Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Matematikk i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-06, 23:37   #41
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men det er selvsagt morsommere å bygge et nytt parkeringshus til det nye kulturhuset og ellers låne penger til alle slags gode formål uten å tenke på at pengene skal betales tilbake, enn å bruke dem på kjedelige ting som vikarer... (Helt reelt eksempel fra min egen hjemkommune forresten).

Ja, stønn. Et veldig typisk eksempel. Der jeg var i praksis, ble det heldigvis nesten alltid satt inn vikarer. Det var en offentlig ungdomsskole, og det er slett ingen selvfølge. Men som lærer med høyere fagutdanning kunne du bare glemme å få vikartimer, fordi da er du dyrere!

Kunnskapsløft, du lissom. Snøft.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 23:46   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har ikke noen fakta å slå i bordet med, men han som underviser i kreative fag på barnevern, HiO er meget opprørt over at de presser læring på seksåringene. Han fortalte at hjernen utviklet seg på en annen måte hvis boklig læring startet for tidlig.

Jeg vet ikke hva slags "boklig lærdom" han viser til, men når barn viser en sånn intens lærelyst og søk mot kunnskap som det de gjør så virker det SINNSVAKT å ikke legge til rette for det!

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 23:49   #43
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Ja, stønn. Et veldig typisk eksempel. Der jeg var i praksis, ble det heldigvis nesten alltid satt inn vikarer. Det var en offentlig ungdomsskole, og det er slett ingen selvfølge. Men som lærer med høyere fagutdanning kunne du bare glemme å få vikartimer, fordi da er du dyrere!

Kunnskapsløft, du lissom. Snøft.

På barneskolen hvor min mor jobber har inspektøren nå 20 ukentlige vikartimer som han tar i tillegg til det han egentlig skal gjøre. Rektor har tilsvarende. Men å rive en 30 år gammel skole og bygge en splitter ny i stedet - for lånte penger - DET tar de seg råd til...

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 00:02   #44
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har ikke noen fakta å slå i bordet med, men han som underviser i kreative fag på barnevern, HiO er meget opprørt over at de presser læring på seksåringene. Han fortalte at hjernen utviklet seg på en annen måte hvis boklig læring startet for tidlig.

Ja, så godt å høre at dette tas opp der også. Jeg skulle gjerne lest mer om dette, jeg har heller ikke så mange fakta å slå i bordet med. Slike ting er det jo uhyre vanskelig å forske på.

Jeg ser jo helt klart at jeg står i fare for å måtte svelge tildels store kameler i denne saken, fordi jeg selv har en datter som er veldig opptatt av bøker. Kanskje hun ikke vil finne seg i min fine plan om at hun skal få beskyttes mot overlessede læreplaner og slikt som seksåring, antagelig ikke. Tipper hun kommer til å kaste seg over skolearbeidet med stor iver. Så da kan jeg sitte der på min høye hest.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 09:50   #45
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Han fortalte at hjernen utviklet seg på en annen måte hvis boklig læring startet for tidlig.

Bedre?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 10:02   #46
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Før var seksåringene i barnehage, kanskje det var lurere tross alt?

Så vidt jeg har oppfattet er første året i barnehagen en viderføring av barnehagen. Jeg er kanskje på ville veier her? Synes du det blir for mye teori i første klasse? Er veldig nysgjerrig ettersom eldste min begynner på skolen til neste år

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 10:06   #47
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.826
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Du tok sikkert litt i, Bequita - men det er da ingen førsteklasser som har så mange som 28 elever? Er det? Toern begynte akkurat på skolen, og de har 15 i hver klasse.

Joda, det er ikke noe tak på hvor mange elever som kan være i en klasse. Ikke på hvor mange som kan være i en basisgruppe heller. Vi hadde rundt 60 elever i førsteklasse i fjor. Mesteparten av tiden var gruppa todelt, og noe av tiden var de firedelt. Det hendte ofte vi måtte ha både norsk og matematikkundervisning med tretti unger i samme klasserom. Enten på grunn av mangel på lærere, eller på grunn av mangel på klasserom. (Forferdelig frustrerende å måtte stå to lærere på ett rom når man vet at hadde vi hatt plass kunne vi delt opp gruppa og gitt ungene mye bedre og mer tilpassa undervisning.) Uansett blir det under slike forhold umulig å tilby ungene så mye morsom og kreativ undervisning som man gjerne vil.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 10:08   #48
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.826
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Så vidt jeg har oppfattet er første året i barnehagen en viderføring av barnehagen. Jeg er kanskje på ville veier her? Synes du det blir for mye teori i første klasse? Er veldig nysgjerrig ettersom eldste min begynner på skolen til neste år

Førsteklasse skulle være et tilpasningsår, der man brukte et udefinert "det beste fra barnehage og skole" som utgangspunkt for undervisningen. Det går man mer og mer bort fra, og med den nye læreplanen blir det MYE som skal læres det første skoleåret.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 10:13   #49
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har ikke noen fakta å slå i bordet med, men han som underviser i kreative fag på barnevern, HiO er meget opprørt over at de presser læring på seksåringene. Han fortalte at hjernen utviklet seg på en annen måte hvis boklig læring startet for tidlig.

Det jeg har hørt er at det er viktig at barna oppfatter at det finnes flere, riktige svar for at de skal kunne bli kreative voksne. Det å være kreativ er ofte et "tankesprang" at man ser ting i sammenheng, man overfører en situasjon på en annen, man bruker allgorier osv. Boklig lærdom slik den ofte presenteres i skolen (eller i alle fall da jeg gikk på skolen) - er ofte slik at det bare finnes ett, eneste rett svar.

Hvis man har vært sammen med voksne mennesker som forsøker å ''brainstorme'' så ser man det i praksis. Hver gang noen kommer med en ide så prøver de andre å verifisere ideen ved å lete etter feil. Feks hvis jeg sa:
"Tenk om vi kunne lære ungene å svømme i gele? Den er tykkere enn vann og vil gi bedre oppdrift". For folk som er opplært til å verifisere om svaret er "rett" vil ofte tilsvaret være: "Nei, det går ikke an! Tenk på bakteriene! De kommer til å yngle i all sukkerlaken" osv, men hvis man er opptatt av kreativ tenkning vil man kanskje heller gripe tak i deg som var en god ide - nemlig å gi bedre oppdrift. Og etter en diskusjon kom man kanskje frem til at salt i vannet kunne gi samme effekten.

Hjernen er et mønsterdannende, selvorganiserende system. Og det er helt fantastisk! Men det er vanskelig å "bryte opp" fastlagte mønstre, og opplæring som fokuserer på den eneste, rette svaret sementerer slike mønstre.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 10:32   #50
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

him; det høres veldig fornuftig ut det du skriver.

Men jeg synes at dagens skole faktisk legger veldig stor vekt på kreativitet. Noen ganger litt for mye, slik at det går på bekostning av den konkrete lærdommen barna tross alt må ha med deg videre.
Jeg satt i foreldresamtale med klasseforstanderne til datteren min da hun gikk i 7. klasse og spurte hvorfor de ikke rettet skrivefeil i norskstiler. Da fikk jeg til svar at det var fordi det ville hemme kreativiteten og virke demotiverende. Det er ett eksempel, og jeg forstår tankegangen, men jeg mener at man kan fremme kreativitet uten å inngå en masse kompromisser i forhold til den konkrete lærdommen.

Og at boklig lærdom presses på 6-åringene er jeg ikke med på i det hele tatt. Jeg synes tvert imot at de har en veldig forsiktig og myk overgang fra barnehage til skole.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 10:35   #51
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Førsteklasse skulle være et tilpasningsår, der man brukte et udefinert "det beste fra barnehage og skole" som utgangspunkt for undervisningen. Det går man mer og mer bort fra, og med den nye læreplanen blir det MYE som skal læres det første skoleåret.

Jeg synes det høres ut som er fordel, jeg.

Jeg har mange venner som har hatt fustrerte seksåringer, som begynte på skole den gang de første seksåringene startet på skolen. Frustrasjonen gikk på at de "lærte ingen ting". Datteren til en venninne var dypt skuffet over hele skolegreia, for hun hadde gledet seg slik til å lære å lese når hun begynte på skolen, og så skulle de ikke begynne med det før til neste år!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 10:51   #52
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

him; det høres veldig fornuftig ut det du skriver.

Men jeg synes at dagens skole faktisk legger veldig stor vekt på kreativitet. Noen ganger litt for mye, slik at det går på bekostning av den konkrete lærdommen barna tross alt må ha med deg videre.
Jeg satt i foreldresamtale med klasseforstanderne til datteren min da hun gikk i 7. klasse og spurte hvorfor de ikke rettet skrivefeil i norskstiler. Da fikk jeg til svar at det var fordi det ville hemme kreativiteten og virke demotiverende. Det er ett eksempel, og jeg forstår tankegangen, men jeg mener at man kan fremme kreativitet uten å inngå en masse kompromisser i forhold til den konkrete lærdommen.

Og at boklig lærdom presses på 6-åringene er jeg ikke med på i det hele tatt. Jeg synes tvert imot at de har en veldig forsiktig og myk overgang fra barnehage til skole.

Det læreren til datteren din sa er jeg uenig i. Jeg er snart ferdigutdannet lærer og har vært i praksis i skolen. Det har vært veldig fokus på å ikke ta fra elevene skrivegleden. Jeg skjønner at du reagerer. Det har jeg også gjort. Jeg syns det har gått for langt. Jeg tror at lærerne har begynt å gå mer bort fra den tankegangen der. Dette er selvfølgelig læreravhengig, men jeg tror at Kunnskapsløftet kanskje vil endre på dette. Jeg har vært i praksis i ungdomsskolen nå i vinter og ble overrasket over hvor mye skrivefeil det var blant elevene. Jeg var på 8. klassetrinnet og hadde norsk med elevene. Ungdomsskolelæreren var misfornøyd med norskopplæringen elevene hadde fått i barneskolen. Dette var en barne- og ungdomsskole så jeg skjønner ikke at ikke det går an å gjøre noe i forhold til dette hvis det er et problem.....

Slik vi har lært på lærerskolen så er det på tide å se på rettskriving fra 5. klasse. Avhengig av hvor hver enkelt elev står. For noen svake elever er det viktigste at de skriver, men for mange elever kan man f.eks. fokusere på doble konsonanter en periode, så skj- og kj-lyder osv. Diktat er også en fin måte å trene på rettskriving. Det har kommet mer tilbake i skolen.

Jeg savner prosessorientert skriving i skolen. Det er en kjempeflott måte å jobbe på og det mener jeg fremmer skrivergleden for de fleste.
Vi har lært om det i utdanningen. Det krever mer av læreren, men jeg tror at dersom man blir vant til å jobbe slik så er det en god måte å jobbe på.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 10:51   #53
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.826
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes det høres ut som er fordel, jeg.

Jeg har mange venner som har hatt fustrerte seksåringer, som begynte på skole den gang de første seksåringene startet på skolen. Frustrasjonen gikk på at de "lærte ingen ting". Datteren til en venninne var dypt skuffet over hele skolegreia, for hun hadde gledet seg slik til å lære å lese når hun begynte på skolen, og så skulle de ikke begynne med det før til neste år!

Det har jo litt med hva slags forventninger omgivelsene bygger opp også. "Gleder du deg til å starte på skolen? Der skal du jo lære å lese og skrive og regne og..."

En førsteklasse med mer fokus på formell læring er absolutt en fordel for noen, min egen gutt er blant dem, mens det er andre som helst skulle hatt både ett og to år til i sandkassa før de startet på skolen. En del av disse vil slite veldig med å nå målene som er satt opp etter andreklasse, og jeg er redd en risikerer at skolegleden og lærelysten deres vil gå tapt på veien. Hadde det fulgt skikkelig med ressurser til å kunne følge opp både de faglig sterke og de som trenger mye ekstra faglig og sosialt, hadde det kanskje ikke vært et problem. Slik det er nå, kommer det lille man har av ekstraressurser til å settes inn på at alle skal nå minstemålene for 2. 4. og 7. klasse. Det blir vel igjen til at gjennomsnittseleven får grei nok undervisning, mens det ikke kan brukes av skolenes midler til å gi de sterkeste elevene det ekstra løftet de trenger for å holde motivasjonen oppe. -Ikke noe nytt der, egentlig.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 11:10   #54
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

En førsteklasse med mer fokus på formell læring er absolutt en fordel for noen, min egen gutt er blant dem, mens det er andre som helst skulle hatt både ett og to år til i sandkassa før de startet på skolen.

Da jeg gikk på barneskolen hadde vi en lærerinne som laget ukesplaner som tegninger. Feks en klovn med en masse ballonger i en snor. I hver ballong sto det en oppgave (regn 3 mattestykker, tegn en kjøttmeis, les to sider i leseboka) og når man da var ferdig kunne man fargelegge den aktuelle ballongen (eller hva den nå var tegning av). Vi fikk jobbe med det vi ville, når vi ville. Dvs vi hadde ikke "undervisning" (en lærer som sto ved tavlen og snakket).

Hva skjer på skolen i dag? For barneskolen.

him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 11:13   #55
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Det har jo litt med hva slags forventninger omgivelsene bygger opp også. "Gleder du deg til å starte på skolen? Der skal du jo lære å lese og skrive og regne og..."

En førsteklasse med mer fokus på formell læring er absolutt en fordel for noen, min egen gutt er blant dem, mens det er andre som helst skulle hatt både ett og to år til i sandkassa før de startet på skolen. En del av disse vil slite veldig med å nå målene som er satt opp etter andreklasse, og jeg er redd en risikerer at skolegleden og lærelysten deres vil gå tapt på veien. Hadde det fulgt skikkelig med ressurser til å kunne følge opp både de faglig sterke og de som trenger mye ekstra faglig og sosialt, hadde det kanskje ikke vært et problem. Slik det er nå, kommer det lille man har av ekstraressurser til å settes inn på at alle skal nå minstemålene for 2. 4. og 7. klasse. Det blir vel igjen til at gjennomsnittseleven får grei nok undervisning, mens det ikke kan brukes av skolenes midler til å gi de sterkeste elevene det ekstra løftet de trenger for å holde motivasjonen oppe. -Ikke noe nytt der, egentlig.

Der har nok vært en tendens det du sier her.

Viktig at læreren er følsom overfor sine elever. Jeg har sett 1. klassinger som har ligget under pulten når de skulle jobbe. De var totalt uinteressert i bokstaver og lyder. De hadde en klok lærer som lot dem gjøre andre ting som å tegne o.a. Læreren var veldig klar på at hun ikke ville presse dem før de var klare for det. Det tror jeg er viktig. Når jeg kom innom utpå vårparten hadde de begynt å bli interessert og da satt de også og skrev bokstaver.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 11:15   #56
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Da jeg gikk på barneskolen hadde vi en lærerinne som laget ukesplaner som tegninger. Feks en klovn med en masse ballonger i en snor. I hver ballong sto det en oppgave (regn 3 mattestykker, tegn en kjøttmeis, les to sider i leseboka) og når man da var ferdig kunne man fargelegge den aktuelle ballongen (eller hva den nå var tegning av). Vi fikk jobbe med det vi ville, når vi ville. Dvs vi hadde ikke "undervisning" (en lærer som sto ved tavlen og snakket).

Hva skjer på skolen i dag? For barneskolen.

Det er en flott måte å jobbe på ja. Jeg jobbet i 2. klasse i fjor. Der brukte de det du nevner, men det var en blomst. På stilken sto det alltid en fysisk aktivitet. Det var som oftest å gå rundt skolen. Da kunne de velge hva de ville gjøre først og så kunne de ta en pause. Den pausen syns jeg var lur. Nå har de 1,5 time skole i slengen og det er lenge for en 6-7 åring.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 13:53   #57
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Det har jo litt med hva slags forventninger omgivelsene bygger opp også. "Gleder du deg til å starte på skolen? Der skal du jo lære å lese og skrive og regne og..."

En førsteklasse med mer fokus på formell læring er absolutt en fordel for noen, min egen gutt er blant dem, mens det er andre som helst skulle hatt både ett og to år til i sandkassa før de startet på skolen. En del av disse vil slite veldig med å nå målene som er satt opp etter andreklasse, og jeg er redd en risikerer at skolegleden og lærelysten deres vil gå tapt på veien. Hadde det fulgt skikkelig med ressurser til å kunne følge opp både de faglig sterke og de som trenger mye ekstra faglig og sosialt, hadde det kanskje ikke vært et problem. Slik det er nå, kommer det lille man har av ekstraressurser til å settes inn på at alle skal nå minstemålene for 2. 4. og 7. klasse. Det blir vel igjen til at gjennomsnittseleven får grei nok undervisning, mens det ikke kan brukes av skolenes midler til å gi de sterkeste elevene det ekstra løftet de trenger for å holde motivasjonen oppe. -Ikke noe nytt der, egentlig.

Dette er grunnen til at vi tenker på Montessorriskole. Der lærer de det de er modne for å lære, når de er modne for det. Alle barnehjerner er sugne etter EN eller annen form for læring til en hver tid. Det gjelder bare å finne ut hvilken, og så tilrettelegge for det.

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 14:05   #58
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette er grunnen til at vi tenker på Montessorriskole. Der lærer de det de er modne for å lære, når de er modne for det. Alle barnehjerner er sugne etter EN eller annen form for læring til en hver tid. Det gjelder bare å finne ut hvilken, og så tilrettelegge for det.

Det er jo det som skal gjøres i offentlig skole da.

Skolene jobber nå med læringsstiler. Det har å gjøre med hvordan vært enkelt barn lærer. Hvilke sider av seg selv et barn eller en voksen, for den del, bruker for å lære.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 14:08   #59
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det er jo det som skal gjøres i offentlig skole da.

Skolene jobber nå med læringsstiler. Det har å gjøre med hvordan vært enkelt barn lærer. Hvilke sider av seg selv et barn eller en voksen, for den del, bruker for å lære.

Ja, jeg vet, og det er jeg veldig glad for! Men man ligger likevel 50 år etter Montessorri på akkurat dette....

Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-06, 14:12   #60
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra! De holder allerede endel på med tall i barnehagen vår, og jenta mi er helt vill etter det. Hjemme har jeg en Baby Einstein-film som handler om tall, og jenta mi (3 år) sitter og teller høyt og koser seg. Hver gang vi er i butikken går hun rundt og leser tallene på prislappene.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no