Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

HTPC(Mediesenter PC) noen som har?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-06, 00:45   #1
Mr-JG
Juhuu...
 
Mr-JG sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sogndal
Innlegg: 38
Mr-JG har et hav av muligheter foran seg
Lyspære

HTPC(Mediesenter PC) noen som har?

Hei. driver og leker med noen tanker om HTPC, men har ikke helt funnet ut om det er noe å satse på enda........!

I reklamer fremlegges det jo stort sett som om at hvis man skal ha PC nå så er det HTPC i stua som er det store.

Vurderer å bygge meg en selv, men fant ut i går at jeg selvfølgelig måtte ha LCD TV først... da det ikke var noe særlig med "gode gamle CRT TV'er"



Det som hadde vært litt fint var om det var noen som har noen erfaringer med dette kunne fortelle litt om

  • bruksområdet
  • hva som blir mest brukt
  • om det faktisk er kjekt å bruke
  • vanskelig eller intuitivt å bruke?
  • basis operativsystem(Mac,Linux, Windows?)
  • programvare (MythTV, Nero, Windows Mediesenter, FrontRow, Freevo)
  • eventuelle fordeler/ulemper fremfor en DVD-opptaker med harddisk
  • går det an å bruke en projektor istedet for LCD-TV og hvordan blir så resultatet iforhold til LCD? (evt påvirkning av dagslys etc?)
  • ++
Kunne også vært greit å vite om det er mange lurer på dette med HTPC(Mediesenter pc) og som kanskje skal kjøpe det snart?

__________________
JG
Mr-JG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 16:11   #2
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: HTPC(Mediesenter PC) noen som har?

Vi har! Når gubben kommer hjem, kan jeg spørre han jeg. Er ikke så flink til å forklare.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:31   #3
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: HTPC(Mediesenter PC) noen som har?

Her er det typen min svarte:

Først kan jeg nevne at Hardware.no har to artikkelserier som svarer på flesteparten av spørsmålene dine. Her har du link til Mastiffs guide (Helt klart den beste, men også den lengste): Mastiffs guide
Her er den andre guiden, av Pål Fredrik Berg: Påls guide


Opprinnelig lagt inn av Mr-JG, her.

om det faktisk er kjekt å bruke.

Det er vel kanskje ikke jeg den rette til å utalle meg om, siden jeg har en sterk interesse for sånne ting. Men mulighetene er jo nesten uendelige. Kan jo ta et eksempel, nå har jeg lagt inn en Super Nintendo-emulator. Dette ble en enorm suksees. Dette ble faktisk dama frelst av også. Bruker også et program som heter FFDshow til å oppskalere vanlige DVD-er til nesten HD-kvalitet. Dette er da bare noen av mulighetene.

Opprinnelig lagt inn av Mr-JG, her.

vanskelig eller intuitivt å bruke?

Det kommer litt an på, du kan følge guiden av Mastiff slavisk. Da får du en veldig bra HTPC, og han forklarer ting veldig bra. (Hardware-delen er selvsagt gammel, så den må man oppdatere litt. Spør meg hvis du vil ha råd om hardware.)

Opprinnelig lagt inn av Mr-JG, her.

basis operativsystem(Mac,Linux, Windows?)

Der der syns jeg du skal velge etter egne preferanser. Er du fan av Linux, så bruker du det, liker du Mac, ja, så bruker du det. Men jeg kan si såpass som at du bør holde deg langt unna Windows Media Center. Skal du bruke Windows, bruk XP service pack 2. Kan også si at Mastiff bruker Windows i sin guide.

Opprinnelig lagt inn av Mr-JG, her.

programvare (MythTV, Nero, Windows Mediesenter, FrontRow, Freevo)

Der bruker jeg noe som heter Media Portal (Link:http://www.team-mediaportal.com). Dette er bygd på åpen kildekode-prinsippet. Det betyr at jeg som programmerer en del, kan forandre på ting jeg ikke liker, og ting jeg vil legge til. Men man behøver så absolutt ikke forandre noe. Det programmet fungerer beinhardt. Eneste jeg har forandret på er at den norsk-språklige delen inneholder noen skrivefeil. Sånne ting plager meg.

Opprinnelig lagt inn av Mr-JG, her.

eventuelle fordeler/ulemper fremfor en DVD-opptaker med harddisk

Hvis det eneste du planlegger med en HTPC er å spille inn TV-programmer, så vil jeg anbefale deg å kjøpe en DVD-opptaker. Men ellers er en HTPC overlegen DVD-opptaker.

Opprinnelig lagt inn av Mr-JG, her.

går det an å bruke en projektor istedet for LCD-TV og hvordan blir så resultatet iforhold til LCD? (evt påvirkning av dagslys etc?)

Ja, det går fint. Men en prosjektor blir naturlig nok veldig påvirket av dagslys. Jeg innbiller meg også at det er litt stressende å se på vanlige TV-sendinger på en prosjektor. Litt stort kanskje. Men det er ikke noe i veien for å koble til en prosjektor. Men, det bør være en DVI- eller VGA-kobling på den.

Sånn, da har jeg svart på de fleste spørsmålene dine. Det er bare å spørre om mer. Skal prøve å svare så godt jeg kan.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 23:58   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: HTPC(Mediesenter PC) noen som har?

Vi har! Jeg skal prøve å svare på pørsmålene dine:

  • bruksområdet Vi bruker den til å laste ned filmer med, se på film, lagre og vise bilder og video. Ja det er stort sett det den brukes til.
  • hva som blir mest brukt Brukes nok aller mest til å se film/nedlasting av film.
  • om det faktisk er kjekt å bruke Synes det er veldig greit
  • vanskelig eller intuitivt å bruke? Intuitivt. Anbefaler et spesielt, trådløst tastatur som brukes til.
  • basis operativsystem(Mac,Linux, Windows?) Vi har windows.
  • programvare (MythTV, Nero, Windows Mediesenter, FrontRow, Freevo)Er litt usikker her, programmer installeres og avinsatlleres i rasende fart Windows Medie Center har vi definitivt. Jeg er fornøyd med det, i motsetning til Vaniljamannen. Varierer litt hva slags program som brukes for å vise film.
  • eventuelle fordeler/ulemper fremfor en DVD-opptaker med harddisk Har ikke erfaring med DVD-opptaker med harddisk. Fordelen blir vel at du har en pc som du kan bruke til å surfe på nettet, spille og gjøre "alt" annet med (men det har du vel sikkert en pc til allerede)
  • går det an å bruke en projektor istedet for LCD-TV og hvordan blir så resultatet iforhold til LCD? (evt påvirkning av dagslys etc?) Det går an, men jeg vet ikke hvordan resultatet blir.
  • ++ Har vel egentlig ikke mer å tilføye.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 23:40   #5
Mr-JG
Juhuu...
 
Mr-JG sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sogndal
Innlegg: 38
Mr-JG har et hav av muligheter foran seg
Tommel opp

Sv: HTPC(Mediesenter PC) noen som har?

Takk for gode svar

Må som sagt investere i LCD TV/Plasma først, så det blir nok utsatt en stund..., iallefall når jeg så haugen med regninger som hadde ramla inn i postkassa idag .

__________________
JG
Mr-JG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 23:50   #6
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: HTPC(Mediesenter PC) noen som har?

Jeg har vært stor i kjeften og lovt Ekallen at om han kjøper flatskjerm, så skal jeg kjøpe en sånn til den:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no