Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan muslimer spise gelé?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-02-08, 21:21   #21
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Halal gele? Men det er jo ingen dyr som har blitt slaktet. Eller hva betyr egetnlig halal. Kan jo spør faren min. Men nå er du tilgjengelig.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 23:03   #22
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Faktisk så hadde jeg ikke brydd meg, rett og slett fordi jeg har invitert til bursdag og tillrettelagt så godt jeg kunne, men de har ikke kommet. Ei heller sagt ifra.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 23:25   #23
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Halal gele? Men det er jo ingen dyr som har blitt slaktet. Eller hva betyr egetnlig halal. Kan jo spør faren min. Men nå er du tilgjengelig.

Det er svin i gelatinen.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 23:28   #24
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Sitrongeleen, hurtiggele med markjordbær og så disse ferdige Piano-geleene er halal, i alle fall.


__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 23:30   #25
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.842
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Halal-gele? Nå har jeg hørt det og.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 23:31   #26
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Men muslimer kan jo ikke spise svin uannset om den er halal eller ei trodde nå jeg?

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 23:33   #27
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.842
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Men muslimer kan jo ikke spise svin uannset om den er halal eller ei trodde nå jeg?

Ja, der sier du noe. Trodde ikke jeg heller.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 00:00   #28
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.320
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Vi er jo mange som går forbi ulike butikker. Jeg vet feks at Adrienne, Alfa Charlie og jeg kommer til å gå forbi Sultan til uka, der har de sikkert halal-gele.

Ellers finnes det online butikker: OnlineIslamicShop
og Halal Gelatine.com

Jeg ser det er namedropping på gang.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 09:36   #29
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Men muslimer kan jo ikke spise svin uannset om den er halal eller ei trodde nå jeg?

Nei, derfor er "halal-gele", en gele som ikke inneholder svinegelatin.

Forresten, mulig du får ett litt annet svar av din far, det er meningsforskjeller blandt shiaa og sunni om dette, og jeg antar din far er shiaa, slik majoriteten i Iran er.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 09:38   #30
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Halal gele? Men det er jo ingen dyr som har blitt slaktet. Eller hva betyr egetnlig halal. Kan jo spør faren min. Men nå er du tilgjengelig.

Halal betyr "tillatt". Ikke noe mer enn det. At dyr slaktes "halal" heter egentlig "zabiha" og ikke halal.

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 09:43   #31
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Faren min spiser gele. Skal få spørre han senere om det.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 10:25   #32
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Jobber i barnehage, og har noen muslimer på avdelinga mi; de spiser ikke gele eller seigmenn ol. Helt greit det - vi har da aldri det likevel. (Men jeg tror kanskje det var mer av det før...)

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 10:34   #33
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men helt ærlig, jeg synes virkelig muslimer og jøder burde slutte med dette hysteriske tøyset, det er sikkerhetsregler laget for en tid uten mattilsyn og kjøleskap, trikintesting og bakteriekontroll. Dette har jo ingenting med Gud/Allah å gjøre, det er jo bare sikkerhetsregler for å unngå at folk ble syke.

Det var jo en veldig forenklet, og tvilsom, forklaring på opphavet til kosher- og halalreglene, og selv om den er polulær er det mange som ikke er enig i den; det er for eksempel mange ting jøder ikke kan spise som ikke lar seg forklare på denne måten. Selv om det tilfeldigvis passer for svin, ser jeg ingen spesiell grunn å tro at det må ha ligget noe rasjonelt til grunn for forbudet i utgangspunktet, og strengt tatt syns jeg det er ganske respektløst å mene at noen bare skal begynne å spise noe som er tabu i kulturen deres, selv om tabuforestillingen ikke er rasjonell.

Ben "respektløs" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 10:38   #34
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Er det jødene som ikke skal spise skalldyr?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 10:42   #35
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Og jeg syns å huske at katolikker ikke spiser fisk på fredagen?

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 10:43   #36
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det varierer jo veldig hvor strenge de er på dette. Ring og hør med dem.

Men helt ærlig, jeg synes virkelig muslimer og jøder burde slutte med dette hysteriske tøyset, det er sikkerhetsregler laget for en tid uten mattilsyn og kjøleskap, trikintesting og bakteriekontroll. Dette har jo ingenting med Gud/Allah å gjøre, det er jo bare sikkerhetsregler for å unngå at folk ble syke.

Mim da.. Det er jo det samme å si at veggiser skal spise på kjøtt for det er bare tull i dine øyner.
Eller noen Indiske som tilber okser/ku. At dem skal spise det for det er bare igjen tull i dine øyner.

Folk må få lov til å spise det dem vil og ikke vil, uannset om det er relgion eller ikke.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 11:01   #37
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.206
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Opprinnelig lagt inn av cilen, her.

Og jeg syns å huske at katolikker ikke spiser fisk på fredagen?

Tvert imot. Man spiste fisk på fredagen (og ikke kjøtt), som en slags mini-faste. Regelen er gammel, og nå er det bare askeonsdag og langfredag som er kjøttfrie.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 11:37   #38
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.813
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det jødene som ikke skal spise skalldyr?

Stemmer.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 12:10   #39
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det jødene som ikke skal spise skalldyr?

Ja, og det finnes også enkelte muslimer som ikke spiser det. Noen mener det er haram (stort sett Shiaa) og andre mener det er makruh. (altså, ikke haram, men man bør holde seg unna).

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-08, 12:11   #40
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kan muslimer spise gelé?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det varierer jo veldig hvor strenge de er på dette. Ring og hør med dem.

Men helt ærlig, jeg synes virkelig muslimer og jøder burde slutte med dette hysteriske tøyset, det er sikkerhetsregler laget for en tid uten mattilsyn og kjøleskap, trikintesting og bakteriekontroll. Dette har jo ingenting med Gud/Allah å gjøre, det er jo bare sikkerhetsregler for å unngå at folk ble syke.

Hva med alle de andre dyrene vi ikke kan spise, da?

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
adventister, gelatin, halal, kosher, muslimer, skalldyr, zabiha


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no