Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barns språklige forbilder

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-06, 13:31   #61
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Har de misforstått hverandre? Jeg kan ikke tro at en barnehagestyrer mener at de ansatte skal legge om dialekten og snakke "pent". Det høres helt vanvittig ut.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 18:09   #62
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Mener å ha lest et sted i denne tråden at dette var en barnehage på Østlandet? I så fall kan det være et snev av ideen om at "østlandsk er norsk - dialekt er ikke norsk" som gjør seg gjeldende.

Ja, det stemmer det! Jeg synes det er temmelig rart om styreren sitter med forestillingen om at barna ikke vil forstå barnehageansatte som ikke snakker samme dialekt...

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 18:10   #63
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Mener å ha lest et sted i denne tråden at dette var en barnehage på Østlandet? I så fall kan det være et snev av ideen om at "østlandsk er norsk - dialekt er ikke norsk" som gjør seg gjeldende.

Hæ? Tror du det er sånn på østlandet?

__________________


Sist redigert av Tallulah : 19-10-06 kl 18:56.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 18:15   #64
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Har de misforstått hverandre? Jeg kan ikke tro at en barnehagestyrer mener at de ansatte skal legge om dialekten og snakke "pent". Det høres helt vanvittig ut.

De har nok ikke misforstått hverandre. Og jeg tviler på at ped.leder og jeg misforstå hverandre også. Sånn som jeg oppfattet det, sa hun det i fustrasjon samtidlig som hun ble veldig usikker på om hun virkelig dette var noe hun burde gjøre.

Hun fikk tydelig beskjed om at hun måtte tenke på hvordan hun snakket til de minste barna i barnehagen, da de er i en periode hvor de stadig lærer nye ord. Og at det og snakke dialekt ville være en dårlig rollemodell for barna.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 18:30   #65
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Jeg måtte le litt når jeg leste gjennom tråden. Ikke fordi jeg syns det er en god idè at barnehageansatte ikke snakker dialekt for å være gode forbilder. Jeg syns det er helt idiotisk av styrer å instruere de ansatte i å ikke snakke dialekt.

Men, jeg ler fordi det var en vikar i barnehagen til Vesla i dag. Vesla så lurt på meg ved middagsbordet og vi hadde følgende samtale:

Vesla: Hørte du hvilket språk hun snakket?
Kasia: Hun snakket da norsk?
Vesla (oppgitt): Næææii, hun snakket jo engelsk!
Kasia: Gjorde hun? Skjønte du hva hun sa da, da?
Vesla: Nei, jeg skjønte ingenting!

Og dama var fra Vestlandet et eller annet sted, vi bor på Østlandet.

Ikke meningen å kuppe tråden, altså. Men jeg syns den lille samtalen vår passet så godt inn her.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 19:28   #66
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Mener å ha lest et sted i denne tråden at dette var en barnehage på Østlandet? I så fall kan det være et snev av ideen om at "østlandsk er norsk - dialekt er ikke norsk" som gjør seg gjeldende.

En styrer i en barnehage som bygger sitt pedagoiske opplegg rundt en sånn tanke? DET tror jeg faktisk ikke. Det er nok snarere en misforståelse i forhold til barns språkutvikling, ref. det Tinetoff sa tidligere i tråden.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 20:14   #67
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

I Storebrors forrige barnehage var det en svenske som jobbet der, en fra indre, øvre huttiheita med en NYDELIG men selv for meg vanskelig dialekt, og en fra Chile som strengt tatt ikke snakket så mye norsk. Det var bare to barn som snakket bittelitt, og de snakket oslomål. Og vi foreldrene er vestlendinger.

Men hvilket språk snakket gutten fra sitt første ord?

Oslomål.

Skulle tro det lå i lufta!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 13:56   #68
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.963
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hæ? Tror du det er sånn på østlandet?

Nei, jeg tror ikke at det er sånn på østlandet, sånn generelt sett. Men jeg har truffet på denne holdningen i flere sammenhenger. Norge, det er Østlandet - resten er distrikt. Og vestlendinger snakker så "søt dialekt" - hallo, alle snakker jo en eller annen dialekt, jo!

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 14:34   #69
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Hm. De fleste jeg har møtt med denne holdninger er fra Bergen.

Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.

Og vestlendinger snakker så "søt dialekt" - hallo, alle snakker jo en eller annen dialekt, jo!

Men når man snakker om andre dialekter så sier man jo det sånn "Det er en fin dialekt, de snakker en rar dialekt osv". Det betyr jo ikke at man ikke snakker dialekt selv.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 14:37   #70
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.119
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men når man snakker om andre dialekter så sier man jo det sånn "Det er en fin dialekt, de snakker en rar dialekt osv". Det betyr jo ikke at man ikke snakker dialekt selv.

Jeg fikk høre en gang (fra en østlending, ja) at "ja, det er sant, du snakker jo dialekt, du!". (Jeg svarte at "ja, det tyder på at jeg kommer fra et sted.". )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 14:38   #71
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.383
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barns språklige forbilder

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg fikk høre en gang (fra en østlending, ja) at "ja, det er sant, du snakker jo dialekt, du!". (Jeg svarte at "ja, det tyder på at jeg kommer fra et sted.". )



Når det skal sies, så har jeg hørt fra mange som snakker en annen dialekt enn meg, at jeg ikke har noen dialekt, jeg snakker bokmål.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no