Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Koffeinfri kaffe?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-21, 20:58   #21
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffeinfri kaffe?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jøss. Godt jeg er en nokså tung person siden jeg pleier drikke sånn 5-6 kopper.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-21, 21:01   #22
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.113
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koffeinfri kaffe?

Syns det høres rart ut. Her sier de seks kopper er nok: https://nhi.no/kosthold/forebyggende...fe-er-for-mye/

Jeg drikker også ca 3 kopper om dagen.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-21, 21:09   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffeinfri kaffe?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Syns det høres rart ut. Her sier de seks kopper er nok: https://nhi.no/kosthold/forebyggende...fe-er-for-mye/

Jeg drikker også ca 3 kopper om dagen.

Har hørt lignende, ja.

Jeg er ca 55 kg, og den første legen brukte det som argument. Den andre legen sa ikke noe spesifikt om vekt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-21, 21:10   #24
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Koffeinfri kaffe?

Jeg kan ikke forstå hvordan 3 kopper om dagen - med litt melk - skal være for mye, spesielt hvis det ikke er relatert til noen plager, symptomer eller noe som helst. Så siden jeg mener det og ikke kan forstå det hadde jeg ikke brydd meg om det.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-21, 21:11   #25
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffeinfri kaffe?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg kan ikke forstå hvordan 3 kopper om dagen - med litt melk - skal være for mye, spesielt hvis det ikke er relatert til noen plager, symptomer eller noe som helst. Så siden jeg mener det og ikke kan forstå det hadde jeg ikke brydd meg om det.

Jeg brydde meg ikke heller. Etter den første gangen. Men etter den andre gangen har jeg tenkt mer på det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-21, 21:39   #26
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffeinfri kaffe?

Jeg står heller over kaffe enn å drikke koffeinfri
Måtte avstå i tre uker etter en operasjon. Drakk heller te.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-21, 21:41   #27
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffeinfri kaffe?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg står heller over kaffe enn å drikke koffeinfri
Måtte avstå i tre uker etter en operasjon. Drakk heller te.

Jeg tisser enormt av te. Helt ekstremt. Ikke av kaffe.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-21, 09:31   #28
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Koffeinfri kaffe?

Tre kopper er mye? Skulle gjerne visst hvorfor.
Jeg trodde kaffe var nordmenns viktigste kilde til antioksidanter eller noe sånt...

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-21, 09:32   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffeinfri kaffe?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Den skal gå gjennom et filter. Tror det er denne:

https://www.kaffeknappen.no/kaffemas...pesifikasjoner

Så bra!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-21, 10:20   #30
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koffeinfri kaffe?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Syns det høres rart ut. Her sier de seks kopper er nok: https://nhi.no/kosthold/forebyggende...fe-er-for-mye/

Jeg drikker også ca 3 kopper om dagen.

Jeg klarte ikke å se at nhi-artikkelen sier noe om hvor mye en kopp er. Er kopp et standardmål? Er det 2 dl, 3, 4?

Jeg drikker 2 kopper kaffe om dagen vanligvis. De koppene består av 3,5 dl vann, 20-23 gram finmalt gresk/tyrkisk kaffemasse. Kaffen røres godt sammen med helt nykokt vann og står til gruten har lagt seg i bånn. Den kaffenmassen inneholder helt sikkert fett fra bønnene og det fettet løser seg kanskje opp i det kokende vannet. Hmm, kanskje jeg må redusere kaffen jeg også?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-21, 10:29   #31
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffeinfri kaffe?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg klarte ikke å se at nhi-artikkelen sier noe om hvor mye en kopp er. Er kopp et standardmål? Er det 2 dl, 3, 4?

Jeg drikker 2 kopper kaffe om dagen vanligvis. De koppene består av 3,5 dl vann, 20-23 gram finmalt gresk/tyrkisk kaffemasse. Kaffen røres godt sammen med helt nykokt vann og står til gruten har lagt seg i bånn. Den kaffenmassen inneholder helt sikkert fett fra bønnene og det fettet løser seg kanskje opp i det kokende vannet. Hmm, kanskje jeg må redusere kaffen jeg også?

Ja, kokekaffe regnes som den "farligste" når det kommer til kolesterol, dessverre. Alt som ikke filtreres er ikke så bra. Det går jo an å helle den gjennom et filter etterpå?

Jeg har slitt med noe forhøyet kolesterol selv, og har fulgt nøye med på kaffeforskningen. Siden jeg som regel kun drikker en espressobasert kaffe om dagen, så er jeg innafor. Skal jeg ha mer velger jeg filterkaffe/drypp. Tidligere drev jeg å silte espressoen, men nyere forskning viser at én espresso om dagen er greit, siden det er så liten mengde. Og godt er det, for silt espresso tar jo bort alt som er godt med en espresso. Cremaen (som sikkert i størst grad ER det farlige fettet) forsvinner helt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-21, 11:22   #32
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Koffeinfri kaffe?

Jeg har slitt en del med søvn, og har dermed kutta den lille kaffen jeg drakk med koffein. Jeg har gått over til hele bønner av koffeinfri kaffe som jeg maler selv. Denne kaffen smaker godt, og jeg tror ikke jeg ville kunne plukke den ut som koffeinfri i blindtest.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-21, 14:04   #33
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Koffeinfri kaffe?

Jeg har Nespressomaskin og synes de koffeinfrie kapslene funker godt om kveldene hvis jeg vil ha en kopp sent og ikke vil ha med koffein. Dette skjer typisk på middagsselskaper med venner. Jeg lager kaffen i espressostørrelse og synes den smaker som vanlig omtrent, muligens fordi den da som oftest blir fortært etter en del glass vin. Hehehe.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-21, 15:56   #34
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koffeinfri kaffe?

Nå har jeg testet det ut. Jeg synes det smaker helt likt som vanlig kaffe. Likevel har det ikke blitt noen hit. Jeg liker visst selve koffeinet mer enn jeg var klar over.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-21, 20:10   #35
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.769
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koffeinfri kaffe?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no