Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-15, 08:36   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Snuppa har endelig begynt å lese på ordentlig (mer om hvorfor senere). Nå er hun snart ferdig med hele Clue-serien, og hun mener at det er den eneste spennende serien for barn på hennes alder. Jeg forsøker å fortelle at det finnes masse andre spennende bøker, men jeg må jo innrømme at jeg ikke helt hva jeg skal anbefale.

Hva passer å lese for en 10-åring som har elsket Clue-serien til Jørn Lier Horst?

Og så kommer tilleggsmomentet (for det må alltid være et sånt, må det ikke?):
Bøkene/boka MÅ være tilgjengelig på kindle.

Snuppa har nemlig dysleksi og det var når jeg ble tipset her inne om at man på kindle kan skru opp skriftstørrelse og linjeavstand at det endelig løsnet. Fra å HATE lesing, så gjøres det nå nokså frivillig, og når klokka ringer, så fortsetter hun å lese. For ja, vi har måttet ha leseklokke helt frem til nå. Og vi her lesepremie når/hvis hun klarer å lese 50 ganger av 20 minutter i løpet av sommerferien. Men motivasjonen daler fort hvis det hun leser ikke fenger.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 08:42   #2
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Villheks-serien av Lene Kaaberbøl?
Kunstmystrrie-serien av Bjørn Sortland, Londonmysteriet osv?

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 08:49   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Hun vil nok ikke ha for mye fantasy. Tror jeg. Hun sier at hun liker at "det kunne skjedd på ordentlig". Hun er nemlig svært lik sin mor.

Vi har store deler av kunstmysterieserien til Bjørn Sortland i papirversjon siden knerten leste den i fjor. Da sa snuppa at hun syntes den var kjedelig, men det er faktisk godt mulig at det ikke var grunnen. Men for all del; hvis ungen faktisk leser er jeg villig til å kjøpe den i digitalversjon også.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 09:19   #4
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Jeg skal høre med 9-åringen min. Hun leser mange bøker i uka, så jeg henger ikke lenger med på hva som er hot or not for tiden. Men CLUE-bøkene var en hit!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 09:27   #5
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.982
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Re: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Tom Egeland sine krimbøker for barn, Katakombens hemmelighet og en til jeg ikke husker akkurat nå.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 09:35   #6
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Katakombenes hemmelighet og Skatten fra Miklagard, men de er mye vanskeligere enn CLUE-serien.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 09:37   #7
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Og jeg er enig i at CLUE-serien er en bra serie. Kunne skjedd i virkeligheten? Vanskelig, men en helt annen kategori enn krim, hva med Annika Thor sin serie, En øy i havet? Det handler om to søstre som blir sendt til Sverige under andre verdenskrig. Den ene havner hos en snill famlie og den andre hos et par som er litt bistre og sure. Vet det er laget tv-serie av bøkene også.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 09:42   #8
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Min eldste har likt Clue-serien. Hun liker heller ikke fantasy.

Hun liker også disse bøkene til Nina E. Grøntvedt godt: http://www.omnipax.no/hei-det-er-meg...12-335189.html

Og Dauinger-serien til Arne Berggren. Og bøkene til John Green.


Aner dessverre ikke om de er til Kindle.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 09:44   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Tusen takk for tips alle sammen.

Jeg klarer selv å sjekke ut om de er på kindle eller ikke, altså.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 09:49   #10
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Datteren min foreslår serien "Kodeknekkerne" av H.L. Dennis. Første boka heter De tre utvalgte. https://www.ark.no/ark/e-boker/Denni...0#.VYuyWvntmko

(Linken er epub, men jeg regner med at det ikke er en hindring.)

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 13:41   #11
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.399
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Skal gå hjem og se hva som finnes på min ti-åring sitt rom.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 13:43   #12
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.267
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Vi leter som kjent etter det samme.

Jeg tror at Kristina Ohlsson kan være noe datteren min kan like - vi kjøpte den på papir, men den ble aldri lest, jeg tenkte prøve igjen på Kindle. Hun har en venninne som liker det samme som henne som lånte papirboka og likte den. Kristina Ohlsson har skrevet to krimbøker for barn.
https://ebok.no/ebok/glassbarna_kristina-ohlsson-34/

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 13:56   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Selv likte jeg jo veldig godt "historien om" - serien da jeg var i den alderen. Men de finnes vel svært tvilsomt på kindle.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 13:59   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Selv likte jeg jo veldig godt "historien om" - serien da jeg var i den alderen. Men de finnes vel svært tvilsomt på kindle.

Selv elsket jeg Frøken Detektiv, men da er nok ikke kindle helt greia.

Jeg likte forresten også "Historien om ...".

For øvrig har jeg ingen minstestandard når det kommer til litterær kvalitet. Jeg er lykkelig over at hun leser, og så får kvaliteten komme i bakre rekke. Det er uansett bedre enn ingenting.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 20:44   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.399
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Jentene i klassen leser og har lest Dustedagboken. Min har slukt en ny serie som heter Kattekrigerne.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 21:05   #16
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er lykkelig over at hun leser, og så får kvaliteten komme i bakre rekke. Det er uansett bedre enn ingenting.

Oh yes. Veldig enig. Jeg slukte de 47 bøkene om Isfolket da jeg gikk i sjette klasse. Snakk om god lesetrening, 350 sider i uken. (Jeg brukte lommepengene mine på bøkene, så hver lørdag kunne jeg kjøpe ny bok.) Sønnen min bestemmer selv hva han vil lese, det viktigste er at han leser, og koser seg med boken.

CLUE-serien er ganske greie å lese, ikke så lange bøker. Så jeg tror jeg ville tilbudt henne noe som ikke er veldig mye mer krevende, siden det er en ganske nyoppdaget leseglede. For å holde motivasjonen. Bøker som Kodeknekkerne og Kattekrigerne, som foreslås her, ville jeg ha ventet litt med. Tror du hun kunne likt noen bøker som ikke var krim, men om forelskelse og sånt? Unni Lindell har noe der. Kanskje en gammel schlager som Anne+Jørgen av Vigdis Hjorth kunne vært noe?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 21:38   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Jeg tror nok at forelskelse vil kunne funke. Men Anne + Jørgen = sant leste vi for henne tidligere. (Hun har jo alltid likt bøker, men ikke å lese selv.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 21:57   #18
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.383
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

10-åringen min har lest "dustedagboka" og "en pingles dagbok" nå den siste tiden, det var vel kanskje egentlig de bøkene som fikk det til å løsne skikkelig med leseglede. Det er ikke avansert og vanskelig, men mulig fonten kanskje er lite kjekk for dyslektikere? Eller man kan kanskje bytte font på kindle? Det er endel illustrasjoner underveis, ganske morsomme. (Igjen, jeg har ikke peiling på kindle, vet ikke om man får med illustrasjonene?)

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 22:00   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Hun leste "en pingles dagbok" i papirversjon tidligere. Jeg har vært veldig streng på dette med lesinga, så selv om hun ikke har villet lese, så har hun måttet i alle år. Dysleksidiagnosen fikk hun først i våres (selv om vi foreldrene har skjønt det for lenge siden).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-15, 22:17   #20
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.383
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva leser 10-åringen etter Clue-serien?

Jeg husker ikke i farta hvor og navn og sånn, men på jobb har vi en egen "dysleksi-font" som vi installerer på pc-ene til de med dysleksi, som gjør at det er lettere å lese på skjermen. Tror det beste er fonter uten seriffer, men det kan ha vært motsatt. Orker ikke å finne ut av det akkurat nå. Igjen, jeg vet ikke om det går an å bytte font på kindle, men hvis det går, er det jo lurt å ha i tankene at ulike fonter har ulik vanskelighetsgrad for de med dysleksi.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no