Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-15, 10:10   #161
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Jeg syns jo den refleksjonsbiten ungdom får med seg på konfirmasjonskurset er en fin ting å ha med seg videre i livet, kanskje spesielt på det stedet femtenåringer er. Om det er noe å feire. Tja. Det kan jo uansett hva man gjør eller ikke gjør, markere en overgang fra et livsløp hvor alt mer eller mindre er bestemt for deg, til en virkelighet hvor egne valg får konsekvenser i mye større grad. Man skal velge seg en utdannelse, innsatsen man gjør på skolen vil få en innvirkning på livet fremover, mange unge "finner seg selv" i interesser og det kan jo være en fin ting med en markering for å bevisstgjøre ungdommen (og foreldrene) på dette. Også syns jeg det var flott det Polyanna sa: At det kan hjelpe foreldrene til å tvinges til å ha et positivt fokus i en periode hvor mange ungdommer kanskje ikke er på sitt mest sjarmerende.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 10:12   #162
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Jeg tror ikke det var jeg som sa det, Tallulah, men takk for tilliten.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 10:15   #163
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Jeg synes jo det er fint å ha en fest for ungdommen, hvorfor ikke? Og det er fint å ha en markering på slutten av et kurs. Men det er noe med proporsjonene som ikke helt står i forhold til hva man feirer synes jeg.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 10:42   #164
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

For meg er konfirmasjon eit overgansrituale som er like viktig som dåp/navnefest, bryllup og gravferd. For meg har det ikkje noko med kristendom å gjere, men noko med å markere og feire hendingar i livet. Så kan ein seie at bryllup er meir eksakt på ein dag, meir enn konfirmasjon. Det er likevel, for meg ein viktig overgang.

Min nevø og niese er ikkje døypt, og har hatt borgarleg konfirmasjonar. Det var verkeleg høgtidsdagar som gjorde meg fryktelig rørt og glad. Desse vakre, vakre små barna som nå er blitt store (barn) og har fantastiske unge voksenår framfor seg. Eg syns konfirmasjon er like stort som andre festdagar som handlar om livet.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 11:09   #165
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Men skjer det egentlig noen overgang i den alderen? De blir jo ikke voksne, de får ikke flere rettigheter og ikke flere plikter. Jeg er enig i at det er fint å feire flott ungdom, men noen overgansrite er det vel strengt tatt ikke.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 11:29   #166
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Man feirer at man virkelig skulle ønske at de snart ble voksne?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 12:13   #167
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.531
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men skjer det egentlig noen overgang i den alderen? De blir jo ikke voksne, de får ikke flere rettigheter og ikke flere plikter. Jeg er enig i at det er fint å feire flott ungdom, men noen overgansrite er det vel strengt tatt ikke.

De får jo flere rettigheter og plikter. De får rett (og plikt) til å bestemme over egen utdanning, rett til å bestemme over eget livssyn, plikt til å levere egen selvangivelse og betale selvstendig skatt om de har inntekt, rett til å bestemme over egen helse. Osv.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 12:40   #168
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men skjer det egentlig noen overgang i den alderen? De blir jo ikke voksne, de får ikke flere rettigheter og ikke flere plikter. Jeg er enig i at det er fint å feire flott ungdom, men noen overgansrite er det vel strengt tatt ikke.

16 er vel myndighetsalder når det kommer til helsesaker ?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 12:54   #169
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Det var jo en fin ide, drit i konfirmasjonen, i stedet kan man feire lovlighetsdagen, 16 år, det er jo en viktig dag for da kan de ha lovlig sex. Tenk så koselig; ser for meg sånn ferdigtrykket kort med "lykke til med fremtiden og seksuallivet" og pene blomster på, eller hva med en sirlig tegnet frisk og glad pike på sykkel med slengbukser/kjekk og grei gutt på skateboard med caps og sirlig skrift; Gratulerer med sengelappen!

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 13:47   #170
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

16 er vel myndighetsalder når det kommer til helsesaker ?

Hah, ja la oss feire at datteren min kan få seg p-piller uten at jeg vet det!

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no