Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Barnebøker uten bilder

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-10, 15:20   #21
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Jeg synes så mange sier det samme som deg, Tjorven. At de gjerne vil ha barna over på "tyngre" litteratur tidlig. Jeg tror det er helt unødvendig. Så lenge barnet liker å bli lest for så kommer det av seg selv. Jeg er stor tilhenger av å jobbe med barnets leseglede, og det tror jeg man gjør best ved å la de ta det i sitt eget tempo, uten krav. Sønnen min (5 år) har lest begge Doktor Proktor-bøkene, mange av Roald Dahl osv, og tåler ganske avansert litteratur. Men plutselig får han perioder hvor han vil ha Albert Åberg og Nysgjerrige Nils igjen, og da får han det. Jeg synes det er viktig å la barna få legge listen lavt noen ganger også. (Jeg vet det er dødsirriterende å få slike svar, og man får lyst til å svare at man selvfølgelig skjønner det av seg selv og sånt. Men jeg må bare si det, det er en av mine kjepphester. )

That said - jeg synes Rampete Robin er geniale bøker. Korte kapitler, avsluttende historier. Helt greie for barna å forstå uten bilder. Og Dustefjerten. Vi ler og ler av de bøkene, og det er ikke noe problem å følge de historiene uten bilder. (Jeg oversetter dog til bokmål, vestkantgutten min skjønner ikke nynorsk. )

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:22   #22
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

... og så er jeg ganske lei av å lese Postmann Pat for 58'ende gang. Men jeg kan selvfølgelig kjøpe noen nye og bedre bildebøker også.


Ja, lesegleden til mor er jo også litt viktig. Jeg orker ikke å lese den samme boken igjen og igjen. Det gjelder om å ha et digert bibliotek tilgjengelig.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:24   #23
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.


... og så er jeg ganske lei av å lese Postmann Pat for 58'ende gang. Men jeg kan selvfølgelig kjøpe noen nye og bedre bildebøker også.

Du trenger da ikke å kjøpe. Ta dere en koselig tur på biblioteket og la henne velge noen selv og du kan velge noen til henne. Da finner du ut etterhvert fort hva hun liker best.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:25   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Jeg tror dette med avsluttende historier er noe av nøkkelen for snuppa. Vi leser en del i en bok som heter "Godnatthistorier for jenter" (IKKE innkjøpt av meg). Der er det bare få illustrasjoner og mye tekst, og det går helt greit å lese. Men nå har vi vært gjennom også den boka noen ganger.

Knerten velger den samme boka hver eneste dag. For tiden er det en liten lettlest sak om Den Lille Muldvarpen (og jeg tenker alltid på Toffskji når jeg leser den). Jeg blir så lei av å lese det samme igjen og igjen. Jeg trodde liksom at det skulle bli litt progressjon, men det ser ut til å utebli.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:26   #25
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes hun burde være klar for lengre bøker og gjerne uten bilder. Nettopp det å legge fra seg en spennende historie og ta den opp igjen dagen etterpå er god trening.

Jeg er 38 og leser masse bildebøker for voksne (tegneserier), det har gått bra med meg. Jeg liker forresten å lese barnebøker enda, men klart, det må være gode barnebøker.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:26   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Du trenger da ikke å kjøpe. Ta dere en koselig tur på biblioteket og la henne velge noen selv og du kan velge noen til henne. Da finner du ut etterhvert fort hva hun liker best.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å finne tid til biblioteksbesøk i vår travle hverdag. Jeg kan bare ikke fatte det. Og jeg skjønner i hvert fall ikke hvordan jeg skal få levert bøkene tilbake igjen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:28   #27
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å finne tid til biblioteksbesøk i vår travle hverdag. Jeg kan bare ikke fatte det. Og jeg skjønner i hvert fall ikke hvordan jeg skal få levert bøkene tilbake igjen.

Ikke sjans en eneste lørdag formiddag heller? (Det er vel noe det gjør med ungen av og til sånn at dere evnt. kan bytte ut en annen utflukt med biblioteket?) Lånetiden på bøkene hos oss er i alle fall 4 uker, og jeg kan lett ved å gå inn på nettet utsette forfall for innlevering 4 uker til så lenge ingen andre står på venteliste på akkurat den boka.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:29   #28
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å finne tid til biblioteksbesøk i vår travle hverdag. Jeg kan bare ikke fatte det. Og jeg skjønner i hvert fall ikke hvordan jeg skal få levert bøkene tilbake igjen.

Jeg sliter også litt med den der. Går det an å gjøre det på lørdager?
Og: du kan levere hvor som helst, det hjelper.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:30   #29
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

De er som mine barn fortsatt i en alder der de liker gjentagelse og gjenkjenning. Jeg pleier å stue bort de kjedelige og dårlige bøkene i håp om at de glemmes etterhvert.

Du klarer helt sikkert å introdusere bøker i mellomsjiktet med avsluttende historier. Jeg har lest Marikken for ei på samme alder, og hun synes det var kjempekjedelig. Storesøster elsker dem, men hun er noen år eldre.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:32   #30
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Jeg har også måttet kutte ut biblioteket, etter to inkassokrav. Kan du ikke låne av noen andre, naboer eller venner?

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:33   #31
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Lørdager er vår aller travleste dag. Så det er bare å glemme. Det er dagen vi gjør innkjøp. Ellers er vi ofte bortreist i helgene.

Og selv om jeg kan levere hvor som helst så må det vel skje på et bibliotek, så da hjelper det ikke så mye.

Jeg lurer rett og slett på om vi lever et litt for hektisk liv. Trening og skikkelig mat har hovedprioritet hos oss, og da blir det lite tid igjen. Og ungene skal jo ha tid til frilek også?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:34   #32
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Sånn apropos biblioteker - jeg er notorisk for sent ute med å levere tilbake bøkene, og det blir litt dyrt innimellom. Men nå har jeg praktisert biblioteksstund lørdag formiddag. (n=2, som Veronal ville sagt det.) Da har vi lånt bøker lørdag formiddag, for så å gå på kafé og spist napoleonskake mens vi leser fra de nylånte bøkene. Veldig, veldig koselig.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:34   #33
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Har bibliotekene kuttet ut luka i døra der man kunne legge inn bøker etter stengetid?

Handling lørdager ødelegger jo alt, om jeg kan si det.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:34   #34
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg lurer rett og slett på om vi lever et litt for hektisk liv. Trening og skikkelig mat har hovedprioritet hos oss, og da blir det lite tid igjen. Og ungene skal jo ha tid til frilek også?

Jeg kjenner meg igjen på det du skriver, altså.
Jeg er ikke flink til å bruke biblioteket, slett ikke. Nå har vi akkurat fått nytt bibliotek, men for å rekke å bruke det, må vi gå rett etter jobb/barnehage, for de stenger 1800 på det seneste.
Jeg kjøper bøker istedet, det er jo logisk, bibliotekar som jeg er...

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:35   #35
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Tid for litt omprioriteringer kanskje? Eller så får du legge inn biblioteket som ett av ærendene på lørdag 1 gang i måneden f.eks. Handle mat og klær er faktisk mye bedre å gjøre på en ettermiddag eller kveld på en ukedag enn lørdag. Jeg hater handling på lørdager.

Vi har først begynt å bruke biblioteket siste året, til stor glede for alle ungene, før det var det sikkert 10 år siden sist jeg var der. Eller jeg hadde med største på eventyrstund dit en gang når hun var 3 år. Biblioteket har ofte forskjellige aktiviteter på barneavdelingen også som kan være aktuelt når en er innom.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:38   #36
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Tid for litt omprioriteringer kanskje?

Jeg vet ikke om jeg synes vi prioriterer feil. Vi kan ikke prioritere alt, og trening og skikkelig middag er gode ting å prioritere.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:40   #37
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg vet ikke om jeg synes vi prioriterer feil. Vi kan ikke prioritere alt, og trening og skikkelig middag er gode ting å prioritere.

Jeg sier ikke at en prioriterer feil, men for meg høres det helt utenkelig ut at det er helt umulig å få til ett bibliotekbesøk i måneden. Da bør en kanskje jenke litt på kravene er nå min mening. En gjør jo ting sammen med ungene, en kan jo ikke bare trene og lage mat? Men folk må jo gjøre som de vil. Det er bare mine tanker når jeg hører sånn.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:42   #38
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Dersom du ikke ser hvordan dere skal komme dere innom biblioteket, synes jeg dere skal trappe ned tempoet - eller ambisjonsnivået. Innkjøp? Mat? Det ville jeg flyttet til en kveld i uka.

Vi er der lørdager, men man kan også ta en tur rett etter barnehagen hvis de er åpne en stund, det varierer fra dag til dag og filial til filial. Det er jo sånn nå at man kan administrere lånene sine på en fin nettside, og der forlenger du og greier. Veldig kjekt! Og så tror jeg noen filialer skal få sånn automatisk innlevering, det betyr at du kan levere utenom åpningstiden. Men vet ikke hvilke dette er, har hørt om Lambertseter, tror det er flere.

Men grunnen til at jeg egentlig gikk inn i tråden, var for å si at jeg skjønner godt du blir lei av Pat for 60. gang. Vi er møkklei dinosauroppslagsbøker for 100. gang. Vi har løst det med å la det gå litt i perioder, vi kommer med en kapittelbok av og til og leser den på kveldstid. Vi foreslår noe vi tror han liker da - Knerten har vi prøvd og det var en fiasko. Dersom det stagnerer litt midt i kapittelboka, leser vi dinosaurbøker noen kvelder før vi fortsetter. Bøker som har vært en suksess hos oss er Doktor Proktor - særlig den første - og Nifse Nella. Tror du ikke Snuppa kan like Nifse Nella? Der er det noen bilder også, og veldig søt, spennende og morsom historie. Artig for voksne også. Ville prøvd det, hvis dere ikke har gjort det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:43   #39
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.616
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Som flere har sagt, så er leseglede prioritet nr 1. Bildebøker er ikke mindreverdig litteratur, det finnes utrolig mange flotte bildebøker for barn. Vi får ulikt utbytte av bilder, men er man en visuell type så kan det å fordype seg i detaljerte illustrasjoner av høy kvalitet virkelig gi lesingen en ekstra dimensjon.

Og ang. biblioteket, har de ikke sånn leveringskasse utenfor da? Så slipper du i hvert fall å være avhengig av åpningstidene når du skal levere tilbake bøkene.

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-10, 15:48   #40
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnebøker uten bilder

Deichmann på løkka er åpent på søndager også. Biblioteket er forresten genialt for å få dem til å velge kvalitetslitteratur, min erfaring er hvertfall at bøkene er mer spennende når de får velge den selv. Det finnen forresten mye kule bøker med bilder i også.

Glittermannen og jeg hadde en liknende samtale i går kveld, etter å ha fått tilbud fra go'bokens Disney bokklubb. Jeg syns det er for simpel litteratur, mens mannen mener at lesegleden ikke nødvendigvis kommer av å bare lese de bøkene vi voksne syns er gode nok.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no