Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

www.bunadworld.com

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-06, 21:30   #1
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

www.bunadworld.com

Noen har sikkert fått med seg at det man nå syr bunader i østen, og at vi kan bestille de på www.bunadworld.com.

Er det greit at noen tilbyr bunader oppmot 50% billigere enn Husfliden? Er det greit at den lages i et land langt, langt vekk, et land som ikke kjenner til tradisjonene rundt bunadene våre?

Hva syns du om det?

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 22:06   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Tja, hvorfor ikke? Må de være sydd av norske hender liksom? Må de koste det hvite ut av øyet?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 22:35   #3
Doxa
hmmm
 
Doxa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Jeg er litt ambivalent i forhold til spørsmålet siden jeg sydde bunad til sambo ifjor. Og det kostet både av tid og penger itillegg til at læreren var så som så.

Bunader er tradisjon og tradisjon er basert på levende tolkning. Opphavet til bunaden slik vi kjenner den idag er basert på det de gjennom århundrer har hatt tilgang til; silke mot ull, mønster på mønster. Det som var ansett som fint og eksklusivt itillegg til praktisk.

Her i Vestfold, hvor jeg er vokst opp, er det Husfliden som har konstruert Vestfold-bunaden basert på funn. Det er de som også arragerer kurs og selger de du trenger av materialer. På den måten de monopol på hvordan en bunad skal syes her i Vestfold. Du får ikke sydd en bunad uten å melde deg på kurs (foruten søm av kun skjorta).

Med dette som bakgrunn så synes jeg det er helt greit at Husfliden får konkurranse sett i lys av et tradisjons-perspektiv og ikke minst prismessig.
De er flinke til å kopiere i Kina. Aberet er at vi ikke får holdt håndarbeidstradisjonene vedlike her hjemme.

__________________
Gutt '02 • Jente '03
Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 22:42   #4
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Opprinnelig lagt inn av gurgle, her.

Noen har sikkert fått med seg at det man nå syr bunader i østen, og at vi kan bestille de på www.bunadworld.com.

Er det greit at noen tilbyr bunader oppmot 50% billigere enn Husfliden? Er det greit at den lages i et land langt, langt vekk, et land som ikke kjenner til tradisjonene rundt bunadene våre?

Hva syns du om det?

Ja, det må da være helt greit. Det er forbrukeren som avgjør hva h*n vil gå i, og hva han legger vekt på når det gjelder dette plagget. Mange føler at det er såpass med bunadspress at de får inntrykk av at man MÅ ha bunad, selv om man kanskje ikke synes det er så viktig. Da kan det jo være greit å ha et rimeligere alternativ?

Jeg tror de som føler sterkest om at bunader er et plagg med lang tradisjon og som legger veldig mye stolt og prestisje i sin bunad vil uansett ikke kjøpe en Made-in-India bunad. Men for mange kan det være et godt alternativ.

Det lar seg jo forsåvidt sammenligne litt med persiske tepper. Håndlagde tepper, med århundrelang tradisjon. Nåtildags kan man kjøpe billige tepper som ligner veldig på de ordentlige, håndlagde. Et alternativ til hvert lommebok.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 22:53   #5
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Er jo litt dumt hvis "alle" kjøper bunad fra utlandet. Da vil det jo tilslutt ikke være noen som kan det ,og sy bunad lenger.

__________________
TØSA
Tøsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 23:25   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: www.bunadworld.com

I tillegg så føler jeg ikke at bunad er det det engang var. Når jeg var liten var det utenkelig å ha en bunad fra et sted man ikke var tilknyttet, nå kjøper mange den man syns er finest/mest eksklusiv/dyrest, alt ettersom hvilket signal man er ute etter å gi. Det er ikke for ingenting Telemarksbunaden har blitt døpt om til Oslo Vest-bunad.
Derfor har mye av tradisjonstenkningen forsvunnet allikevel og jeg syns så lenge det er godt håndverk så er det helt OK å gi duste-husfliden konkurranse (Fryktelig dårlig service på de der altså!)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 23:28   #7
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Er det så mye billigere på bunadworld? I vår spurte jeg hva de skulle ha for en ny bunadsskjorte og det var rundt 3000 (nordlandsbunad). Det samme skal de ha på bunadworld.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 00:24   #8
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Noen som vet hva en skjorte til Hardangerbunad koster her i Norge?

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 00:28   #9
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Så lenge de som syr bunaden får mer en godt betalt er det greit for meg.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 03:18   #10
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Jeg ville nok vaert litt skeptisk til aa faa bunaden min sydd i Kina, for man kan jo ikke faa saa mange proevinger som man gjoer her hjemme. Jeg har dessuten hatt veldig daarlig erfaring med aa faa sydd klaer i oesten, saa derfor hadde jeg nok vaert enda mer skeptisk.

Men jeg synes det er litt vel mye monopoltendenser paa bunadsfronten. Baade naar det gjelder hvem som kan holde kurs og hvor man faar kjoept stoff. Jeg har selv faatt sydd bunaden hos Husfliden og ble veldig fornoeyd med den altsaa, men dyrt det var det helt klart. Kunne sikkert faatt det litt billigere dersom jeg hadde sydd den selv, men det hadde jeg ikke tid til.

Det er foroevrig fullt mulig aa faa norske sydamer (eller utenlandske sydamer i Norge) til aa sy bunad for en til adskillig mye mindre enn hos Husfliden. Tviler ikke paa at det kan finnes dyktige syersker i Kina paa bunader, men jeg er nok litt kresen naar det gjelder bunad.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 10:10   #11
Kanutte
interlektuell
 
Kanutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 976
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Jeg at det er flott at Husfliden får konkurranse, som kanskje kan føre til at de blir flinkere til å konkurrere på pris og service. Likevel synes jeg det er et poeng at bunadene også må være av god kvalitet og resultat av et godt håndverk, og da kan det kanskje bli annerledes å få dem sydd av noen på andre siden av jorden, som er forankret i en annen kultur. Bunadene er jo en viktig del av vår kulturarv. Dessuten bør det selvfølgelig være en forutsetning at de østlige syerskene har ordentlige arbeidsforhold og ikke blir utbyttet. Det hadde vært utrolig tragisk hvis nordmenn trasket rundt i bunader som var basert på andre nasjoners elendighet..

__________________
Tjo og hei

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 12:57   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Likevel synes jeg det er et poeng at bunadene også må være av god kvalitet og resultat av et godt håndverk, og da kan det kanskje bli annerledes å få dem sydd av noen på andre siden av jorden, som er forankret i en annen kultur.

Jeg tror ikke kulturen har noe å si når det kommer til om det er godt håndverk eller ikke. Kinesere kan da lage like bra kvalitet som nordmenn?

Opprinnelig lagt inn av Kanutte, her.

Dessuten bør det selvfølgelig være en forutsetning at de østlige syerskene har ordentlige arbeidsforhold og ikke blir utbyttet. Det hadde vært utrolig tragisk hvis nordmenn trasket rundt i bunader som var basert på andre nasjoners elendighet..

Det er jeg helt enig med deg i.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 13:33   #13
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Jeg kjenner at navnet Bunadworld skriker i ørene mine :grøss:

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:23   #14
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.040
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Flott at Husfliden får konkurranse, men jeg hadde aldri kjøpt bunaden min der.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:24   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Flott at Husfliden får konkurranse, men jeg hadde aldri kjøpt bunaden min der.

Hvorfor ikke?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:26   #16
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.647
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Og jeg får min nordlandsbunad av mamma... Hun betalte bare 3500,- for stoffet... MYE BILLIGERE!!!


Jeg kan jo be mamma om å sy bunader til hele FP?

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:52   #17
Dolly
Køntri-star
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Klepp
Innlegg: 290
Dolly er litt kulDolly er litt kul
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Noen som vet hva en skjorte til Hardangerbunad koster her i Norge?

ringte til mormor og skjekka, den koster visst litt over 30 000

så da var jo ikke prisen så galen

__________________
Dolly, mamma til Sarah jan. 05 og Emma april 08
Dolly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 15:05   #18
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.040
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvorfor ikke?

For det første har de ikke bunaden min der, og for det andre ser jeg ikke helt for meg at den blir like skreddersydd til meg som den jeg har i dag er. Ikke det at de som syr nødvendigvis trenger å være fra Husfliden eller i Norge, men det er jo veldig praktisk for hos meg måtte flere prøvinger og omsøm til før den satt som støpt.

Men hva andre gjør, det er opp til dem

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 15:28   #19
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: www.bunadworld.com

Opprinnelig lagt inn av Dolly, her.

ringte til mormor og skjekka, den koster visst litt over 30 000

så da var jo ikke prisen så galen

Wow, det var litt av en pris for en bunadskjorte!

Neida, jeg forstår at det er hele bunaden det er snakk om her.

Saken er den at jeg har bunaden, men jeg trenger å få sydd en ny skjorte som passer bedre til puppene mine (ikke fjortis lengre kan du si). I tillegg trenger jeg en ny vest, siden jeg har stukket av med min mor sin foreløpig.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no