Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Heksejaktes det på Gro nå?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-08, 22:52   #61
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av Tuddelu, her.

Jeg vet at det ikke er noe problem å pendle mellom Geneve og Nice, men i mine øyne ville det vært mye mer naturlig å bo i Geneve når man er leder for WHO. Når man velger en annen løsning, som til gjengjeld gir skattefordeler, blir jeg mistenksom.

Noen politikere visste sikkert om den muligheten som eksisterer, andre gjorde det ikke. Noen synes muligens det er en god ordning. I mine øyne er det i hvert fall ikke god arbeiderpartipolitikk.

Jeg mener forøvrig at man faktisk bør kunne forvente en høyere moral blant våre folkevalgte enn blant folk flest.


Med hilsen trofast AP-velger som føler seg ført bak lyset av Landsmoderen

Hun har ikke bodd i Nice mens hun ledet WHO. Da bodde hun i Geneve (der hvor de kontorene til WHO ligger).

Problemet med denne saken er at VG sine journalister ikke er hva jeg kaller journalister med integritet - jeg stoler fint lite på hva de skriver med mindre jeg vet at de refererer sanne kilder. I denne saken fremhever de enkelte deler av historien - på en slik måte at Gro settes i et svært dårlig lys. Som trofast Ap-velger bør du ikke dømme Gro på denne saken.

  Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 23:09   #62
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg synes dette lukter av hevn fra smålige journalister. Hvor mange kjepphøye småfiser har ikke blitt satt på plass av en skarp tunge, og som nå ser sitt snitt? AHA! Hun har gjort noe! Ikke noe ulovlig, kanskje, ikke engang egentlig umoralsk, men hva gjør det? Hvis vi er mange nok, og spør Siv Jensen, så kan vi nok få skrevet noe spaltemeter med dritt.

:barnslig, og med lav tiltro til tabloider:

Er nebbia en han?

Her dulter jeg på alt. Det festlige med å lytte til Siv Jensen lange ut mot Gro (ja, vi kan fortsatt kalle henne Gro?) og AP, er at dette er stikk i strid med Frp sin vanlige praksis. De har brukt mye tid på å forsvare folk som virkelig har gjort noe galt skattemessig, til og med straffbart. Da kaller de det gjerne heksejakt, men ikke denne gangen.

Jeg er mest skuffet over Gro sin deltagelse i forhold til Pepsi jeg. Det kan godt være at hun bruker sitt helseengasjement der, det er allikevel noe som skurrer for meg.

Av en eller annen grunn minner denne saken meg litt om da Jens Stoltenberg, eller hvem det nå var, benyttet seg av kontantstøtten, og fikk pes for å benytte seg av en ordning han var i mot.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 23:24   #63
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Av en eller annen grunn minner denne saken meg litt om da Jens Stoltenberg, eller hvem det nå var, benyttet seg av kontantstøtten, og fikk pes for å benytte seg av en ordning han var i mot.

Det var Trond Giske. Han forsvarte seg med at han ikke kunne noe for at lovverket var sånn! At han aktivt hadde søkt for å få støtten tåkepratet han seg bort fra.

Synes det begynner å bli en del Ap-folk med integritetsproblemer nå.

  Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 23:35   #64
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Fins det politikere uten integritetsproblemer? :håpefull:

  Svar med sitat
Gammel 08-01-08, 23:42   #65
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det var Trond Giske. Han forsvarte seg med at han ikke kunne noe for at lovverket var sånn! At han aktivt hadde søkt for å få støtten tåkepratet han seg bort fra.

Synes det begynner å bli en del Ap-folk med integritetsproblemer nå.

Trond Giske var det ja.

Jeg håper du er ironisk nå? Hvis ikke: Du kan ikke for alvor mene at man ikke skal benytte seg av de universelle rettighetene som finnes, fordi man mener at systemet burde være annerledes? Hvis jeg er i mot barnetrygd, så skal jeg frasi meg den? Hvis jeg mener at det burde være karensdager på sykemeldinger, så bør jeg frasi meg sykepenger? Du er klar over at en undersøkelse for noen år tilbake viste at 90% av de som mottar kontantstøtte faktisk er i mot kontantstøtteordningen? Jeg har selv benyttet meg av kontantstøtte, selv om jeg prinsipielt er i mot den, jeg føler ikke at det ligger noen motsetning i det. Selv om jeg synes kontantstøtten er en ordning som bør avskaffes, så vil jeg selvsagt ta i mot de pengene jeg lovfestet har krav på. De samme pengene brukes jo ikke til andre formål som jeg tenker kunne vært mer nyttige (barnehage f.eks), og som jeg personlig kunne ha nytte av. Det er svært mange som f.eks er hjemme med barna "ufrivillig" da det er venteliste på barnehageplass, og da kommer kontantstøtten godt med. Selv om kontantstøtten strengt tatt er en dråpe i havet sammenlignet med det å kunne ha barnet i barnehage - og dermed jobbe fullt.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 00:18   #66
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Problemet for Gro er ikke at det hun har "gjort" er så ille i seg selv. Det meste (bortsett fra operasjonene på Ullevåll) er sikkert lovlig i juridisk forstand. Men det er forskjell på juss og moral.

Problemet for Gro er at hun ikke lever opp til idealbildet og forventningene vi har til henne. Disse forventingene er selvsagt kjempehøye. Sikkert urettferdig høye. Selv jeg som ikke stemmer AP ble faktisk lei meg da jeg så den første artikkelen om Pepsisaken. Jeg har vokst opp med Gro som statsminister, hun var trygg, solid og ærlig trodde jeg. Og så er det ikke slik likevel. Gro er like grådig som alle andre når det kommer til stykke.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 03:21   #67
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Margaret Chan (Fung Fu-chun) tok ikke over etter Gro, men etter Anders Nordström som var midlertidig leder etter Lee Jong-wook som i sin tid (2003) tok over for Gro.

:spikker:

Jungelloven slo til igjen. (Man kan ikke spikke uten å skjære seg i finger'n ...)
Jeg var lat og så bare hvem som var nåværende på WHO sin sider. :innrømmer sine synder:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 06:48   #68
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Trond Giske var det ja.

Jeg håper du er ironisk nå? Hvis ikke: Du kan ikke for alvor mene at man ikke skal benytte seg av de universelle rettighetene som finnes, fordi man mener at systemet burde være annerledes? Hvis jeg er i mot barnetrygd, så skal jeg frasi meg den? Hvis jeg mener at det burde være karensdager på sykemeldinger, så bør jeg frasi meg sykepenger? Du er klar over at en undersøkelse for noen år tilbake viste at 90% av de som mottar kontantstøtte faktisk er i mot kontantstøtteordningen? Jeg har selv benyttet meg av kontantstøtte, selv om jeg prinsipielt er i mot den, jeg føler ikke at det ligger noen motsetning i det. Selv om jeg synes kontantstøtten er en ordning som bør avskaffes, så vil jeg selvsagt ta i mot de pengene jeg lovfestet har krav på. De samme pengene brukes jo ikke til andre formål som jeg tenker kunne vært mer nyttige (barnehage f.eks), og som jeg personlig kunne ha nytte av. Det er svært mange som f.eks er hjemme med barna "ufrivillig" da det er venteliste på barnehageplass, og da kommer kontantstøtten godt med. Selv om kontantstøtten strengt tatt er en dråpe i havet sammenlignet med det å kunne ha barnet i barnehage - og dermed jobbe fullt.


Jeg var overhodet ikke ironisk. Trond Giske var ikke en hvem_som_helst da han søkte om kontantstøtte. Han var opposisjonens (selvutnevnte?) talsperson i kontantstøttespørsmål, og Trond Giske var den største motstanderen av dem alle. Hvis man ønsker å være stortingspolitikiker med troverdighet, så må man velge side. Det går ikke an å ri to hester på én gang. I det øyeblikket han søkte om kontantstøtte, fraskrev han seg retten til å uttale seg negativt om den som politiker - i alle fall om han hadde et ønske om å fremstå som en politiker med et snev av integritet. Trond Giske valgte å si ja takk til begge deler, og dette lider hans troverdighet av.

Jeg er for øvrig veldig fornøyd over ha fått muligheten til å disse Trond Giske uten å måtte starte en tråd selv.

  Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 08:11   #69
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det går ikke an å ri to hester på én gang. I

Jeg er enig med Irma i at jeg mener at en politiker helt greit kan jobbe for en lovendring mens han/hun følger systemet sånn som det er nå, og det gjelder også de rettigheter man har krav på. Noe annet er det da merkelig å mene.

Jeg lurer på: mener du at en politiker som er for et privat helsevesen ikke skal la seg behandle gratis av det offentlige? Bør den politikeren betale hjerteoperasjonen sin selv?

Eller at en polititker som er for lavere fartsgrenser bør holde en fartsgrense under den lovlige?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 08:14   #70
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Her passer det sikkert å nevne at Trygve Hegnar i årevis forsøkte å slippe å motta barnetrygd fordi han mente at han ikke trengte det. Det gikk bare ikke.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 08:22   #71
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

:spikker:
Gro er ikke lenger leder av WHO, Margaret Chan tok over høsten 2006.

Jeg er fullstendig klar over at Gro ikke lenger leder WHO. Men det ble vist til at hun kjøpte leiligheten da hun var leder og at hennes engasjement i WHO skulle kunne forklare/legitimere at hun bosatte seg der.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 08:28   #72
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Her passer det sikkert å nevne at Trygve Hegnar i årevis forsøkte å slippe å motta barnetrygd fordi han mente at han ikke trengte det. Det gikk bare ikke.


Barnetrygden får man kastet etter seg enten man vil eller ikke. På samme måte som skattemyndighetene aldri ville tatt imot en krone fra Gro om hun aldri så mye ville betalt skatt.

  Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 08:30   #73
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Hun har ikke bodd i Nice mens hun ledet WHO. Da bodde hun i Geneve (der hvor de kontorene til WHO ligger).

Problemet med denne saken er at VG sine journalister ikke er hva jeg kaller journalister med integritet - jeg stoler fint lite på hva de skriver med mindre jeg vet at de refererer sanne kilder. I denne saken fremhever de enkelte deler av historien - på en slik måte at Gro settes i et svært dårlig lys. Som trofast Ap-velger bør du ikke dømme Gro på denne saken.

Jeg aner ikke når hun kjøpte leiligheten og synes egentlig det er knekkende likegyldig når hun kjøpte den. Det ble bare påstått av en eller annen at det var den bakenforliggende årskaken.
Jeg synes det har blitt litt vel mange saker som har svekket hennes troverdighet i mine øyne, selv om ikke alle nødvendigvis er ulovlige i juridisk forstand. Det synes jeg er trist. Som AP-velger.


Sist redigert av Tuddelu : 09-01-08 kl 08:35.
Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 08:38   #74
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Problemet for Gro er ikke at det hun har "gjort" er så ille i seg selv. Det meste (bortsett fra operasjonene på Ullevåll) er sikkert lovlig i juridisk forstand. Men det er forskjell på juss og moral.

Problemet for Gro er at hun ikke lever opp til idealbildet og forventningene vi har til henne. Disse forventingene er selvsagt kjempehøye. Sikkert urettferdig høye. Selv jeg som ikke stemmer AP ble faktisk lei meg da jeg så den første artikkelen om Pepsisaken. Jeg har vokst opp med Gro som statsminister, hun var trygg, solid og ærlig trodde jeg. Og så er det ikke slik likevel. Gro er like grådig som alle andre når det kommer til stykke.

Jeg signerer. Bortsett fra det med ikke å være AP-velger, da.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 09:04   #75
LaLuna
aldrende
 
LaLuna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.813
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg synes dette lukter av hevn fra smålige journalister. Hvor mange kjepphøye småfiser har ikke blitt satt på plass av en skarp tunge, og som nå ser sitt snitt? AHA! Hun har gjort noe! Ikke noe ulovlig, kanskje, ikke engang egentlig umoralsk, men hva gjør det? Hvis vi er mange nok, og spør Siv Jensen, så kan vi nok få skrevet noe spaltemeter med dritt.

:barnslig, og med lav tiltro til tabloider:

Som tidligere ansatt i en av tabloidene, sier jeg meg faktisk helt enig med Scarlett. Dette er en heksejakt, og blodtåka ligger tung i redaksjonene nå. :drittlei:

Er dessuten enig med Irma i denne tråden.

__________________
Storebror (2003) og lillebror (2004)

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 09:10   #76
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Jeg syns det er helt greit at media setter fokus på Gro og hennes disposisjoner. En forhenværende statsminister som har hatt utallige verv både før og etter statsminister-tiden, i både inn og utland - må akseptere at hennes person er mer interessant enn min gamle tante Marit. Selv om hun nå er alderspensjonist er hun fortsatt i medias søkelys på grunn av sine engasjementer, blant annet i Pepsi. Det var jo det som utløste at noen gikk henne etter i sømmene.

Jeg syns det er åpenbart at Gro ikke er noen "hvem som helst", at man må kunne forvente at hun kjenner regelverket bedre enn de fleste, og at hun har større ressurser enn de fleste. Og det er nå bare EN side av saken. Ting kommer fram, hun innrømmer det, og føler det plagsomt nok til at hun velger å flytte "hjem" til Norge igjen.

Den andre siden av saken er jo hvordan andre politikere angriper spørsmålet. Det ER påfallende at Ap og sentrale politikere i partiet vil beskytte Gro, selv om det er åpenbart at hun har gjort noe som er i strid med ting hun selv i sin tid sto for, og ting Ap fortsatt i dag står for. Det hadde føltes mer ærlig og redelig, og Ap ville fremstått som mer troverdig hvis de våget å si at "dette var jo dumt".

Jeg reagerte også UTROLIG negativt på han sjefen på Ullevål som uttalte til avisen at hun hadde fått behandling ved sykehuset og han var villig til å betale - "fordi hun fortjente det". På den måten mister også Ullevål og helsevesenet troverdighet. Det skal ikke være sånn at noen kan snike i køen og få tidligere behandling, og gratis behandling, bare fordi en direktør mener at man "fortjener det". Man skal prioriteres etter behov i den offentlige helsekøen, så får de som ønsker det kjøpe private tjenester. Men "fortjene"? Det hører ingen steder hjemme.

Jeg tviler ikke ett sekund på at Gro har trukket i tråder og sikret seg hofteoperasjon. Jeg tviler heller ikke på at hun har visst at hun som pensjonist i Frankrike ikke betalte skatt til noen av landene. Jeg er også ovebevist om at hun visste hvilke honorar hun krevde for sine foredrag. Hun visste. Kanskje har hun ikke gjort noe som er direkte ulovlig, men hun har handlet AKKURAT som de hun selv kritiserte for 20-30 år siden. Det er dobbeltmoral, hvis det er moral over hode.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 09:18   #77
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er enig med Irma i at jeg mener at en politiker helt greit kan jobbe for en lovendring mens han/hun følger systemet sånn som det er nå, og det gjelder også de rettigheter man har krav på. Noe annet er det da merkelig å mene.

Jeg lurer på: mener du at en politiker som er for et privat helsevesen ikke skal la seg behandle gratis av det offentlige? Bør den politikeren betale hjerteoperasjonen sin selv?

Eller at en polititker som er for lavere fartsgrenser bør holde en fartsgrense under den lovlige?


Selv om man er motstander av ulike saker, må også politikere forholde seg til de lover og regler som gjelder. Det som gjør kontantstøtten så spesiell er at det er ingen rettighet. Det er et tilbud. Et meget kontroversielt sådan. Jeg får en vond smak i munnen når Giske i mange år stod på barikadene og skjelte ut Krf for kontantstøtten, og allikvel valgte å søke om kontantstøtte selv. Som om ikke det er nok innrømte han at han ikke trengte pengene, og at de var satt inn på sparekonto. Han har hevdet at kontantstøtten er sløsing med de offentliges ressurser, og ser altså ingen betenkeligheter ved å søke om kontantstøtte han ikke trenger. Hvor er prinsippfastheten? Etter at han mottok pengene har han fortsatt sitt personlige korstog mot ordningen, og da fremstår han for meg som en patetisk tulling.

Når deg gjelder eksemplene dine er de søkte. En hjerteoperasjon er allerede betalt over skatteseddelen, og førerkortet får man som bevis på at man vet hvordan man skal oppføre seg i trafikken.

  Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 09:26   #78
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns det er helt greit at media setter fokus på Gro og hennes disposisjoner. En forhenværende statsminister som har hatt utallige verv både før og etter statsminister-tiden, i både inn og utland - må akseptere at hennes person er mer interessant enn min gamle tante Marit. Selv om hun nå er alderspensjonist er hun fortsatt i medias søkelys på grunn av sine engasjementer, blant annet i Pepsi. Det var jo det som utløste at noen gikk henne etter i sømmene.

Jeg syns det er åpenbart at Gro ikke er noen "hvem som helst", at man må kunne forvente at hun kjenner regelverket bedre enn de fleste, og at hun har større ressurser enn de fleste. Og det er nå bare EN side av saken. Ting kommer fram, hun innrømmer det, og føler det plagsomt nok til at hun velger å flytte "hjem" til Norge igjen.

Den andre siden av saken er jo hvordan andre politikere angriper spørsmålet. Det ER påfallende at Ap og sentrale politikere i partiet vil beskytte Gro, selv om det er åpenbart at hun har gjort noe som er i strid med ting hun selv i sin tid sto for, og ting Ap fortsatt i dag står for. Det hadde føltes mer ærlig og redelig, og Ap ville fremstått som mer troverdig hvis de våget å si at "dette var jo dumt".

Jeg reagerte også UTROLIG negativt på han sjefen på Ullevål som uttalte til avisen at hun hadde fått behandling ved sykehuset og han var villig til å betale - "fordi hun fortjente det". På den måten mister også Ullevål og helsevesenet troverdighet. Det skal ikke være sånn at noen kan snike i køen og få tidligere behandling, og gratis behandling, bare fordi en direktør mener at man "fortjener det". Man skal prioriteres etter behov i den offentlige helsekøen, så får de som ønsker det kjøpe private tjenester. Men "fortjene"? Det hører ingen steder hjemme.

Jeg tviler ikke ett sekund på at Gro har trukket i tråder og sikret seg hofteoperasjon. Jeg tviler heller ikke på at hun har visst at hun som pensjonist i Frankrike ikke betalte skatt til noen av landene. Jeg er også ovebevist om at hun visste hvilke honorar hun krevde for sine foredrag. Hun visste. Kanskje har hun ikke gjort noe som er direkte ulovlig, men hun har handlet AKKURAT som de hun selv kritiserte for 20-30 år siden. Det er dobbeltmoral, hvis det er moral over hode.

  Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 09:36   #79
Pipling
Nybegynner
 
Pipling sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 28
Pipling har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns det er helt greit at media setter fokus på Gro og hennes disposisjoner. En forhenværende statsminister som har hatt utallige verv både før og etter statsminister-tiden, i både inn og utland - må akseptere at hennes person er mer interessant enn min gamle tante Marit. Selv om hun nå er alderspensjonist er hun fortsatt i medias søkelys på grunn av sine engasjementer, blant annet i Pepsi. Det var jo det som utløste at noen gikk henne etter i sømmene.

Enig
Samtidig har media et ansvar for å faktisk holde en saklig tone og ha et visst fokus på saken og vise BEGGE sider. Ikke så ensidig gå etter Gro og "henge ut" henne. Da bikker saken over til det latterlige for meg

Sitat:

Jeg reagerte også UTROLIG negativt på han sjefen på Ullevål som uttalte til avisen at hun hadde fått behandling ved sykehuset og han var villig til å betale - "fordi hun fortjente det". På den måten mister også Ullevål og helsevesenet troverdighet. Det skal ikke være sånn at noen kan snike i køen og få tidligere behandling, og gratis behandling, bare fordi en direktør mener at man "fortjener det". Man skal prioriteres etter behov i den offentlige helsekøen, så får de som ønsker det kjøpe private tjenester. Men "fortjene"? Det hører ingen steder hjemme.

Jeg tviler ikke ett sekund på at Gro har trukket i tråder og sikret seg hofteoperasjon. Jeg tviler heller ikke på at hun har visst at hun som pensjonist i Frankrike ikke betalte skatt til noen av landene. Jeg er også ovebevist om at hun visste hvilke honorar hun krevde for sine foredrag. Hun visste. Kanskje har hun ikke gjort noe som er direkte ulovlig, men hun har handlet AKKURAT som de hun selv kritiserte for 20-30 år siden. Det er dobbeltmoral, hvis det er moral over hode.

Og det er operasjonen på Ullevål som burde vært fokus, ikke et knotete regelverk som man kan hevde hun burde vite om.. For der ligger heksejakten etter min mening.

:venter også i spenning på Vg sin utregning om antall pepsiflasker:

__________________
That's rock'n'roll baby!!
Pipling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:19   #80
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Heksejaktes det på Gro nå?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Det som gjør kontantstøtten så spesiell er at det er ingen rettighet. Det er et tilbud.

Når deg gjelder eksemplene dine er de søkte. En hjerteoperasjon er allerede betalt over skatteseddelen, og førerkortet får man som bevis på at man vet hvordan man skal oppføre seg i trafikken.

Du må forklare meg hva forskjellen på en rettighet og et tilbud er tror jeg, for jeg skjønner ikke hvorfor kontanstøtte skulle være et tilbud mens f.eks arbeidsledighetstrygd er en rettighet. Eller er det et tilbud også?

Er dette dine definisjoner eller noe mer offisielt? (altså: vet du hva du snakker om eller synser du. Det er ok å synse også, men da vet man hva man har å forholde seg til)

Hvorfor er en hjerteoperasjon "betalt over skatteseddelen"? Det er jo et utsagn uten betydning, en enkeltperson har jo ikke betalt noen hjerteoperasjon for å si det sånn, det blir jo betalt ut av felleskassa på samme måte som kontantstøtten. Sånn som jeg ser det er det er en hjerteoperasjon og kontantstøtte begge goder som man får dersom man oppfyller kravene til det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no