Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor bør et barn ha både en mor og en far?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-06, 11:05   #21
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det bedre med en mamma og en pappa som er gode omsorgspersoner enn noen andre som er gode omsorgspersoner?

(og oppenfor her halvsiterte du meg. Liker det ikke. Resten av avsnittet viser meg som en oppegående, vil-det-beste-for-barnet-mitt-dame


)

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 11:06   #22
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor får jeg ikke redigert innlegget mitt?

Det var svar til Kasia altså.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 11:08   #23
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Men er det bedre med en mamma og en pappa som er gode omsorgspersoner enn noen andre som er gode omsorgspersoner?


Umulig for meg å svare på. Kanskje det er det fordi barnet da slipper de følelsesmessige utfordringene ved å ikke være der det hører hjemme rent biologisk.

Unnskyld, nå halvsiterte jeg deg visst igjen.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 11:09   #24
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis ungen i utgangspunktet har god kontakt med begge foreldrene, vil det jo være ondskapsfullt å frarøve den kontakt med den ene forelderen. Det er jo å ta bort en av de viktigste personene i livet til det lille mennesket, og bare av den grunn burde jo moren i dette tilfellet tenke seg om både to og femten ganger.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 11:59   #25
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.472
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Gi meg gode grunner til at et barn har godt av/krav på å ha både en mamma og pappa i livet sitt.

Jeg tror ikke nødvendigvis at et barn har godt av å ha en mamma og en pappa. Med det mener jeg at et barn kan ha det like bra hos et homofilt par som hos et hetrofilt par. Jeg tror også at det går an å ha en bra oppvekst som adoptivbarn eller hos bare en av foreldrene.

Det som jeg tror er viktig er at barn har flere en en omsorgsperson. Gjerne mor, far, eldre søsken, besteforeldre, tanter og onkler. Og jeg mener det må være galskap å stenge andre omsorgspersoner ut av barnet sitt liv.

Men samtidig mener jeg at hvis de voksne som skal fungere som omsorgspersoner har store konflikter så er det kanskje ikke det beste for barnet å hele tiden måtte være innvolvert i disse konfliktene.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 12:05   #26
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.472
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Er vi ikke viktigere som foreldre. Jeg vil være viktig!

Jeg tror foreldrene er de viktigste omsorgspersonene fordi det som regel er de som har de sterkeste følelsesmessige båndene til barna. (Et apropo her er at det er gjort undersøkelser som viser at det er en høyere forekomst av mishandling på stebarn fremfor egne barn i familier hvor begge deler er tilstede. Det er altså "lettere" å mishandle et barn som ikke oppleves som ditt eget.) Og den med de sterkeste følelsesmessige båndene sansynligvis vil gi den beste omsorgen.

Ser at det jeg har skrevet høres ganske kaldt og kynisk ut, jeg kunne jo også ha formulert meg som: "Hvem andre enn deg vil elske barnet ditt like høyt?" for en mer følelsesmessig apell.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 12:18   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er litt de samme begrunnelsene som man bruker for at det "biologiske prinsipp" skal veie tungt i omsorgsovertagelsessaker. (Noe jeg for øvrig mener blir lagt FOR stor vekt, men det betyr ikke at tanken bak ikke har mye sant i seg)

Barn kan ha mange gode omsorgspersoner rundt seg. Steforeldre og fosterforeldre, for eksempel, kan gjøre en flott jobb.

(I alt det følgende, ta utgangspunkt i at jeg snakker om foreldre som fungerer godt som foreldre) Det vil aldri være noen som fullt ut erstatter en biologisk forelder som er tilstede og har den betinglsesløse kjærligheten og det nesten ubrytelige båndet som blodsbånd i utgangspunktet er. Grunn til å ha kontakt med både biologisk mamma og pappa er rett og slett at to sånne flotte bånd må være bedre enn ett?

Pappa er halvparten av "opphavet" ditt. Han er halvparten av den genetiske miksen din. Å vite hvem han er, hvilken personlighet han har, hvilke erfaringer han har, gir en viktig bit i puslespillet "hvem er jeg". For gutter kan det ha en ekstra betydning at pappa blir et (selvsagt et av flere, men tross alt den eneste som han også har genetiske fellestrekk med) forbilde for hvordan en MANN kan være. Og for jenter så tror jeg forholdet til pappa har mye å si for hennes senere forhold til menn.

Ja, jeg vet at ofte så er ikke pappaen en sånn pappa man kan ha i livet sitt, og da går det nok greit uten. Mange vokser opp uten å kjenne sitt genetiske opphav, og det går jo også greit.

Men jeg syns likevel disse tingene har en verdi.

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 12:19   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Hvis ungen i utgangspunktet har god kontakt med begge foreldrene, vil det jo være ondskapsfullt å frarøve den kontakt med den ene forelderen. Det er jo å ta bort en av de viktigste personene i livet til det lille mennesket, og bare av den grunn burde jo moren i dette tilfellet tenke seg om både to og femten ganger.

Og det syns jeg egentlig var et mye bedre argument enn alt det jeg skrev,,

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-06, 13:01   #29
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mer jeg tenker på det, jo mer overbevist er jeg om at mye av "svaret" - om det finnes noe svar - ligger i det Nolo skriver. Det er ganske stor forskjell på å ha ingen eller lite fungerende omsorgspersoner - eller foreldre, og på å bli frarøvet en god omsorgsperson. Hvis jeg ser helt subjektivt på det så vet jeg at selv den dag i dag ville det føltes uutholdelig smertefullt å miste faren min. Det ville vært som å få hjertet revet ut av kroppen. Som barn er man uhyre sårbar og trengende i forhold til foreldrene sine, og det er klart at man trenger de foreldrene(omsorgspersonene) man har og kjenner intenst. Det er utilgivelig å frarøve barn gode omsorgspersoner som faktisk er i live og som både ønsker å makter å gi barnet omsorg.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no