Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du for barnet ditt nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-09, 13:53   #61
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.558
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Vi leser "Ingrid skal sove" for snuppa. (1,5 år) Vi leser den når hun skal legge seg for kvelden og den fenger bare helt utrolig.
Leser også "Ingrid og pappa" også venter vi på "Ingrid vil bade".

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 13:54   #62
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.558
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Men hvis hun får velge selv så leser hun Motor-bilaget som er med i Finansavisa på lørdager, for der er det biler og båter.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 14:42   #63
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg skal lese for åttendeklassingene mine jeg, så en elleveåring kan godt leses for. Mens jeg har dere her, hvilken ungdomsbok passer for åttende trinn?

Jeg syns Hull av Louis Sachar var ei strålende bok. Den er filmatisert også.

Vi har prøvd oss på litt forskjellige ting; Folk og røvere, Janosch-bøker, den store Ole Brum-boka osv. Men nå har litjtausa funnet ut at hun sovner hver gang, og søvn skal vi jo ikke ha noe av. Derfor nekter hun også å bli lest for...

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 14:50   #64
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.819
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Jeg og jenten min på 1.5 leser "Baby sint" og "Baby danser" maange ganger for dagen

Storebror (3.5) liker "Kakling i kjøkkenhagen" (gubben og katten) og så har vi begynt på en svær samling med "Ruffen"

Samleboka med Ruffen leste jeg for storebror (nå 5,5) i vår og vi storkoste oss begge to! Ellers pleier vi å dele opp flere bøker over flere leggetidsstunder. Vi leser også mye faktabøker og de er jo uansett enkle å dele opp.

Men "Kasten og Petra i Tivoli" er fin å dele opp, samt "Den fantastiske Mikkel Rev" (R. Dahl). Tror vi skal prøve oss på "SVK" snart.

Ellers håper jeg at jeg kan få lese Vi i Bakkebygrenda for ham snart, men foreløpig har han ikke villet det. Det er nok av bøker å ta av og hvis ikke storebror vil ha de så blir det lesestoff for lillebror om noen år.


Sist redigert av Jenna : 09-09-09 kl 14:57.
Jenna er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 17:20   #65
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg skal lese for åttendeklassingene mine jeg, så en elleveåring kan godt leses for. Mens jeg har dere her, hvilken ungdomsbok passer for åttende trinn?

Har du sjekket ut Jon Ewos ungdomsbøker? Husker dessverre ikke titler så godt, men jeg leste noen kule bøker for mine ungd.skoleelever for noen år siden! Noe om en gutt, mopeden hans og når han ble forelsket... Og noe med en jente som tagget. Flere bøker, ja...

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 17:24   #66
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Sjuåringen og jeg er på den femte Harry Potter-boka. Hadde egentlig tenkt å ta en pause etter de tre første, men når han sitter og smugleser ved hylla så ....

På egen hånd leser han Narnia (alle bøkene samlet i ett tykt bind, så han er ikke redd for å gi seg i kast med tykke bøker). Han er snart ferdig med den første (Drømmen om Narnia).

Faren hans leser Robinson Crusoe for ham nå. Vi leser hver våre bøker, ellers blir det så kjedelig for oss hvis vi ikke får med sammenhengen.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 17:31   #67
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg skal lese for åttendeklassingene mine jeg, så en elleveåring kan godt leses for. Mens jeg har dere her, hvilken ungdomsbok passer for åttende trinn?

Hvordan er det med bøkene om Markus av Klaus Hagerup? Jeg mener å huske at de følger Markus fra han er omtrent 12-13 år. Det må vel være rette alderen. Vi har allerede lest de, derfor blir jeg litt usikker med tanke på alder. Guttungen var 10 da vi leste de. Men, omtalene jeg finner om bøkene skulle tilsi at de er rimelig aldersadekvate.

Libra er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 17:58   #68
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Den har vi også, og jeg grøsser også over teksten til tider. Så vidt jeg har skjønt så er den faktisk skrevet av Tippi selv som barn. Ikke alltid en god idé.

Uff, nei. Jenta på bildene er veldig mye mer sjarmerende enn tekstens snusfornuftige moralist av en klisjemaskin. :grøss:

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05
Karima er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 19:15   #69
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Markusbøkene er i alle fall kjempemorsomme for voksne, mener jeg å huske - jeg leste flere av dem for noen år siden og lo masse.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 19:55   #70
Plutti
Superaktiv
 
Plutti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 341
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Her leser vi Gummi-Tarzan, og den er super, syns Marius 6,5 år.
Ganske morsom for de voksne også

Vi har også lest "Pirates of the Caribian, gjenfortalt for barn", de to første bøkene, men de var litt vanskelige å henge med i. Vi tar dem nok frem igjen om et par år.
Marius selv syns i alle fall det var veldig stas å kjøpe bøkene, siden han ikke får lov å se filmene
(noe to av kompisene hans har fått lov til)

Ellers går det titt og ofte i Hakkebakkeskogen, Kardemommeby og Emil.

__________________
Gutt 2003 & jente 2006

Sist redigert av Plutti : 09-09-09 kl 20:01.
Plutti er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 19:57   #71
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Her skal jeg følge med for vi trenger lesetips til minsten på 6 år.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 20:08   #72
mammamia
Superaktiv
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 474
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Vi har et gjenhør med Hakkebakkeskogen sammen med 6-åringen for tida. Han er litt "pinglete" når det kommer til bøker, merkelig nok. "Heksene" holdt hardt, men da vi leste "Rinja Røverdatter" ble det for skummelt og han fikk mareritt! Veldig pussig tatt i betraktning hva han tåler å se på TV. Men, men, vi få lese koselige bøker så lenge, og venter dermed med HP og Narnia og sånt. "Doktor Proktor"-bøkene var store favoritter her i vår, forresten.

Da vi hørte heksene på lydbok i ferien satt 6 åringen vår og holdt for ørene. Nå hører han på rampete robin. Svein og rotta er en suksess for alle ungene( 6 -9 og 11 år) Av lesing har vi akkurat gjort oss ferdige med Mio min Mio.

mammamia er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 20:11   #73
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Tante Gummigutta. Poden elsker det, mens jeg synes det er elendig barnelitteratur.

Fruktflua er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 21:03   #74
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Markusbøkene er i alle fall kjempemorsomme for voksne, mener jeg å huske - jeg leste flere av dem for noen år siden og lo masse.

Jeg liker de i allefall veldig. Både på grunn av humoren, historien og ikke minst fordi det flyter lett å lese fra de. Når forfatteren har godt og naturlig språk så er det en fryd å lese høyt.

Libra er ikke aktiv  
Gammel 09-09-09, 21:04   #75
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Storesøster på 6 er hekta på Charlie og Lola bøkene. Synes de er veldig koselige.
Til 2 åringen går det mest i bøker om biler, Nemo, sabeltann og Kalle Kanin.

iben er ikke aktiv  
Gammel 25-09-09, 10:15   #76
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Rampete Robin og tannfeen leses for 6- og 8-åringen nå.

Turte er ikke aktiv  
Gammel 25-09-09, 10:17   #77
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Svein og Rotta er lektyren for tiden.

 
Gammel 25-09-09, 10:24   #78
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Jeg leser SVK for Kløver for tiden. Men det er foreløpig mest morsomt for meg, føler jeg. Det blir vel snart litt mer action, og da kanskje hun følger litt mer med. Jeg elsker Roald Dahl!

__________________

Kanina er ikke aktiv  
Gammel 25-09-09, 10:26   #79
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Vi er nettopp ferdig med "den store pippi-boka" Så prøvde jeg meg på boka om "karlson på taket", men den falt ikke i smak. Nå leser vi bøkene om regnmakerne - som han nok egentlig er for liten til - men han insisterer.

Ellers er det stort sett en bok pr kveld. "Den store ekle boka om matens vei gjennom kroppen" er en flittig lest bok, mamma mø og gubben og katten like så.

Nå har jeg nettopp bestilt opp en bøling med barnebøker fra bokklubben (innmeldt - igjen) Det blir bra. Jeg har bl.annet bestilt en bok om "Nifse nella" lurer på om den funker.

På hytta leser vi donald.

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå  
Gammel 25-09-09, 10:33   #80
Moonlight
prøver tilpasse seg livet
 
Moonlight sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 1.360
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Lille vampyren-bøkene for eldstemann, samt en Racerbilen og tyvene som ligger for tur.

Minsten går mest i disney, og faktabøker om Dinosaurer

__________________
~Moonlight~
M 20.09.02 ~ D 02.08.04
~ Engla- Linea 17.10.09~
Moonlight er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no