Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Fy katte

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-15, 17:20   #1
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fy katte

Er det noen som har lest en barnebok som heter "Fy katte"?

Jeg blir altså bare helt stum av hva som kan gis ut til barn... vi hadde lånt denne på biblioteke fordi datteren vår på 7 år er så glad i katter. Skulle ha en koselig lesestund på sengen. Boken begynte fint, med en famile iog en katt. Inntil jenta fant på å stenge katten i fryseren fordi den var så slem. Katten døde nesten, og var stivfrossen når faren fant den. Snørr og tårer både i boken og for datteren her i huset. Historein var akkopagnert med helt groteske bilde av en livløs katt. Datteren vår var altså helt utrøstelig her.

Kan noen fortelle meg hva moralen med en slik bok er?? Hva er poenget med å gi ut en bok som selv for en voksen fremstår som helt jævlig???

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 17:58   #2
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fy katte

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 18:42   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fy katte

Sånn på generelt grunnlag, uten å ha lest den aktuelle boken, syns jeg det er fint at det gis ut bøker som ikke bare er snille og hyggelige og tannløse, og også til barn. Jeg syns ikke alle bøker trenger en moral.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 19:45   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fy katte

Jeg har ikke lest boka, men tenker helt på linje med Tallulah her. Og så tenker jeg at en slik bok kan være en fin innfallsvinkel for en god samtale om hvordan man behandler dyr.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 20:38   #5
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fy katte

Ta en titt på boken og si hva dere synes. Jeg synes man må ha en mening med det man gir ut. Her synes meningen å være å inngi frykt og redsel. Det blir som å lage en skrekkfilm til barn og si at ikke alt kan være hyggelig her i verden, så la barna se det jævlige også.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 20:57   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fy katte

Må alt ha en moralsk mening altså? Jeg er slett ikke enig.

Jeg ser forlaget skriver dette:

Sitat:

Lillebror har fødselsdag. Mamma og storesøster, Selma, pynter frokostbordet, og pappa pynter bursdagskaken. Selma lover å sette sjokoladekaken i kjøleskapet før hun går på skolen, men hun blir så opptatt av gavene til Lillebror at hun glemmer det. Katja er en katt med stor sans for kaker, og så spretten at det er en smal sak å hoppe opp på kjøkkenbordet. Hva kommer Lillebror til å si når han ser den ødelagte kaken? Og hva gjør Selma med katten?

Original og litt rampete kattehistorie med sprelske illustrasjone.

Det virker jo som et godt utgangspunkt for å snakke om skyld, dårlig samvittighet, hvordan man behandler dyr og en mengde annet. Illustrasjonene syns jeg var ganske morsomme.

Skrekkfilm er jo sjelden laget med en intensjon om å vise noen hvor jævlig verden er (selv om det ville jo i såfall være en moralsk grunn, som er nettopp det du etterlyser?), men fordi det kan være gøy å bli skremt innen trygge rammer, utfordre seg selv og føle spenning. Alle gjør selvsagt ikke det, og slik du beskriver boken høres den ikke riktig ut for din datter. Det betyr ikke at det er en forkastelig bok, selv om verken du eller barnet ditt likte den.

Sønnen min liker heller ikke skumle bøker og filmer, f.eks kunne jeg aldri lese Ulvene i veggen av Neil Gaiman for ham. Han ville bare blitt skremt, og ikke fått noe mer ut av den. Men andre barn vet jeg liker den godt.

Igjen, på generelt grunnlag, jeg har ikke lest Fy Katte. Det er godt mulig den er helteit.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 17-05-15 kl 21:09.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-15, 21:09   #7
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fy katte

Jeg er også enig med Tallulah. I tillegg tenker jeg at barn reagerer forskjellig på forskjellige ting, og at man som foreldre kanskje burde se an bok og barn før lesingen starter.

Om jeg tenker på min datter på den alderen, så vet jeg at hun ville reagert hun også, men på en annen måte enn din datter. Hun ville blitt forferdet over at noen kunne gjøre sånn med en katt, og så ville hun blitt kjempehappy for at katten ble reddet, og ikke minst ville det fortalt henne at sånn skal jeg aldri gjøre med en katt.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no