Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Bananfluer, argh!!

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-16, 13:06   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bananfluer, argh!!

Vi er invadert av bananfluer, på begge badene! Jrg har ikke funnet noen åpenbar rugeplass, men etter en tur ut nå, så skal jeg rundvaske begge, i alle kriker og kroker. Tips til hvor de liker seg??? Kan de være i luftekanalen, siden den forbinder badene?

Tips til vaskemidler? Gift?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 13:37   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Fyll noen eggeglass med bringebæreddik. Drypp en dråpe zalo i hvert glass. Sett glassene der fluene er og de drukner seg frivillig mens de ler. Borte etter en liten uke.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 13:39   #3
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Jeg blander husholdningssaft og zalo, og de dør som fluer!




Hos oss henger de i nærheten av fruktfatet og kjøkkenbenken, tror ikke jeg har møtt noen på badet, så ingen råd, dessverre.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 13:41   #4
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.771
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Vi var invadert for et par uker siden. Satte opp diverse feller, men det kom bare nye fluer hele tiden. Jeg vet ikke hva som endelig hjalp, men vi helte kokende vann ned i sluket daglig, da de visstnok kan legge egg der, som overlever vanlig lunkent vann og såpe. Feller med eplecidereddik lokket også bedre enn de vi allerede hadde med søt saft og zalo.

Vi fanger for øvrig også en del med støvsugeren, da satte vi den umiddelbart ut på den kalde terassen etterpå.

All medfølelse, jeg trodde nesten ikke vi skulle bli kvitt dem denne runden.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 14:17   #5
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Dei gongene vi har hatt problem med fluer, har det vore sluket som har vore yngleplassen. Jif avløpsrens og mykje varmt vatn i sluket dagleg, kombinert med eit glass med saft, juice, rødvin eller eplesidereddik eller noko anna som lukter fristande for fluer, pluss litt zalo gjer susen. (Zaloen bryter overflatespenninga i væska, slik at dei ikkje kan gå på vannflata, så det er det som gjer at dei drukner).

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 15:08   #6
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.001
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Her levde de i tomme bokser av Burn som guttungen lagret under sengen så mor ikke skulle finne dem.

Vi brukte eplecidereddikk og zalo. Det stinker så ville forsøkt med saft og zalo.

Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 15:22   #7
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Her levde de i tomme bokser av Burn som guttungen lagret under sengen så mor ikke skulle finne dem.

Vi brukte eplecidereddikk og zalo. Det stinker så ville forsøkt med saft og zalo.

Ja, det lukter. Men det er lukta som tiltrekker seg fluene.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 15:40   #8
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Vi hadde størst suksess med eggeglass eller glass med vin. Dekk glassene med plastfolie og stikk små hull i plasten. De kommer seg ned via hullene, men finner ikke veien ut igjen.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 15:47   #9
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Jeg mener å ha lest at sånne småfluer kan bo nedi sluken til vasken.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 16:07   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Vi hadde invasjon i sommer, på kjøkkenet. Det tok lang tid å bli kvitt dem, men det jeg gjorde var å vaske ned hele kjøkkenet med salmiakk, gå ut med alt søppel fortløpende, helle kokende vann i sluken to ganger om dagen og sette ut eggeglass med eddik med en dråpe zalo i. Eddiken fanget utrolig mange, men det kom hele tida nye fram til jeg fant tipset om kokende vann i sluken. Jeg tror det var det som var utslagsgivende, for de forsvant på et par dager da jeg begynte med det.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 23:50   #11
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Så rart å få badene invadert.

Å kvitte seg med bananfluer er et topunkts prosjekt hvor begge deler er like viktig:

1) Fjern/desinfiser stedet eller stedene hvor fluene legger egg. Det kan være i søpla (matsøppel er spesielt utsatt), på steder hvor det er fuktige matrester (for eksempel i brusbokser), i sluk, eller også i blomsterpotter (typisk hvis man har vannet for mye slik at blomsterjorden er konstant våt).

2) Lag feller for de flyvende fluene. Jeg satte små shotsglass (hvem har eggeglass i våre dager? ) med en 50-50-blanding av eddik og vann med en dråpe zalo for å bryte overflatehinnen, rundt om i huset. Jeg satte ekstra mange glass på de stedene hvor jeg visste at det var mange fluer. Visstnok elsker fluene eddik, men de tåler ikke å drikke det.

Lykke til!

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-16, 23:59   #12
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.713
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Rengjør sluk og overløp og hell i kokende vann eller klor.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 00:12   #13
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.979
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Vi hadde størst suksess med eggeglass eller glass med vin. Dekk glassene med plastfolie og stikk små hull i plasten. De kommer seg ned via hullene, men finner ikke veien ut igjen.

Jupp- den biten med å dekke glasset med plast viser seg å være mest effektivt.
Og selvsagt kokende vann i sluk et par ganger om dagen.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 04:04   #14
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.824
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Jeg setter frem glass med eplejuice og eddik 50/50 + 1 dråpe Zalo, uten plast, og de faller som fluer ( ) til bunns. Klorin i alle sluk.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 09:29   #15
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Jeg lager feller slik flere her beskriver.
Også har jeg sånn elektrisk tennis-racket lignende fluezapper. Jeg forfølger dem med den og dreper dem for fote. Kombinasjonen tar knekken på dem i løpet av en dag

Fluezapperen har egentlig for store mellomrom for disse fluene, men hvis man vifter litt, eller får tatt dem når de sitter stille, så går det bra.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 10:03   #16
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Også har jeg sånn elektrisk tennis-racket lignende fluezapper.

Vi har også en sånn. Mannen min kverket et helt vepsebol på denne måten; zappet én og én veps til og fra vepsebolet til det ble stille. Hele tiden med et skummelt smil om munnen.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 10:03   #17
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Jif avløpsrens og mykje varmt vatn i sluket dagleg, kombinert med eit glass med saft, juice, rødvin eller eplesidereddik eller noko anna som lukter fristande for fluer, pluss litt zalo gjer susen. (Zaloen bryter overflatespenninga i væska, slik at dei ikkje kan gå på vannflata, så det er det som gjer at dei drukner).

Og her har vi fasiten.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 21:58   #18
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Jeg kjøpte sinn insektsdrepespray en sommer vi kom hjem fra ferie og var INVADERT så til de grader. Sprayet og dro vekk for helgen. Tror det er lurt, for det er ganske giftig. Men effektivt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 23:39   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Nå har jeg i hvert fall ekstremt rene bad og sluk.

Men de fellene virker ikke. Jeg brukte rødvinseddik, var det feil? Jeg har hvit eddik, er det det samme som eplesidereddik?

Kanskje for mye zalo?

Blande hvit eddik og litt saft, kanskje?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 23:54   #20
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 907
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Bananfluer, argh!!

Jeg blandet rød saft, hvitvinseddik og en god dæsj salo, både i et vanlig melkeglass med gladpak med hull i over og i en felle med samme innhold, laget av en avskåret brusflaske med øverste del stukket nedi, om du skjønner. Begge fungerte greit, men erfaringen var at det måtte være nok søtt og nok eddik til å lukte. Det tok lang tid å bli kvitt disse småj@&€€%# altså!

Jeg så det var viktig å ikke la noe som helst av mat, frukt eller matrester stå framme også.

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no