Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gjengs takst, bryllupsgave nu for tiden

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-21, 22:43   #21
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.394
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjengs takst, bryllupsgave nu for tiden

Min første tanke var 2000 kr.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-21, 22:56   #22
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gjengs takst, bryllupsgave nu for tiden

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Men hvorfor skal man måtte betale for seg som gjest? Jeg er invitert, men må gi en gave som koster like mye som brudeparet har brukt på meg? Jeg skjønner ikke helt logikken.

Ja! Enig! Du sa det jeg tenker! Og alt slikt. Takk.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-06-21, 23:07   #23
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.607
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gjengs takst, bryllupsgave nu for tiden

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ikke jeg heller. Det der med kuvertpris er noe jeg kun har hørt om her inne i årenes løp. Jeg synes det er en uting å måtte «betale» for invitasjonen ved å gi en tilsvarende gave. Bare tanken gjør meg faktisk muggen. Hvis man først inviterer noen, samme hvor, så betaler man for gjesten. En gave er ikke noe man kan regne med som en selvfølge, og slett ikke verdien på den. En gave gir man fordi man har lyst til det. Det er ikke noe man kan forvente sånn uten videre.

At noen skal fortelle meg hva som er minimumsverdi på en gave jeg skal gi gjør meg så irritert at det nesten frister å ikke gi noe som helst. Og det er vel ikke meningen at man skal ringe og spørre hva jeg koster som gjest, og skal man gi mer til Kari, som skal ha flott middag på hotell, enn til broren hennes, Rune, som skal ha hageselskap med pølsegrilling?

Hilsen Sur

Enig.
Dette har jeg aldri hørt om før og synes det er en kokko tanke. Jeg serverer jo det jeg ønsker meg i mitt bryllup og det skal jo ikke påvirke gjestene på noe vis. Hadde jeg trodd at folk tenkte slik hadde jeg servert pølse med brød i hagen…
Hadde ikke falt meg inn å bruke mer enn ca tusen kroner i gave i bryllup. Til noen. Med unntak for når egne barn gifter seg en gang kanskje. Ingen av mine venner og familie gir i nærheten av slike gaver jeg hører om her inne. Ikke til bursdag, bryllup, jul eller konfirmasjon. Så jeg tenker dette kommer helt an på hvor man bor og hva som er vanlig i omgangskretsen. Min beste venninne tjener jo over en og en halv mill i året, men vi gir jo gaver til hverandre på typ 300 kroner for det om. Litt mer til bryllupet til hverandre, men tror ingen av oss bikket tusenlappen selv om vi var hverandres forlovere. Så dette varierer tydeligvis så mye at det ikke kan bli feil uansett hva du gjør.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-21, 23:34   #24
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjengs takst, bryllupsgave nu for tiden

Dette med å gi det kuverten koster er gammel skikk og bruk, og står nok nevnt i Skikk og bruk-bøker fra 50isj-tallet. Nettopp for å ha en pekepinn på gavestørrelse. Både min bestemor, min mor, min svigermor og gamle tanter har brukt dette som en reglel (med modifikasjoner) i alle år.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-21, 07:30   #25
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gjengs takst, bryllupsgave nu for tiden

Ja, det er gammel skikk og bruk. Utgangspunktet for bryllupsgaver var at gjestene bidro med penger eller mat til bryllupsfesten, og det var også vanlig at det ble levert før selve festen. Å bidra med det en selv og sine da spiser for, er utgangspunktet. Gaveutveksling er nullsumspill, som regel. Mellom likeverdige skal det ikke være noen som blir «rikere» av gave. Viser seg godt til jul, hvor det fort kan bli stress med uventede gaver eller å forutse hva slags gave man bør gi tilbake. Det er en kulturell ting, tenker jeg, ikke nødvendigvis sånn at man «tenker» så mye bevisst. Så kan man selvfølgelig selv gjøre noe annet, men det er nyttig å vite om. Siden det ble spurt i TS om hvor nivået ligger. Jeg legger meg på kuvertprisen-ish som nivå for typ slektninger og nære venner, som det vil være når jeg blir invitert i bryllup.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-21, 07:36   #26
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.607
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gjengs takst, bryllupsgave nu for tiden

Jeg har vært både i bryllup som var kurvfest og som var grilling ute hjemme. Har jo gitt "vanlig" gave for det. Jeg har jo også vært i seriøst påkostet bryllup der de holdt festen i Italia. Gavene har jo vært ganske lik.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-21, 07:47   #27
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gjengs takst, bryllupsgave nu for tiden

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg har vært både i bryllup som var kurvfest og som var grilling ute hjemme. Har jo gitt "vanlig" gave for det. Jeg har jo også vært i seriøst påkostet bryllup der de holdt festen i Italia. Gavene har jo vært ganske lik.

Har blitt invitert til destinasjonsbryllup, da ville det kostet oss 10 000 kr pr pers i merutgifter i fly og hotell, framfor norsk bryllup. De sa også at det ville være «gaven» om vi kom, men tror jo de fleste ga gave i tillegg. Slik sett ble utgiftene til gjestene vesentlig høyere. Vi droppet å dra, ønsket ikke å blåse feriebudsjettet på en helg. Vi ville ikke gitt såpass for en bryllupsgave, men det spørs hvordan man regner.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-21, 08:19   #28
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gjengs takst, bryllupsgave nu for tiden

Mellom 1500 og 2000 tenker jeg er veldig grei sum å bruke på gave til bryllupet til en niese. Ellers tenker jeg at gaven skal tilpasses økonomien til giveren, og at det i bunn og grunn alltid er tanken som teller!

Vi er for tiden på "konfirmasjonskjøret", og har løst det veldig greit ved at vi som er faddere for hverandres barn er enige om summen konfirmanten skal få av fadderne. Innad i en familie tenker jeg at man fint kan bli enig med søsken om hva som er en grei sum å bruke på konfirmasjonsgaver og bryllupsgave til nieser og nevøer (selvfølgelig med noe indeksjustering). Så sørger man for å ligge omtrent på samme nivå. Det forutsetter selvfølgelig at man har noenlunde lik økonomi, og at det er en familie som syns det er greit å snakke om slike ting.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-21, 00:33   #29
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gjengs takst, bryllupsgave nu for tiden

Det er veldig greit når man kan snakke om det (og så hjelper det på om gaver går begge veier, det tar bort litt av stresset).

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no