Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Tips til barnebøker i barnehage

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-06, 15:19   #1
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Tips til barnebøker i barnehage

Jeg har fått i oppgave å bestille inn bøker til barnehagen.

Jeg kan velge og vrake i bøker fra sandvik, gyldendahl og aschehaug.
Jeg skal velge ut bøker både til stor og lite avdeling.

Noen som har noen tips til bøker jeg bør få med meg?
Trenger mest bøker som barna ka lese og bla i selv. Men også bøker med korte fortelling og faktebøker.

Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 18:00   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.815
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ludde er morsom. Ungene ler så de triller her i hvert fall.

Tassenbøkene liker Lars og Eirik også veldig godt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 20:48   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tikk Takk, sier Tiden av Gro Dahle og tegninger av Svein Nyhus er en ganske ny bok, som jeg synes er veldig fascinerende.

Hvordan oppdfattes tiden av et lite barn? "Tiden er god" og "Tiden er dårlig" er utsagn fra boka. Den tar for seg begrepet tid og setter ord på travelhet, utålmodighet, tidsklemme og stress. Den ser på hvordan tiden trengs for at det skal være en utvikling og til sist på hvordan man kan forsone seg med tiden og ha den som en venn i stedet for en fiende.

Anbefales.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 20:53   #4
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville tatt en titt på bøkene til Kari Grossmann. Vet ikke om hun er på noen av forlagene du nevner, men jeg liker de bøkene veldig godt. De er så flott illustrert også.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 20:55   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå først så jeg at det er snakk om utvalgte forlag. Tikk takk, sier Tiden er utgitt på Cappelen, så da går vel den ut.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 06:13   #6
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg ville tatt en titt på bøkene til Kari Grossmann. Vet ikke om hun er på noen av forlagene du nevner, men jeg liker de bøkene veldig godt. De er så flott illustrert også.

Hun er på Gyldendal.

Flere fra Gyldendal:
Eric Carle sine bøker synes jeg er fine, bl.a. Den Lille Larven Aldrimett. De har også Astrid Lindgrens bildebøker og Alf Prøysen. "En mamma og pappa til Gabriel" av Cathrine Bakke Bolin har jeg hørt skal være veldig bra, virker fin for høytlesning i barnehage.

Aschehoug:
Lille Leo-, Emma- og Thomas-bøkene. Nå har Linne Bie, forfatteren av Lille Leo-bøkene også skrevet to bøker om Lille Sara.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 11:41   #7
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.842
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Får du kjøpe faktabøker også? Mine to er i hvert fall veldig opptatt av bøker om alt fra vulkaner og dinosaurer til romfart, verden, flagg og insekter.

Ellers er jeg glad i bøkene til Bjørn Rørvik. -Men jeg vet ikke hvilket forlag han er under. Mulig at det er Cappelen?


Sist redigert av Kaija : 17-09-06 kl 21:26.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 11:47   #8
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bøkene om Johannes Jensen er meget gode på å kombinere bilder og tekst. De er av Henrik Hovland og Torill Kove, utgitt på Cappelen. Flott, ny, norsk barnelitteratur.

Ellers er bøkene om Lillesøster sikre slagere. Det er Kari Grossmann som har illustrert dem.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 20:43   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Alle sammen" av Anna Clara Tidholm har slått veldig godt an hos de tre yngste guttene mine. (Den var ny da femtenåringen var liten).
Den handler om seks(?) barn i en barnehage, ett stykke om hver, og den tar opp veldig fint hvordan folk er forskjellige.

Jeg liker også Lille Frosk. Den var ny ifjor, og handler om en liten frosk som gjør veldig mange slemme ting, men så går det bra til slutt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 21:01   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.805
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Karsten og Petra-bøkene er jo kjempefine -
og så bare elsker jeg boka om den lille mulvarpen
som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 18:55   #11
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.842
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg glemte helt bøkene om musene i Tornekrattet. Ikke husker jeg forfatteren og ikke husker jeg forlaget. Jeg falt egentlig mest for bildene, tror jeg.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 21:48   #12
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til barnebøker i barnehage

Pulverheksen
Kari grossmann: se og si og undreboka, kanskje barnehageboken. Malvin serien.
Mamma mø.
Usynlige Snefrid
Banke på (denne er fantastisk!)
Besj og Ulv ulv (kaninbøkene)
En veldig god bok i barnehagen er og Robbin Hund. Den er god for voksne og barn.
Når to bøkene er gode.
Tambar er et troll.

molly bøkene (veldig gode til å tegnsette med tegn til tale)
Bø og bæ

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 21:49   #13
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til barnebøker i barnehage

Tråden er 10 år gammel.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 21:50   #14
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til barnebøker i barnehage

Der så jeg det ja normalt så sjekker jeg sånt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-16, 21:55   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til barnebøker i barnehage

Det var et reklameinnlegg (slettet nå) som dro opp tråden igjen.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no