør før du bruker dem om du har en maskin med flere partisjoner/disker og bare skal slette noen av dem...):
Dariks Boot and Nuke
Eraser
Active@KillDisk

..men som sagt, skal ikke disken brukes mer (og om den kan brukes se forslaget over om å ha den som ekstern harddisk) så er øks/slegge/drill det kjappeste og mest permanente. Husk å levere restene på miljøstasjon, ikke i vanlig søppel.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 25-09-08 kl 21:14.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no