Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Har du malt huset ditt grått?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-16, 20:42   #21
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Jepp. Men det var grått fra før, og har fått en mye finere gråfarge enn det hadde - vi beisa det i forfjor. Noen hus skal jo være grå - det var noen borti her som for noen år siden malte et opprinnelig grått hus helt hvitt, og det så bare ikke bra ut. Nå har de malt det grått igjen, og det kler huset mye bedre.

Det er nok en del grå hus rundt her og, men det virker som de fleste som maler om velger hvitt. Naboen har også malt huset helt hvitt, og det huset burde absolutt vært brunt, slik det opprinnelig var. Man får liksom se an byggestil og omgivelser, ikke bare velge det en liker sjøl - enten det er grått eller noe annet.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 20:42   #22
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Nei, naboen har, og det holder. Opprinnelig var dette nabolaget mørkerødt, malt med linolje.

Det er laget fotomontasje bilde av Trondheims ved Bispehaugen skole, som er manipulert grått, det er trist. For i dag er husene røde, gule og brune med grått skifertak.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 20:43   #23
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Ja, vi bor i et nytt boligfelt som ligger i en fjellside. Det passet best her oppe. Men jeg skal være enig i at det ser litt trist ut oppover i gata, men hvitt, svart, grått og brunt.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 20:48   #24
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Nei. Men malte hytta grå. Jeg er VELDIG glad i grått, men det dukker opp utrolig mange grå hus nå rundt her, så vi beholder vårt hvitt

Da vi bygde var huset vårt grønt.
Men alt i alt liker jeg best hus i hvitt, grått og svart selv.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 20:49   #25
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Jepp, for 3 år siden, noe vi hadde drømt om siden vi kjøpte vårt første hus i 1999.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 20:51   #26
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Jepp! Vi gikk fra okergul til mørk grå og elsker det! Det hvite er så pent til.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 20:51   #27
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.822
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Det går stort sett i hvitt her jeg bor.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 20:52   #28
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Ja, vi har en blågrå farge. Men vi bor i borettslag (rekkehus), så det var bare å ta fargen vi fikk utdelt.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 20:55   #29
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Nei, vårt er hvitt. Jeg skulle dog ønske at naboene ville malt. Vi bor i et strøk med 90-tallshus, og det er mye okergult, bonderødt og skoggrønt. Jeg liker det ikke så godt

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 20:56   #30
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Ikke det nåværende, men det forrige huset vårt. Det var hvitt da vi kjøpte det, men full av grønske siden de lå i skogkanten. Vi malte det først grønt, så mørk grått.

Det nye huset vårt er hvitt, som de fleste andre husene her i Lyckliga gatan. Aller helst ville jeg hatt brunsort hus med hvite karmer og blå dør. Jeg er ikke glad i farger, det meste jeg omgir meg med i livet er sort, grått eller blått.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 20:57   #31
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Vi har en gråtone som er anbefalt av arkitektene som bygde husene i gata.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 20:58   #32
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Nei, men jeg tror nok at når det skal males så kan en gråfarge være aktuelt. Nå er det gråbeige farge, aner ikke hva den heter. Kjøpte huset slik.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 21:02   #33
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.501
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Jada, vi har grått.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 21:03   #34
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Vi har rødt og jeg ønsker meg grått.

Me too. :dulter: Problemet er at naboen ikke orker å male... De kan strekke seg til at vi fjerner de grønne detaljene og har hvitt rundt vinduer og på lister. Sånn er det å bo i tomannsbolig.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 21:09   #35
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Nope. Blått. Alle andre rekkene er hvite eller grå, men vår rekke er veldig fornøyd med å være blå. Malte i år og der er ikke aktuelt å male om igjen på leeenge.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 21:17   #36
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Vi har hvitt hus, vurderte aldri grått. De fleste naboene har grått, dog alle i ulike nyanser.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 21:19   #37
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Nope. Skulle tatt seg ut med grått villmarkspanel.

Vi har som sagt villmarkspanel, og det synes jeg blir litt corny i rødt, blått, gult etc. Nå er det brunbeiset, og vi skal beise det enda litt mørkere brunt.

Jeg synes det er kjedelig at folk maler husene sine i de samme gråfarger. "Hjemme" har jo noen malt lånnene grå, og det får jeg litt fnatt av. De skal være hvite, gule eller røde.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 21:27   #38
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Fra artikkelen:

Sitat:

Et helt nabolag med grå hus gjør ikke bare noe med trivselen og atmosfæren, forklarer Angelo. Det gjør noe med synet vårt. Gråtoner i få variasjoner bidrar til at vi ikke klarer å skille kontraster like godt, og at vi oppfatter lite lys.

– Det er spesielt at vi som har såpass mange gråværsdager nærmest ødelegger solskinnsdagene med grå hus tett i tett, sier Angelo.

Grå hus startet som en trend for 15 år siden. Men trender pleier å gå over, så fenomenet med hus i diverse gråtoner er blitt noe mer enn bare en trend.

Angelo mener det er flere grunner til at folk velger grått år etter år.

– Et av de største problemene er at fargehandlere direkte anbefaler gråtoner. Bransjen forsvarer seg med at «det er det folk vil ha», men etter det jeg har erfart er det først og fremst gråtoner som legges frem for kundene, sier hun.

Og hun har forståelse for det. Ifølge henne er det altfor lite kunnskap om fager rundt om i landet. Også blant fagfolk kan farger oppfattes som skummelt, mens grått er nøkternt og trygt.

Sitat:

– Ja, hva lurer du på? sier han, og klapper hendene sammen foran brystkassen.

– Hvis jeg skal male huset mitt, men ikke aner hvilken farge jeg skal gå for... Hva anbefaler du da?

– Jeg liker ikke å gi råd i det blå. Men hvis jeg må, vil jeg anbefale grå.

Fargehandlerne forsvinner
Grunnen til den grå anbefalingen er ifølge Engen at det for tiden ikke er «in» å være sprø og kreativ i fargevalgene. En skal være litt forsiktig. Dessuten er det vanskelig å trå feil med grå, mener han, som selv er i gang med å male sitt eget hus akkurat nå. Grått.

Sjefen hans, Gunnar Faanes, har jobbet som fargehandler siden 1980. Og hvis han får frie tøyler, velger han farget fasade. For noen år siden fargela han et borettslag på Rosenborg i Trondheim i beige, rødt og okergult.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 21:30   #39
Plingo
Erfaren
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 915
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Vi malte huset vårt i capri grå med klassisk hvit på alle lister etc, da huset skulle males for første gang i 2014. I vårt nabolag er det nesten bare hvite hus. Det har dog kommet to til i samme farge etter oss.

Skulle vi malt i dag hadde det blitt okergul med hvite detaljer.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 21:31   #40
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du malt huset ditt grått?

Vi har malmfuru, altså maler vi ikke hus. Men det blir jo grått, på et vis.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no