Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Pc til gutter

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-13, 21:24   #1
DollyDuck
Superduperaktiv
 
DollyDuck sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
Innlegg: 686
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Pc til gutter

Jeg leker med tanken på å kjøpe pc til Storebror og mellombror til jul.
Kriteriene er: IKKE windows 8, den får jeg helt åndenød av selv.
De skal ikke spille "tunge" spill på den, men de spiller onlinespill som Minecraft etc.
De skal kunne se på Youtube uten at filmene hakker.
De skal ikke laste ned filmer og lagre dem på pc.
De skal kunne gjøre skrivelekser på pcen.

Helst så god pc som mulig for så lite penger som mulig Trenger ikke være stor skjerm.

__________________
Storesøster 1994 Storebror 2002 Mellombror 2005 Lillebror 2007
DollyDuck er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 21:40   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pc til gutter

Vi skal kjøpe pc i julepresang til vår snart 9-åring. Vi har ikke bestemt oss for merke ennå, men går for noe relativt rimelig. Hun bruker en minipc med 11,3" skjerm nå, og det er nok til dagens bruk. Men vi er ikke helt sikre på hvor lenge det er nok.

Gjør det noen forskjell om maskinen skal brukes av en gutt eller en jente? Annet enn at man trolig ikke kjøper en rosa pc til gutter (eller min datter ... for rosa er bare såååå barnslig).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-13, 21:41   #3
DollyDuck
Superduperaktiv
 
DollyDuck sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
Innlegg: 686
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Sv: Pc til gutter

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Gjør det noen forskjell om maskinen skal brukes av en gutt eller en jente? .

Nei overhodet ikke. Skrev gutter fordi jeg har gutter.... Kunne like greit ha skrevet barn

__________________
Storesøster 1994 Storebror 2002 Mellombror 2005 Lillebror 2007
DollyDuck er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 00:04   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pc til gutter

Er vel ikke mye der ute nå med Windows 7. Og ærlig talt ser jeg ikke problemet. Mitt inntrykk er at mange har vært svært skeptiske til Windows 8, men etter å reelt tatt det i bruk i ettertid ikke klaget.

Personlig forholder jeg meg ikke til Modern UI-grensesnittet annet enn på nettbrettet. Og sett bort i fra det er det meste likt Windows 7. At pc-en skal starte rett til skrivebordet kan man også stille inn. Om man ikke klarer seg uten startmenyen kan man slenge inn ClassicShell e.l.

Ja, Windows 8 bringer med seg en del nye elementer og hos en del blir det i utgangspunktet en slags skepsis til det nye kontra det man har brukt i mange år....

10-åringen her i huset ser nå helst at jeg hadde fått installert Windows 8 på hennes pc også....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 00:13   #5
DollyDuck
Superduperaktiv
 
DollyDuck sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
Innlegg: 686
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Sv: Pc til gutter

Jeg har hatt win8 og fikk fullstendig åndenød av hele greien. Derfor vil jeg overhodet ikke ha på noen flere pcer.

__________________
Storesøster 1994 Storebror 2002 Mellombror 2005 Lillebror 2007
DollyDuck er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 10:26   #6
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pc til gutter

Det tok min 7-åring ca. 10 sekunder å knekke "koden" med Windows 8, etter kun å ha brukt Windows 7 på PC, samt litt Windows Phone når hun låner min. Den yngre generasjonen er ofte kjappere med å tilpasse seg endringer i brukergrensesnitt på ulike dingser.

På jobb bruker jeg nesten bare classic desktop og tilhørende applikasjoner, men på nettbrettet er modern UI helt knall. Jeg blir nå en smule forvirret når jeg går tilbake til Windows 7, og tar meg i å berøre og sveipe på skjermen for å få ting til å skje. Det er dessuten ikke så lett å få tak i moderne hardware med eldre operativsystemer installert, men det er sikkert mulig da.

Min videregåendeelev kjøpte seg en Asus-PC på Siba før skolestart i høst med i7 prosessor, 8Gb RAM, han er strålende fornøyd så langt, til alt av skolearbeid, sosiale ting, litt spilling, nettbruk ellers etc. Den kostet oppunder 7000 kr. Går man ned i spesifikasjoner, noe som antagelig vil funke til det bruket du skisserer, synker prisen. Følg med i nettbutikkene for tilbud.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-13, 11:02   #7
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pc til gutter

Jeg hadde ikke latt mine begrensninger overføres til ungene ved å nekte Win8 fordi jeg ikke likte det.
De knekker den koden kjapt, og det har de godt av.
Jeg har ikke fulgt med på pc-fronten den siste tiden, men jeg hadde kjøpt et eller annet fint og greit på tilbud. Det er vel flust av det nå?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 10:30   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pc til gutter

Vi er på en måte vanedyr og mange har brukt et ganske likt grensesnitt siden 1995 da Windows 95 kom. For Microsoft har det vært viktig å tenke nytt i henhold til hvordan markedet har utviklet seg for nettbrett og hybridløsninger. Og annet enn at den tradisjonelle startmenyen mangler, er det egentlig få sentrale forskjeller mellom Windows 7 og Windows 8. Med Windows 8.1-oppdateringen som kom nå tidligere i høst, er søkefunksjonen forbedret.

Jeg var også småskeptisk i starten, men merket raskt at Windows 7 ikke ble noe savn.

Ut i fra de nevnte bruksområdene kan omtrent hva som helst på markedet fungere. Man kan være obs på at en del tillegg til Minecraft kan gi større krav enn hva spillet har i utgangspunktet.

En tanke som først kan gjøres er jo også hvor stor pc-en bør være. Ser man for sg 15,6", eller er det situasjoner der pc-en skal fraktes rundt og at en mindre og lettere modell da hadde vært mer praktisk? Hvilken prisklasse ser man for seg?

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 13:31   #9
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pc til gutter

Win 8 går fint etterhvert , ikke la dine begrensinger begrense ungen..

__________________
2004 - 2008.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 13:50   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pc til gutter

Bra tips. Kanskje det er på tide å la snart 12åringen få sin egen pc. Så da henger jeg også her for å se hva som kommer av tips.
Elkjøp har vel kanskje helt greie pcèr til spillbruk.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 14:19   #11
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pc til gutter

Jeg henger også her. Men vi tenker å gi tilskudd til pc til jul og så får hun kjøpe på romjuls eller januarsalget.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 14:27   #12
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pc til gutter

Jeg henger også her. LilleVenn (10 år) skal også få ny laptop til jul.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 20:09   #13
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pc til gutter

Er det så mye salg på PC etter jul da? Trodde det lå jevnt på samme prisen..
Er denne grei nok? Dyrt er det jo uansett. 4tusen ++
http://www.elkjop.no/product/data/ba...barbar-pc-solv

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 22:13   #14
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pc til gutter

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Er det så mye salg på PC etter jul da? Trodde det lå jevnt på samme prisen..
Er denne grei nok? Dyrt er det jo uansett. 4tusen ++
http://www.elkjop.no/product/data/ba...barbar-pc-solv

Jeg vet egentlig ikke sikkert, det er vel iallefall sånn at prisene blir høyere hos elektrokjedene rett før jul, men jeg kan ikke si noe spesifikt om laptoper.

Uansett er det hos oss snakk om at hun sparer størsteparten selv og vi skyter inn resten. Så da syns jeg det er greit at hun får være med å telle opp penger, dra på butikken og kjøpe den selv. Hadde det vært snakk om at vi betalte hele hadde jeg nok kjøpt den før jul og pakket inn.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no