Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør du med fobien/angsten din?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-09, 22:40   #21
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?

Jeg var i mange år livredd orm/slanger, uten å ha sett en eneste én, ute i det fri, rett nok. Jeg trodde at bare jeg fikk se en, så kom angsten til å slippe taket. Tvert imot. Da jeg traff på en orm på stien ved hytta til svigers en sommer, klikket det helt for meg. Sommeren etter så jeg en orm til, i samme område, og panikken var på ingen måte mindre. De få gangene jeg har vært i dyreparker, er det ormene/slangene som har størst tiltrekningskraft på meg, men det blir noe annet. Glasset mellom meg og dyret får meg til å føle meg trygg og at jeg har overtaket.

Jeg har høydeskrekk også - høyder gjør meg fysisk uvel - og unngår høyder så langt jeg kan.

__________________
Storesøster f. 2000, Lillesøster f. 2006 og Minstesøster, september 2008
HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 22:53   #22
Siri
seru
 
Siri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Innlegg: 1.812
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?

Dersom det er en plagsom fobi forsøker jeg å eksponere meg for det, men jeg har heldigvis ikke plagsomt mange fobier.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 22:57   #23
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.793
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?

Jeg har virkelig prøvd dette med "face your fears" i forhold til bilkjøringen, men det har ikke hjulpet. Jeg kjørte bil til jobb og i jobb hver dag i ett år, men jeg var fortsatt like redd. Nå har jeg resignert litt og har ikke kjørt siden høsten 2002. Men jeg håper å kunne få gjort noe med det, for det er virkelig tungvint å ikke kjøre. Finnes det andre fremgangsmåter enn å bare hive seg i det tro?

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 22:58   #24
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?

Korleis takla du slangefobien Sitron?.

Eg har kun slangefobi og har eigentleg ikkje planer om å gjera noko med det. Er ikkje så lett her heller. Har kun sett slange ein gong i mitt liv i eit glassbur på lang avstand.
Eg kan jo sikkert reise til reptilparken i Oslo eller noko men det er ikkje ofte me er der og eit besøk dit gjer vel ikkje at den forsvinn trur eg.

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 23:00   #25
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?

Tv. Begynte rett og slett til å tvinge meg til å se på programmer på tv som inneholdt slanger, fremfor å bytte kanal eller snu meg bort.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 23:02   #26
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Tv. Begynte rett og slett til å tvinge meg til å se på programmer på tv som inneholdt slanger, fremfor å bytte kanal eller snu meg bort.

Snakes on a Plane, for eksempel. Den er fin akklimatisering. De er jo så dataanimerte at de ikke er skumle, de fleste slangene.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 23:03   #27
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?

Det var vel mer i retning Animal planet, tenker jeg.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 23:10   #28
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?

Ditto, jeg også var innom Animal en del. Men jeg så noe på Discovery, "Worlds most dangerous jobs" eller noe, hvor det var en slangefarm med gigantiske kobraer, den største het Elvis. Jadda. Jeg husker rare ting. Anyways, det var fortsatt veldig skummelt å se, skal jeg ærlig innrømme. Slanger uten ryggskjold er best.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 23:31   #29
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Telefonskrekken min - det at jeg ikke liker å ha andre folk i rommet når jeg ringer, den er jeg mer usikker på ...

Uff, nei det liker ikke jeg heller. Passer skikkelig godt med jobben min hvor jeg stadig vekk må snakke med fremmede (som ofte kjefter) ...

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Jeg har virkelig prøvd dette med "face your fears" i forhold til bilkjøringen, men det har ikke hjulpet. Jeg kjørte bil til jobb og i jobb hver dag i ett år, men jeg var fortsatt like redd. Nå har jeg resignert litt og har ikke kjørt siden høsten 2002. Men jeg håper å kunne få gjort noe med det, for det er virkelig tungvint å ikke kjøre. Finnes det andre fremgangsmåter enn å bare hive seg i det tro?

Hvis du finner ut av det vil jeg gjerne få vite hva det er.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 23:34   #30
Zip
I farta!!
 
Zip sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.500
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Tv. Begynte rett og slett til å tvinge meg til å se på programmer på tv som inneholdt slanger, fremfor å bytte kanal eller snu meg bort.

Jo der har eg blitt bedre og bedre, så er jo eit steg i riktig retning. MEN levande utan bur....trur eg hadde daua på flekken...

__________________
Strong is the new skinny
Zip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-09, 23:43   #31
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?

Gjør og gjør, fru Blom... Min verste fobi (hvis man kan kalle det det) gikk over mer eller mindre av seg selv.

Jeg var i mange år forferdelig husredd, altså redd for innbruddstyver, spesielt om natten. Men det var ikke selve tyvene eller hva de kunne finne på å gjøre jeg var så redd for, det var tanken på hvor livredd jeg kom til å bli hvis jeg lå i senga mi og plutselig hørte en innbruddstyv i huset som ikke var til å holde ut. Jeg var redd for min egen (hypotetiske) redsel, altså.

Det å sove helt alene i et hus var nærmest utenkelig, og på det verste lå jeg våken og lyttet etter lyder i timevis selv om det var flere andre i huset. Men så flyttet jeg flere ganger på kort tid, kom til steder der alt var annerledes (les landsbyhus i Afrika), og jeg tror det rett og slett var det som skulle til for å bli kvitt tvangstankene mine (for det var nok det det var, mer enn en egentlig fobi).

Jeg er fortsatt ikke glad i å sove alene i et ellers tomt hus, men jeg takler det, og det er uhyre sjelden jeg tenker på dette lenger når det er andre i huset om natten (og det er det nesten alltid nå som jeg er gift og har barn). Det er deilig å være kvitt denne redselen, for det gikk virkelig ut over søvn og livskvalitet i de årene det sto på.

Og så må jeg bare litt av den arvelige rosinfobien, selv om det sikkert ikke er morsomt for de involverte.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 00:26   #32
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.843
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?

Jeg hater slanger og en tur i reptilparken overlater jeg til andre.
Jeg hater dyr som ikke har ben. For ikke snakke om firfisler og padder/frosker :æsj:

Jeg liker heller ikke å fly, kjøre over broer eller lange tunneler, men jeg gjør det.

Jeg er opptatt av at ungene ikke skal overta mine fobier, så jeg klistrer på meg søndagsmilet på flyturer og når jeg en sjelden gang må henvise en edderkopp ut i det fri.

Jeg liker heller ikke høyder og kan ikke fatte at det går an å hoppe i fallskjerm eller stå ytterst på en fjellskrent.
Men jeg har stått i 35. etasje, på verandaen og sett ned. uten å være spes redd.
Jeg hater robåter eller båter generelt som er mindre enn Danskebåten.
Det å gå opp i en robåt eller kano tror jeg faktisk ikke at jeg hadde fikset så det unngår jeg helt bevisst.
Jeg liker heller ikke å svømme i sjøen/havet uten å vite at jeg når bunnen.

Ellers har jeg det bra og ingen av fobiene har hittill stoppet/hindret meg i hverdagen.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 07:17   #33
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?

Jeg har vært hustredd og redd for å ta telefoner til offentlige kontorer også. Men det siste trodde jeg at jeg var helt alene i verden om, og ikke passet det til profilen til en ekte ENFP'er heller, så det skammet jeg meg faktisk veldig lenge over.

Eksponeringsterapi har tatt innersvingen på begge deler (selv om jeg ikke elsker å sove alene nå heller) - men jeg lurer på om eksponeringsterapi kanskje bare virker om man gjør det man er redd for og har en positiv opplevelse rundt det? Eller om ikke akkurat en følelse av lykke når man gjør det, men at det er litt bedre enn forrige gang, og litt bedre enn forrige gang.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 07:27   #34
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?

Etter mange år med en ekstrem høydeskrekk fikk jeg den omsider eksponert brått og uventet. Svimte av og ble dårligere enn noensinne. Etter det kunne jeg ikke handle på Oslo City feks.

Men - så var det dette med at jeg måtte opp i liftbil med jobben da. Jeg hatet det hver eneste gang, men gjorde det likevel. Etterhvert håndterte jeg syv meter ganske bra. Men høyere enn det ble jeg like stressa av. Da var imidlertid ikke hlydeskrekken et så stort problem mer at jeg gidder å gjøre noe med den. Den plaget meg sist i sommer på veien mellom Monaco og Italia, men ellers er det sjelden.

Slangefobien er den største. Den lever jeg enkelt og greit med. Jeg er ti millioner ganger for redd til at jeg akter å ta tak i den. Jeg orker ikke.

Mørke er ikke lenger en fobi - den har jeg jobbet meg gjennom og har fin kontroll på.

Edderkopper gir meg ubehag men ikke panikk så det lever jeg også greit med.

Å falle gjennom isen presser jeg forsiktig på, men ikke så veldig hardt. Tar det så det ikke hemmer resten av familien.

Men det viktigste med fobiene mine er at jeg gjør det jeg kan for at ungene ikke skal arve dem. Jeg ler av meg selv og viser dem at dette er bra teit. Jeg lar de bli med noen andre i reptilparken, lar dem klatre høyt og holde på på isen. Det tror jeg er viktig.

  Svar med sitat
Gammel 29-01-09, 13:21   #35
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.322
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør du med fobien/angsten din?

Fine kollegaer har lovt å ta meg opp i lift, sakte og forsiktig, og la meg venne meg til hver meter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no