Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

The secret life of ... måker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-14, 23:15   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

The secret life of ... måker?

Altså, snakker de sammen? Og kan fugler snakke sammen på tvers av typer? I går ble jeg nemlig vekket av to-tre ulike måketyper som hadde en samtale. De var høflige og ventet på tur og alle tre fikk si noe. Veldig interessant eller veldig overbevisende kan det ikke ha vært, siden de gjentok det samme om og om igjen, etter tur.

Tidligere i vår var det en kråke, en måke og en uidentifisert fugl som brekte som samtalet. Samme greia der også:
krakra - øøøuøøøu - mææææp. Alle fikk si sitt. Etter tur. I en halvtime. Hva snakker de om? Hvorfor?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-14, 23:32   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Vel, måkene som holdt til der jeg tilbrakte mine sommere, hadde i hvertfall et vaktsystem. Det satt ei måke på hver sin stolpe på strategiske utkikspunkt på øya. Med jevne mellomrom ble vakta avløst av ei anna måke.

Når vi så hadde spist middag, som i de 7-8 ukene vi tilbrakte der i strekk om sommeren, besto av fisk i ymse former og fasonger, så gikk far, mor eller jeg ut på berget utenfor huset med middagsrestene. Vi klanket litt på fatet for å signalisere at vi kom, og så tok vaktposten på stolpen på seg ansvaret for å varsle resten av måkeflokken om at nå var det mat å få. Fem minutter etter var det ørti måker på berget, og restmaten var vekk.

Jeg skjønte meg aldri på den idioten av en måke som satt der og varsla om at nå kom det mat. Hadde'n holdt nebbet sitt lukket, hadde'n fått alt for seg sjøl.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-14, 23:37   #3
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Når vi sløyer fisk utpå fjorden over båtripa flokker måkene seg i hopetall og da skal jeg love at de glemmer alt av høflighet. De skravler i munnen på hverandre, kjefter og venter ikke på tur.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 00:12   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Ha ha, ikke tar de særlig hensyn i matfatet heller. Jeg observerte en gang at ei måke hadde spist en hel, sløyet fisk - en sånn "Donaldfisk," veit du - med hode, bare bein på kroppen og spol. (Halen)

Nuvel - måsedotten hadde altså spist hele fisken, med hodet først. Bare spolen stakk ut av nebbet på den. Så kom det ei anna måke, tok tak i spolen, dro hele fisken ut av første måka og fløy avgårde med byttet.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 00:18   #5
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Er det ikke ærfuglen som driver barnehager? Noen passer barna mens de andre spiser og så bytter de på. Fascinerende!

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 01:12   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Har du ikke lest En tid for alt av Knausgård?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 02:01   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Pøsj, jeg leser da ikke Knausgård.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 06:09   #8
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.348
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Høflige og konverserende måker? Jeg tenker de hadde rast i hagen din som en del av sin dannelsesreise.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 06:23   #9
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.348
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Men at fugler er noen utspekulerte vesener, det er jeg sikker på. Vi har for eksempel hatt skjærereir like foran huset vårt nå i vår/sommer, og skjæremor/-far har faktisk vært frekk nok til å inspisere huset vårt innvendig flere ganger når verandadører står åpne. Jeg har funnet skjærer både i druefatet, på sofaen og på kjøkkenbenken. Utrolig irriterende og småekkelt, men jeg kunne ikke annet enn å dra på smilebåndet da jeg for kort tid siden overrasket skjæremor/-far like innenfor verandadøra sammen med et av årets avkom. "Den skal tidlig krøkes som god tjuvradd skal bli", tenker jeg forelderen sa da.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 07:52   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Pøsj, jeg leser da ikke Knausgård.

Det burde du.

Jeg vet ikke hva måkene snakker om, men noe er det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 09:43   #11
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Dette tror jeg må kunne kalles et "sesongspørsmål".

Jeg hater måker. :måttebare:

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 09:45   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Jeg hater også måker. En gang så jeg en diger en gulpe ned en croissant uten å tygge (kan de tygge?) og den sto ut på tvers midt på halsen dens mens den jabbet rundt.

Men hvorfor snakker de sammen om de ikke skjønner hverandre? Eller skjønner de hverandre? Det hadde hjulpet å vite dette når de først vekker meg hver bidige natt, kjenner jeg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 09:48   #13
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

De var høflige og ventet på tur og alle tre fikk si noe. Veldig interessant eller veldig overbevisende kan det ikke ha vært, siden de gjentok det samme om og om igjen, etter tur.

Dette høres forresten litt ut som noen diskusjoner på FP.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 09:50   #14
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

What does the birds say?

Forslag til ny trådoverskrift. :måttebare:


Er det ferie snart?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 09:51   #15
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Fuglelyder kan deles inn i forskjellige kategorier, parringslyder, varsellyder og markering av revir (overfor andre av samme art). Varsellydene kan også forstås av andre arter. Mener jeg å huske fra årets pensum. Altså tror jeg ikke at en måke, kråke og en kjøttmeis sitter og har en seriøs samtale om årets tilgang på søppel.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 09:52   #16
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Kan du ta hulelignelsen også, Fjonka?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 09:56   #17
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Jeg tror de har ganske så snevert vokabular, og tipper at når de sitter å prater så sier de:
"Min, min, min, min"
Og så svarer den andre: "Nei, min, min, min"

Og når de blir sulte nok, eller noe spiselig byr seg. Så forsvinner alt av dialog og de kaster seg i strupen på hverandre "MIN! MIN! MIN!"

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"

Sist redigert av Mex : 03-07-14 kl 10:18.
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 10:10   #18
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Forslag til ny trådoverskrift. :måttebare:


Er det ferie snart?

Mine sier i allefall krakra - øøøuøøøu - mææææp. Det er da altså kråke/skjære, måke og uidentifisert brekefugl.

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Fuglelyder kan deles inn i forskjellige kategorier, parringslyder, varsellyder og markering av revir (overfor andre av samme art). Varsellydene kan også forstås av andre arter. Mener jeg å huske fra årets pensum. Altså tror jeg ikke at en måke, kråke og en kjøttmeis sitter og har en seriøs samtale om årets tilgang på søppel.

Og jeg som trodde du hadde lært dette av Knausgård.

Kjøttmeisens "Fare! Hold kjeft!" kan jeg. Det bodde nemlig et kjøttmeisfamilie i fuglekassa vår, og når fugleforeldrene kom og så at jeg var nærme kassa sa de dette og ungene ble stille med en gang. Det var også ganske morsomt å se at de så ut som slitne småbarnsforeldre flest, med fjæra litt på snei og med liten tid til å fikse seg.

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg tror de har ganske så lite vokabular, og tipper at når de sitter å prater så sier de:
"Min, min, min, min"
Og så svarer den andre: "Nei, min, min, min"

Og når de blir sulte nok, eller noe spiselig byr seg. Så forsvinner alt av dialog og de kaster seg i strupen på hverandre "MIN! MIN! MIN!"

I Disney world får man kjøpt ting det står "MINE! MINE! MINE!" på.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 10:15   #19
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Det beste svaret på spørsmålene dine er selvfølgelig: Fåglarna vet.

:treig:

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-14, 10:16   #20
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.384
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: The secret life of ... måker?

Skal ha, skal haaaaa, sier'em.


(Kilde: youtube.com)

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no