Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flytte til Sandefjord?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-17, 10:13   #1
Sande
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2017
Innlegg: 4
Sande har et hav av muligheter foran seg
Standard

Flytte til Sandefjord?

Hei!

Jeg er en 34 år gammel mann, som deler mitt første innlegg her på foreldreportalen.

Jeg er oppvokst i Nevlunghavn i Larvik, og min kone er fra Kristiansand.
Etter 8 år i Oslo, og nå 4 år i Ski - så vurderer vi nå å flytte nærmere familien. Vi jobber i Oslo per dags dato.

Med en gutt på snart 11 måneder, så begynner vi å tenke litt lenger frem i tid. Vi har landet på å forsøke flytting heller før enn senere, for å ha en retrettmulighet om det skulle bli helt skivebom - selv om mer flytting er lite ønskelig.

Sandefjord har vi landet på som en perfekt destinasjon, siden vi synes dette er en trivelig by. Vi kommer nærmere sjøen, jeg har min storesøster der og foreldre i Nevlunghavn, samt at det er større muligheter for huskjøp osv. i et trivelig område. Det er også nærmere min kones foreldre i Kristiansand, men ikke for langt unna opparbeidet nettverk i Oslo og hytta i Hemsedal. Vi kjenner ikke så godt til hvordan det er å vokse opp og flytte til Sandefjord, og det er naturligvis et stort steg for oss. Jobb må naturligvis på plass først, siden det er mildt sagt et annet arbeidsmarked enn i Oslo omegn. Men lander vi dette, så tenker vi nå seriøst på flytting etter mye frem og tilbake.

Når jeg leser gamle forum, så finner jeg mye negativt om det å flytte til Sandefjord. Overklassefolk, lukket by for innflyttere, mye stoff og tøffe ungdomsmiljøer..Det er sikkert flere sider av denne saken, men vi er naturlig nok usikre på valget.

Dette blir veldig generelle spørsmål, og vi er klar over at mye står på oss selv, egen personlighet og tilpasningsevne. Men vi ønsker ærlige og konstruktive tilbakemeldinger fra dere som kjenner området. Vi ønsker ikke å bo midt i gryta, så å kunne gå til byen på 15-20 min er helt ok...
Innspill på det å flytte til Sandefjord?
Tak på rundt 4.500.000 på ny bolig, om dette er av betydning.

- Hvordan er det for innflyttere som oss i Sandefjord?
- Hvor bør småbarnsfamilier bo for trivsel, bli kjent med likesinnede?
- Hvilke steder bør man unngå?
- Oppvekst og skoler for barn/unge?
- Annet?

Dette ble raskt og gæli skrevet, men det er heldigvis ikke teksten som er det viktigste her

Sande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-17, 10:33   #2
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.240
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flytte til Sandefjord?

Hei.
Jeg tror du må gjøre en innsats som alle andre for å bli kjent via bhg osv.
Jeg flyttet ikke til Sandefjord men jobber der og bor i en naboby. Vi var innflyttere og valgte å bosette oss på et nybyggerfelt da var det lett å bli kjent med nye mennesker, det er mitt tips.
Området Frydenlund, Haukerød er nok fint. Haukerød har ny skole. Vet dessverre ikke noe om skolekvaliteter.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-17, 10:38   #3
Sande
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2017
Innlegg: 4
Sande har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Flytte til Sandefjord?

Takk for svar, og fint med tips om områder vi bør se nærmere på i byen
Ja, bekjentskap regner vi også med kommer litt av seg selv med barnehage og lignende.

Sande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-17, 20:36   #4
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte til Sandefjord?

Jeg kjenner ikke Sandefjord så der kan jeg ikke hjelpe deg, men har vært innflytter i en by på omtrent samme størrelse, i samme fase av livet. Dere må stå på for å bli kjent selv. Jeg tviler på at Sandefjordfolk er mer eller mindre lukket enn andre, men det de har som er det samme over alt er at de er travle folk med fulle kalendere og vennekrets fra før, så for at det skal bli plass til dere må dere by på dere selv og stå på for å bli kjent. De som bor der fra før mangler jo ikke dere i livene sine, så dere må lage dere en plass og skape et behov. Følg opp interesser og hobbyer i tillegg til barnehagen og vekforeningen i nabolaget for eksempel. Det er tungt og det tar tid. Det høres ut som selvfølgeligheter, jeg vet det, men det er nå min erfaring da.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-17, 21:58   #5
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flytte til Sandefjord?

Jeg kan heller ikke svare for Sandefjord, men flyttet fra Oslo for 3,5 år siden. Et av kriteriene for oss var å finne et nybyggerfelt, da jeg har hørt ganske mye om hvor vanskelig det kan være å etablere seg i et strøk hvor folk har fullt opp med omgangskrets og aktiviteter fra før.

Det er jeg kjempeglad for, ser at de jeg kjenner best er naboene mine og at til tross for ganske hard innsats så er det vanskeligere å komme over bøygen med å bli kjent med de som kommer herfra opprinnelig/har bodd her i mange år.
De er på ingen måte kjipe eller uhøflige, men de har nok mindre plass i livene sine rett og slett. Ser jo at det fylles opp i våre også, etter 3, 5 år.
Tror det er lurt å flytte nå, jeg tror min yngste vil få et helt annet "liv" her i og med at han går i barnehage og skole med de samme menneskene.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-17, 00:08   #6
Sande
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2017
Innlegg: 4
Sande har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Flytte til Sandefjord?

Takk for gode refleksjoner og innspill.
Det å satse på et nybyggerfelt er også en tanke som har slått oss, og et tips vi skal ta med oss videre i denne prosessen.

Sande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-17, 19:00   #7
Sande
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2017
Innlegg: 4
Sande har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Flytte til Sandefjord?

Takk for utfyllende svar og spennende lesing.
Det hjelper oss som ikke kjenner byen så veldig godt fra før

Sande er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-17, 21:44   #8
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte til Sandefjord?

***

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 27-06-17 kl 15:11.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
flytte, oppvekst, sandefjord, trivsel, vestfold

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no