Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-12, 17:24   #21
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå...

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror både de kriminelle og de lovlydige blant dem har en innmari kjip tilværelse. Jeg tenker, når jeg treffer på de mer aggressivt pågående tiggerne, når jeg hører om dem som bryter seg inn og stjeler fra søppelkasser, og når jeg ser dem som griller middagen sin utenfor Botanisk hage om kvelden, at jeg tror ikke jeg helt klarer å se for meg hva slags tilværelse de kommer fra, når dette er bedre. Og det gjelder dem som stjeler og selger dop også. Det er synd på dem også. Jeg tror ikke de opplever at de har særlig mange gode valgmuligheter.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 17:46   #22
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Jeg tenkte mye av det samme i dag når de faste narkomane kom innom jobben for å kjøpe "styr" og varme seg litt. I tynne jakker, uten lue og i dårlig skotøy i mange minus.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 18:07   #23
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Jeg har medlidenhet med dem. Men hjelper heller noen andre. Kan ikke hjelpe alle i hele verden, og disse står ikke på min liste.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 18:08   #24
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Jeg tror ikke de får jobb som analfabeter, men jeg tror ikke det nytter så veldig å bare gi noe der og da, neste vinter vil det være like ille, bosted mot skolegang tror jeg er mer veien gå. Ikke arbeid for trygd, men skolegang mot "trygd".

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 18:10   #25
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Men om vi får igang et slikt opplegg en gang, så hjelper jo ikke det de som fryser i natt?

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 18:14   #26
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Bosted mot skolegang? For utlendinger uten lovlig opphold i landet, på ubestemt tid? Vi har vel regler og budsjetter for slik vil jeg tro.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 18:50   #27
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Bosted mot skolegang? For utlendinger uten lovlig opphold i landet, på ubestemt tid? Vi har vel regler og budsjetter for slik vil jeg tro.

Det gjør egne regler for romanifolk.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 19:23   #28
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Bosted mot skolegang? For utlendinger uten lovlig opphold i landet, på ubestemt tid? Vi har vel regler og budsjetter for slik vil jeg tro.

De jeg snakket om er trolig fra Romania, altså EØS-borgere, og de har vel lovlig opphold, mener jeg å huske.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 20:08   #29
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

De jeg snakket om er trolig fra Romania, altså EØS-borgere, og de har vel lovlig opphold, mener jeg å huske.


Har man lov til å være over 3 måneder? Uansett; Norge har vel ikke plikt til å stille med skolegang og bolig for enhver person i hele EØS-området som ønsker det?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 20:35   #30
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Ja, jeg tror de kan være arbeidssøkende utover vanlig turistvisumstid (men er ikke sikker og gidder ikke google nå).

Selvfølgelig skal ikke vi stille med husrom til alle Europas trengende, og det var heller ikke min tanke denne kalde desembemorgenen. Soveposer eller ullsokker løser ingen andre problemer enn å gi litt kortvarig varme i kroppen. Men akkurat det er vel viktig for enkeltmennesker i dag? Livsfarlig å sove ute i slik kulde, ser ikke bort fra at liv kan gå tapt denne uka, men det vil vel neppe prege avisoverskriftene.

Sendte en mail til Folk er folk for å forhøre meg litt om hva som kan være akutte behov nå i kulda, avventer svar.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 20:37   #31
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

http://www.lor.no/
http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/...html?id=274354

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 20:38   #32
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Lor.no virker hakket mer seriøs enn folk er folk da.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 20:46   #33
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Hentet fra http://www.ldo.no/Global/Norsk_romani-taterpolitikk.pdf

Sitat:

Blant tiltak som kan fremme økt respekt for menneskerettighetene til romanifolket/taterne i Norge, vil Helsingforskomiteen særlig peke på
- behovet for å etablere en sannhetskommisjon som gjør opp status når det gjelder Norges overgrep mot romanifolket/taterne. Kommisjonen bør få i mandat å gjennomgå tilgjengelig dokumentasjon og å foreta egne undersøkelser der den finner det nødvendig. Målet må være
o å gi en samlet oversikt så langt dette er mulig over den norske politikken mot romanifolket/taterne på 1900-tallet og de overgrep den innebar og gjøre dette kjent for den norske offentligheten
o gi en samlet fremstilling av tankegangen som lå bak politikken på ulike tidspunkter
o vurdere de overgrepene som ble begått i lys av Norges internasjonale menneskerettighetsforpliktelser og norsk lovgivning som skulle sikre likebehandling
o vurdere hvordan de tiltak som er iverksatt for å bøte på overgrepene, det vil blant annet si nasjonale og kommunale erstatningsordninger, fungerer
o vurdere behovet for nye tiltak for å støtte romanifolket/taterne
- sikre at erstatningsordningene for romanifolk/tatere fungerer rettferdig og er lett
tilgjengelig for målgruppen
- styrke vernet mot diskriminering av romanifolket/taterne, for eksempel ved at
likestillings- og diskrimineringsombudet, gjerne i samarbeid med andre ombud (for eksempel Sivilombudsmannen og Barneombudet) etablerer et eget og godt synlig prosjekt for dette folket
- styrke språkopplæring i romani ved å innføre et tilbud i norsk skole
- styrke kunnskapsnivået i det norske samfunnet om romanifolkets historie og kultur.
Norske myndigheter må sikre at ungdoms- og videregående skole underviser elever i
denne delen av norsk historie og samfunn
- ha en aktiv politikk i forhold til gruppen når det gjelder å fremme høyere utdanning.
Det kan være snakk om særlige stipendordninger, informasjonstiltak, osv.
- styrke kapasiteten og viljen i norsk skolevesen når det gjelder å tilpasse
undervisningen til elever som tilhører romanifolket/taterne så langt det er mulig i
forhold til å sikre tilfredsstillende kvalitet på undervisningen
- sikre at BUF-etater tar hensyn til om barn er av romani/taterslekt, blant annet ved at en
sørger for at fosterhjem og adoptivforeldre har nødvendig kulturkompetanse når de overtar ansvaret for slike barn. Det bør også legges vekt på å rekruttere fosterforeldre fra romanifolket/taterne

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 20:51   #34
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.


Sendte en mail til Folk er folk for å forhøre meg litt om hva som kan være akutte behov nå i kulda, avventer svar.

Så flott at du gjorde det! Her er det heldigvis ikke like kaldt som i Oslo.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 20:53   #35
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Det er vel antagelig de roma/taterne som har en tilknytning til Norge Helsingforskomiteen uttaler seg om i det dokumentet.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 21:14   #36
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror hverken tigging eller stjeling løser problemet, annemede - men det jeg reagerte på, var at du sa at medlidenheten din med dem var nærmest forsvunnet.

Medlidenheten min vil ikke hjelpe de noen ting, den vil bare gjøre meg mer maktesløs.
Ja til å gi penger til frelsesarmeen eller andre velfungerende organisasjoner, men for all del, det hjelper den enkelte som får varme sokker, men ikke romanifolket som helhet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 21:25   #37
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg tror ikke de får jobb som analfabeter, men jeg tror ikke det nytter så veldig å bare gi noe der og da, neste vinter vil det være like ille, bosted mot skolegang tror jeg er mer veien gå. Ikke arbeid for trygd, men skolegang mot "trygd".

Ja, men om du gir en jakke og vintersko du ikke har bruk for hjelper du nok akkurat dette mennesket fryktelig mye! Du føler du har gjort en god gjerning og jeg tror ikke dette menneske glemmer det med det første!

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 21:26   #38
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

http://www.document.no/2012/07/aktiv...lferdsytelser/

Jeg tror ikke folk er folk er den beste organisasjonen, men hva vervet jeg.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 21:28   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.391
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Det er greit å være skeptisk til Folk er folk, men document er ikke en ok kilde altså. Det er der Breivik pleide å henge.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-12, 21:31   #40
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kaldt å sove ute om nettene nå ...

Ups, bør jeg fjerne linken? Er den også useriøs da?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no