Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Vi skal få oss valp - tips og råd ønskes

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-12, 09:37   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Spørsmål

Vi skal få oss valp - tips og råd ønskes

Etter lang tids grubling rundt valg av rase, er endelig valget tatt og vi får en liten åtteukers knøtt i hus om ca. tre uker. Det er en liten dvergpinscher-gutt vi har valgt, i fargen black/tan. Her er den lille sjarmøren:



Har så smått begynt å tenke på hva vi skal kjøpe inn av utstyr før valpen kommer, og vil gjerne ha konkrete tips rundt dette. Det er en jungel der ute ...

- bur, hva slags type bur anbefales, til hjem og bil? Og hvor bør buret plasseres i hjemmet?
- seng, valpen bør kanskje ha en liten seng e.l. i tillegg til buret?
- matskåler, hvilke anbefales?
- bånd, halsbånd eller sele? Hva slags turbånd, kort eller langt?
- leker/"tyggeting", hva velger man?
- mat, spiser de kun tørrfor fra åtteukers alder? Noen merker som er bedre enn andre? (Vi kjøper selvsagt god kvalitet fra dyrebutikk/veterinær)
- andre ting man trenger i starten?

Ja, og så lurer jeg på hvor valpen skal sove om nettene i begynnelsen. På soverommet vårt? Eller må vi belage oss på typ madrass på gulvet sammen med hunden i stua den første tiden?

Når kan forresten valpen være alene hjemme over en lengre periode? Det vil jo ikke bli fulle arbeidsdager, siden snart-niåringen har sluttet på SFO nå og dermed vil reise hjemmefra og komme hjem tidligere enn oss voksne når vi er på jobb. Jeg jobber dessuten turnus og er hjemme på dagtid en del når jeg har fri/jobber kveld/natt. Men den må jo etterhvert vennes til å være alene noen timer.

Veldig takknemlig for alle svar. Vi gleder oss ihvertfall masse til å få en liten baby i hus.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 09:52   #2
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal få oss valp - tips og råd ønskes

Gratulerer! Så søt!

Du trenger ikke kjøpe så mye på forhånd i alle fall. Da vi fikk hund i sin tid, bodde hun i en pappkasse til å begynne med. Det var lurt, for hun klødde i tennene og det var endel ting som ble tygd i stykker.
Vi kjøpte enkle matskåler, kort bånd, jeg mener det er smart å lære dem å gå i kort bånd først som sist.
Vi hadde ikke bur til henne, følte ikke behov for det.
Hun spiste vel bare tørrfor, ja, helt fra hun var valp. Mulig vi bløtte det opp litt i vann til å begynne med?
Hun endte opp på vårt soverom til å begynne med, men etter hvert var plassen hennes på kjøkkenet om natta.
I starten tok vi henne med ut en gang i løpet av natta for å tisse, slik at hun skulle lære dette raskt.

Og ja, hun var lenge alene, men i begynnelsen fikk hun være med litt på jobb (rolig kontorjobb), og vi hadde en venninne som kom innom og tok henne på en liten luftetur i løpet av dagen sånn etter hvert.
Vi kjøpte noen tyggeleker, og ofte sånne bein til å tygge på, både fordi det smaker godt (visstnok), og for å ha noe for kløe i tennene.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 10:26   #3
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.863
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi skal få oss valp - tips og råd ønskes

Åhh.. søt altså.
Vi fikk hund i fjor, hentet den 1juni og da var den akkurat 8uker. Født 1april. Så vi har straks hatt vår hund i et år.
Gutta kaller han for lillebroren sin, og vi har vært utrolig heldig med det valget.

Da vi dro og så på hunden så tenkte vi ikke å få den med oss der og da, men det fikk vi. Så vi dro rett til en dyrebutikk og hadde med oss lille nøstet og fikk hjelp til å velge ut matskål/vannskål og bånd. Etterhvert kjøpte jeg sånn løpestrengbånd på 5meter.
Av seng så kjøpte vi rett og slett en stor katteseng. Sånn med tak over. Vi har ikke så stor hund da, og den bruker den fortsatt hver dag.
Vi har den stående i gangen, der matskålen er og hvor han er hele dagen når vi er på jobben. HAr en sånn grønn netting (kompostbinge fra Biltema) som sperrer i gangen.
Vi har valgt å ikke ha bur. Det går helt fint.
Om natten sover den på en fleecematte (kjøpt på Biltema) på soverommet vårt. Han ligger helt stille der og beveger seg ikke før jeg står opp om morgenen.

1.natten han var hos oss så puttet jeg han inni huset sitt i gangen men da ulte han så veldig så etter det kjøpte vi denne matten og la på soverommet vårt og da sov han rolig hele natten.

Vår voffs begynte med tørrfor for små valper fra Royal Canin. Bør fuktes.
Etterhvert blandet vi i litt våtfor eller leverpostei, evt kjøtt/kylling/laks som vi hadde igjen. Han spiser også pasta men ikke gulrøtter.
Vår hund skal kun ha 90gram mat om dagen så vi går ikke akkurat konkurs av å gi han en laksebit innimellom heller.

Vi har ikke gått på valpekurs, han er et naturtalent og hører superfint. Øvde masse helt fra 1.dag på å gå ut i hagen og tisse så etter at han ble 2mnd har det skjedd toppen 5 uhell inne. Han hopper ikke i sofaer heller. Liker best å ligge oppå føttene våre under sofaen.
Han sitter og ligger når vi ber han og kommer når vi roper. Hører fint og kommer når vi roper når han er løs på sånne hundejorder.

Vi begynte å la han være hjemme alene med en gang. Jeg kjørte hjem i lunchen og luftet han og storebror kom hjem 2 timer etter det. Gikk overraskende bra. Svigermor kommer og henter han innimellom og går tur når hun orker og har tid.

Ang tygging så fikk han med seg et margbein når vi hentet han og det hadde han i etpar-tre måneder til det delte seg. Etter det har han valgt ut crocsen til pappan og en skinntøffel, men han har så små tenner så de blir ikke ødelagt. Han biter ikke på noe annet.
Ikke bjeffer han når det kommer noen på døra heller så det er en drømmehund.
Lykke til med voffsen. Det er så koselig med en liten tass som møter deg i døra og er så glad for at du kommer hjem.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 03-05-12 kl 11:07.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 10:59   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.867
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi skal få oss valp - tips og råd ønskes

Vi fikk hund i november 2011. Mange oppdrettere sender med utstyrspakke; vi fikk med både halsbånd og lenke og matkopp og kammer (langhårsrase) og mat til den første tiden. Det er lurt å fortsette å gi det samme fõret som valpen har fått hos oppdretter, forskifte kan være tøft for små valpemager.

Vår hund sover i bur om natten. Oppdretter hadde bur i valpekassen, så hun var vant til å gå inn i buret for å sove/slappe av før hun kom til oss. Vi bruker det samme buret i bilen som hun sover i om natten - det kan festes i bilbeltet, og veier nesten ingenting, så det er lett flytte på. Vår hund sover i buret sitt inne på vårt soverom. Hun er stille som en mus og sover til vi åpner buret hennes om morgenen.

Dyrebutikkene har godt utvalg i tyggeleker, så det er bare å velge det man synes ser kult ut. Etterhvert finner man ut hva hunden foretrekker.
Vår hund er ikke alene hjemme mer enn toppen 2-3 timer. Vi legger henne i buret når vi går hjemmefra, og det går fint.

Vi har forresten gitt opp å bruke sele til vår. Hun drar som en gal når hun har sele på, men går veldig pent med vanlig halsbånd.

Vi har også seng i stuen i tillegg til buret. Hun ligger der av og til, men som oftest legger hun seg bare på gulvet i nærheten av oss.

Vi har ikke gått på valpekurs, men vår hund er en veldig mild og litt underdaning og veldig lettlært rase, så vi trener selv, med stor suksess. jeg tror kanskje jeg ville gått på kurs med en dvergpinscher - de er litt striere og tøffere en den lille moppen vi har anskaffet oss.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 11:11   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.606
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi skal få oss valp - tips og råd ønskes

Hvordan klarer dere dere uten bur?

Altså, vi har heller ikke bur i huset, hunden sover i seng/på tepper og festes med bånd (med grei lengde og bevegelsesradius rundt seng/skål) når hun er alene.

Men buret er jo et absolutt must likevel, i bilen. Vår hund er til tider med på biltur, nemlig.

Vi fikk henne ikke som hvalp da, så dette med å venne til å være alene, bli stueren, gå i bånd og grunnleggende lydighet har jeg ikke erfarig med, vi fikk en syv år gammel ferdigdressert hund. Pinscher, ikke dverg, forresten.

Hun har ingen leker, det har hun i liten grad hatt som valp heller, men bitebein er greie til små som klør og større som også trenger dem for tennene.

I forhold til for er det jo greit å spørre der dere kjøper hunden fra, hva den er vant til. Noen oppdrettere spørr kjøper hva de vil også, i forhold til tørrfor eller vått, og venner valpen til det kjøper vil fortsette med.

Også trenger du hundeposer. Bare å venne seg til det med en gang, du kommer til å ha dem overalt. Vi har selvsagt en rull i gangen, jeg har poser i barnevogna (går mye tur med hund og vogn, går greit siden hun er vant til å gå med kort bånd. Uten vogn bruker vi sånn løpebånd-snelle men jeg synes det er vanskelig å kombinere med barnevogn) og i bukselommer og jakkelommer. Jeg finner dem i toalettmappa til mannen, i bilen, på soverommet og på badet (har nokk lagt i lommer). Og i bilen. Nylig også i stelleveska. Men det er greit å ha dem de fleste plasser. Så slipper man i alle fall å trenge en, og ikke ha.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 12:18   #6
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi skal få oss valp - tips og råd ønskes

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Også trenger du hundeposer. Bare å venne seg til det med en gang, du kommer til å ha dem overalt. Vi har selvsagt en rull i gangen, jeg har poser i barnevogna (går mye tur med hund og vogn, går greit siden hun er vant til å gå med kort bånd. Uten vogn bruker vi sånn løpebånd-snelle men jeg synes det er vanskelig å kombinere med barnevogn) og i bukselommer og jakkelommer. Jeg finner dem i toalettmappa til mannen, i bilen, på soverommet og på badet (har nokk lagt i lommer). Og i bilen. Nylig også i stelleveska. Men det er greit å ha dem de fleste plasser. Så slipper man i alle fall å trenge en, og ikke ha.

Når vaskemaskinen på repareres, kan det hende det ligger en hundepose i den også. Som var grunnen til at maskinen måtte repareres.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 12:19   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.606
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi skal få oss valp - tips og råd ønskes

Vi har vasket noen poser vi også, dog ikke en heeeeel rull, og ikke måtte maskinen repareres heller, heldigvis.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-12, 13:21   #8
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.817
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vi skal få oss valp - tips og råd ønskes

Så spennende med hund, det er så koselig med valp i hus.

Vi har ikke bur til vår, når han er alene har han tilgang til stue, kjøkken og gang, så det blir på en måte "buret" hans. I starten valpesikret vi selvsagt huset og fjernet ledninger og annet han kunne skade seg på, men det må man jo gjøre uansett om man har bur eller ikke. De er utrolig kjappe, og har sylskarpe små pirayatenner. Valpen vår har blant annet tygd igjennom to pc-ledninger og ledningen til en playstation-kontroll, bare et par sekunders uoppmerksomhet fra min side, så var det gjort.

Vi har bur i bilen, et helt standard bur vi kjøpte på Felleskjøpet, med en pute i bunnen så han ligger godt. Det er ikke noe problem å være i bur i bilen, selv om han ikke bruker bur inne i huset. Han er også vant til å ligge i buret bilen alene. Det kan være kjekt innimellom, så det er lurt å venne dem til.

Vi valgte å ikke kjøpe egen hundeseng til ham i første omgang, han hadde et ekstremt tyggebehov, så det ville bare resultert i istykkertygd seng og bortkastede penger. (Men dette kommer selvsagt an på hunden). I stedet har han et saueskinn som er hans, og noen fleecepledd som vi har plassert på steder han liker å ligge.
Samboeren min sov sammen med ham i stua de tre første nettene, og etter det har han sovet alene. Om natten foretrekker han å sove utenfor soveromsdøra vår, så der har han et pledd som er sitt.

Vi kjøpte vanlige metallmatskåler på dyrebutikken, så fikk vi med en plastmatskål fra oppdretter, så fikk vi plastmatskål i en valpepakke fra Felleskjøpet, så fikk vi plastmatskål i en valpepakke fra veterinæren, så fikk vi plastmatskål i en valpepakke på valpekurset. Nok matskåler altså! Og det er vel hipp som happ hvilke man bruker. Jeg foretrekker uansett slike som ikke sitter sammen, altså at man kan fylle på vann uten å ta med seg matskåla, og at man kan fjerne matskåla uten å ta med seg vannskåla.

Vi har kun brukt sele til vår, og spesielt med en valp ville jeg valgt sele. Hvis en valp ser noe spennende og fyker av gårde får den alt for stor belastning på halsen/nakken når båndet stopper. Av samme årsak bruker vi heller ikke fleksibånd, da klarer han å opparbeide seg så stor fart før båndet stopper at det i hvert fall ikke er noe bra for halsen/nakken. Jeg synes også det er greit at hunden vet hvor langt båndet rekker, med fleksibånd vet de jo aldri når det stopper? Vårt er to meter, og det holder i massevis. I tillegg har vi en langline som han har på seg når han er løs i skogen, og den er elastisk slik at det ikke blir så kraftig rykk når båndet stopper.

Leker velger man vel etter hva man føler for, vi har noen biteleker, pipeleker og draleker. Det er lurt å lære hunden å like å leke (ikke alle hunder gjør det), for det er ypperlig å bruke som belønning i tillegg til godbiter.

Vi forer med Eukanuba siden det var det vi fikk med fra oppdretteren. Bløtte opp foret de første ukene, men han liker det bedre tørt så det har vi sluttet med.

I begynnelsen måtte valpen vår ut og tisse hele tiden, etter han hadde sovet, spist og lekt, så da ville jeg ikke hatt ham alene hjemme så lenge. Vi begynte likevel tidlig å venne ham til å være alene over korte perioder. Nå er han et halvt år og holder seg fint en hel dag (og det har han gjort en stund). Jeg pleier å gi ham en kong med leverpostei når jeg drar om morgenen, så han skal forbinde det å være alene med noe positivt, og det ser ut til å gå helt fint.

Jeg vil anbefale valpekurs på det sterkeste, vi hadde utrolig nytte av det, og i tillegg fikk hunden vår treffe andre valper og sosialisert seg masse.

Lykke til med valp!

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
valp


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no