Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ny koketopp, er det induksjon som gjelder?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-18, 16:35   #21
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Ny koketopp, er det induksjon som gjelder?

Vi har hatt induksjon i to år nå og jeg syns det er kun en fordel med den; den er lett å tørke av og ingenting brenner seg fast i den. Når det gjelder panner; det svir lett i bunnen om du ikke passer godt på; melkemat som hvit saus eller sjokoladepudding er direkte problem. Det tok litt tid å bli kjent med ny koketopp, men den funker for såvidt akseptabelt.

Ulemper; boosterfunksjonen er fristnede å bruker, funker kun til vann og ødelegger panner i lengden. Ingen panner er godkjent for boosterfunksjon i den forståelse at ingen kjøpsgarantier gjelder om de er ødelagt av den. Selv om man varmer opp på lavere og setter på booster funksjonen etter hvert er der ingen garantier. Le Creuset har tatt bort garanti for bruk av boosterfunksjon både på emaljert støpejern og på den blanke stålkjelen deres. Årsaken til at det går raskere å koke opp vann er at den trekker mer strøm og gir mer Watt. Det er lett å generalisere, en god koketopp er god inkludert kjeramisk og de med støpejernsplater.

Det er noe rart med induksjon, stålet kan bli glovarmt langs en side av pannen og kjøliger på den andre. Det kan frese når vann helles fra pannen på den varme siden, så mye at det må være mer enn 100C.

Liker du å langtidskoke kjøtt og gryteretter har induksjonstopper en tendens til å slå seg av av seg selv; man må sjekke oftere enn man er vant til. Det skjer ikke alltid, men irriterende ofte.

Det er i praksis ingen fordeler med induksjon bortsett fra at den er lett å rengjøre. Den skulle steke gjevnere, ha gjevnere varmefordeling, mindre sjanse for å svi maten, etc. Ingenting av det har vært tilfelle her. Jeg koker nå risengrynsgrøt på en eldre komfyr i underetasjen for de det er mye lettere å unngå brunsvidd pannebunn.

Vår induksjonstopp har et superminimalt desig, slik at av-på sensoren knapt syns. Jeg ville valgt en med litt mer synlige funsjonssensorer enn min.


Sist redigert av arrow : 07-07-18 kl 16:49.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-18, 16:44   #22
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny koketopp, er det induksjon som gjelder?

Jeg har aldri hatt problemene arrow nevner. Det er riktignok en tilvenningssak å bruke induksjon, siden det blir mye fortere varmt enn vanlige kokeplater, men jeg lager hvit saus og grøt helt uten problem. Jeg bruker selvsagt bare booster-funksjon når jeg skal koke opp vann, og alle grytene mine har tålt det uten problem, og jeg langtidskoker hele tiden.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-18, 16:45   #23
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny koketopp, er det induksjon som gjelder?

Jeg har aldri opplevd en eneste av de tingene du nevner, Arrow. Har induksjon på tiende året.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-18, 20:46   #24
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny koketopp, er det induksjon som gjelder?

Ikke jeg heller, har hatt induksjonstopp i 15 år (fikk nettopp ny nå etter at den første ble utslitt).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-18, 21:09   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny koketopp, er det induksjon som gjelder?

Jeg innviet ny induksjonsplatetopp i dag. Det er litt tilvenning, selv om jeg har hatt induksjon tidligere også. Men jeg kunne ikke tenkt meg noe annet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-18, 22:04   #26
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny koketopp, er det induksjon som gjelder?

Da har vi endelig fått den skikeklig i drift. Vi slet i helga med at det gikk supert å koke på en plate, men tvert vi satte på en plate til, så gikk hele greia i error. Viste seg å være en mangel i koblingen av det elektriske.

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

På vår platetopp kan man også stille inn sånn at den aldri vil trekke mer enn hva sikringen vår tåler. Så om vi setter alle platene på full så senker den de. Det funker fint og gjorde at vi slapp eletriker.

Vi lurer på om dette er noe som ligger automatisk i vår. Ved bruk av to plater så går alt så det suser, men setter vi på en til, så kommer det lyder som tyder på at den demper ned kraften. Vi ligger litt under anbefalt på kursen, så det er vel ikke usannsynlig. Vi må sjekke opp litt rundt det der.

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Vi har hatt induksjon i to år nå og jeg syns det er kun en fordel med den; den er lett å tørke av og ingenting brenner seg fast i den. Når det gjelder panner; det svir lett i bunnen om du ikke passer godt på; melkemat som hvit saus eller sjokoladepudding er direkte problem. Det tok litt tid å bli kjent med ny koketopp, men den funker for såvidt akseptabelt.

Ulemper; boosterfunksjonen er fristnede å bruker, funker kun til vann og ødelegger panner i lengden. Ingen panner er godkjent for boosterfunksjon i den forståelse at ingen kjøpsgarantier gjelder om de er ødelagt av den. Selv om man varmer opp på lavere og setter på booster funksjonen etter hvert er der ingen garantier. Le Creuset har tatt bort garanti for bruk av boosterfunksjon både på emaljert støpejern og på den blanke stålkjelen deres. Årsaken til at det går raskere å koke opp vann er at den trekker mer strøm og gir mer Watt. Det er lett å generalisere, en god koketopp er god inkludert kjeramisk og de med støpejernsplater.

Det er noe rart med induksjon, stålet kan bli glovarmt langs en side av pannen og kjøliger på den andre. Det kan frese når vann helles fra pannen på den varme siden, så mye at det må være mer enn 100C.

Liker du å langtidskoke kjøtt og gryteretter har induksjonstopper en tendens til å slå seg av av seg selv; man må sjekke oftere enn man er vant til. Det skjer ikke alltid, men irriterende ofte.

Det er i praksis ingen fordeler med induksjon bortsett fra at den er lett å rengjøre. Den skulle steke gjevnere, ha gjevnere varmefordeling, mindre sjanse for å svi maten, etc. Ingenting av det har vært tilfelle her. Jeg koker nå risengrynsgrøt på en eldre komfyr i underetasjen for de det er mye lettere å unngå brunsvidd pannebunn.

Vår induksjonstopp har et superminimalt desig, slik at av-på sensoren knapt syns. Jeg ville valgt en med litt mer synlige funsjonssensorer enn min.

Jeg kokte grøt på lørdag, i en kasserolle jeg vet det lett svir seg i. Den jeg har brukt til grøt funker nemlig ikke på induksjon. Nå var jeg jo klar over dette med kasserollen, så jeg sto vel og rørte mer enn normalt i den. Jeg har i noen tilfeller brukt denne kasserollen før også, og da rørt masse, men det har brent seg åkke som. Nå var det så vidt det var noe som satt fast i bunnen på den. Mulig flaks, men jeg øyner et håp om at induksjon er bedre i så måte her.

Boosterfunksjonen tviler jeg på at kommer til å bli særlig brukt her. I såfall kun til vann. Koker ekstremt for opp uansett, og siden vi er i grenseland på sikringen, så ser jeg ikke det store behovet.

Nei, jeg tror dette blir veldig bra jeg

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 00:23   #27
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Ny koketopp, er det induksjon som gjelder?

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Vi har hatt induksjon i to år nå og jeg syns det er kun en fordel med den; den er lett å tørke av og ingenting brenner seg fast i den. Når det gjelder panner; det svir lett i bunnen om du ikke passer godt på; melkemat som hvit saus eller sjokoladepudding er direkte problem. Det tok litt tid å bli kjent med ny koketopp, men den funker for såvidt akseptabelt.

Ulemper; boosterfunksjonen er fristnede å bruker, funker kun til vann og ødelegger panner i lengden. Ingen panner er godkjent for boosterfunksjon i den forståelse at ingen kjøpsgarantier gjelder om de er ødelagt av den. Selv om man varmer opp på lavere og setter på booster funksjonen etter hvert er der ingen garantier. Le Creuset har tatt bort garanti for bruk av boosterfunksjon både på emaljert støpejern og på den blanke stålkjelen deres. Årsaken til at det går raskere å koke opp vann er at den trekker mer strøm og gir mer Watt. Det er lett å generalisere, en god koketopp er god inkludert kjeramisk og de med støpejernsplater.

Det er noe rart med induksjon, stålet kan bli glovarmt langs en side av pannen og kjøliger på den andre. Det kan frese når vann helles fra pannen på den varme siden, så mye at det må være mer enn 100C.

Liker du å langtidskoke kjøtt og gryteretter har induksjonstopper en tendens til å slå seg av av seg selv; man må sjekke oftere enn man er vant til. Det skjer ikke alltid, men irriterende ofte.

Det er i praksis ingen fordeler med induksjon bortsett fra at den er lett å rengjøre. Den skulle steke gjevnere, ha gjevnere varmefordeling, mindre sjanse for å svi maten, etc. Ingenting av det har vært tilfelle her. Jeg koker nå risengrynsgrøt på en eldre komfyr i underetasjen for de det er mye lettere å unngå brunsvidd pannebunn.

Vår induksjonstopp har et superminimalt desig, slik at av-på sensoren knapt syns. Jeg ville valgt en med litt mer synlige funsjonssensorer enn min.

Har hatt induksjon i 10 år og har aldri opplevd noe av dette.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-18, 16:21   #28
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny koketopp, er det induksjon som gjelder?

Høyner til tretten år med uike induksjonstopper og -merker og har heller ikke vært borti noe av det arrow skriver.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-18, 02:48   #29
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Ny koketopp, er det induksjon som gjelder?

Jeg har bare hatt den i to år, men den oppfører seg slik. Er noen merker bedre enn andre? Jeg har en bekjent som nølte litt når jeg spurte, men hun har opplevd det samme som meg. Riktignok har hun bare skrytt av sin i mange år før jeg kjøpte min.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-18, 13:00   #30
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny koketopp, er det induksjon som gjelder?

Jeg opplever sjeldnere at ting svir seg nå enn tidligere. Mye fordi når jeg nå skrur ned effekten, så senkes temperaturen umiddelbart - i motsetning til «gammel» ovn.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-18, 13:04   #31
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ny koketopp, er det induksjon som gjelder?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg opplever sjeldnere at ting svir seg nå enn tidligere. Mye fordi når jeg nå skrur ned effekten, så senkes temperaturen umiddelbart - i motsetning til «gammel» ovn.

Jeg synes induksjonsvarme er lettere å håndtere enn vanlig, siden kokesonene reagerer umiddelbart når man skrur opp/ned.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no