Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Elbil og fordeler

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-18, 15:40   #1
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.973
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Elbil og fordeler

Det blir jo mer og mer populært med elbiler. Ikke så rart med alle de fordelene det har.
Jeg kjenner jeg blir provosert av et par av de fordelene, blant annet fri bomring og fritak fra fergeavgift.

Hvorfor skal elbilene ha de fordelene? Sliter de ikke like mye på veien som andre biler? Tar de ikke like stor plass på fergene?
Og hva når batteriet er oppbrukt? Hvor miljøvennlig er det når det skal kastes eller resirkuleres?

Så, hva tenker dere?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-11-18, 16:16   #2
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Elbil og fordeler

Nrks folkeopplysningen hadde en kort og fin analyse om hvor miljøvennlig/ikke miljøvennlig elbil er:
https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysn...218/03-10-2018

Kaste elbilbatterier?! Ikke relevant problemstilling, det er ganske ordnede former for retur av batterier i Norge.

Fordelene er vel gitt fordi det er et politisk mål med mindre utslipp fra veitrafikk, og har dermed ikke så mye å gjøre med veislitasje og fergekapasitet.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-18, 16:19   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elbil og fordeler

Fordelene er jo intensiver for å få folk til å kjøpe elektrisk når de skal bytte bil. Selvom produksjon av elbil også forurenser er det jo bedre enn at man kjøper ny bil med fossilt drivstoff?

Jeg syns det er bra at elbileiere får fordeler. Selv kjører jeg diesel, så jeg nyter på ingen måte godt av fordelene selv.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-18, 16:20   #4
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elbil og fordeler

Det handler vel om at myndighetene hadde et mål om å øke andelen el-biler, og derfor ga dem (oss) fordeler.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-18, 16:21   #5
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Elbil og fordeler

Jeg er helt enig i første avsnittet ditt, og jeg gleder meg til den dagen jeg kan betale bompenger for el-bilen, den tar like stor plass på veien og ferja.

Når det gjelder batteriet så er det i Japan mange husstander som har brukte el-bilbatterier for lagring av strøm når el-nettet er usikkert, på den måten forlenger man levetiden til batteriene. Jeg håper noe sånt blir vanlig her til lands og. Jeg håper at når et batteri er helt oppbrukt så blir det gjenbrukt, demontert eller hva det nå blir på en miljøvennlig måte.

Uansett så kan vi ikke fortsette med å bruke fossilt brensel i evigheten, både for klimaet og fordi det vil gå tomt en dag. Jeg er ikke sikker på om el-biler er løsningen på dette på sikt, men for nå er det dette alternativet vi har som klimatiltak både for globale og lokale utslipp fra biler. Ikke perfekt, men bedre enn å fortsette med bare bensin og dieselbiler.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-18, 21:27   #6
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elbil og fordeler

Elbiler har disse fordelene for å stimulere til at flere kjøper elbil og på den måten når Norge noen av sine klimamål. Elbilene er jo egentlig dyrere enn tilsvarende konvensjonell bil, så for å gjøre de til et attraktivt valg for mange så er det noen fordeler.

Nå kommer det jo også elektriske busser og elektriske lastebiler, så det blir nok mye elektrisk transport på veiene fremover.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-18, 21:38   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elbil og fordeler

Elbiler er vel først og fremst midler for å forbedre lokal forurensning, og det gjør de jo. Ikke svevestøv, men luftkvaliteten ellers blir bedre. Det er viktig i byer.

Men nå kommer ikke bompengefordelen til å vare så mye lenger.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no