Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

De og dem

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-07, 23:01   #41
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Ja, kanskje til og med et østkantfenomen i Oslo i alle fall. Det er liksom snobbing ned på den ene siden av byen og snobbing opp på vestsiden. Begge deler er like ille.

Næhei!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 23:04   #42
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Næhei!

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 23:21   #43
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Dette irriterer meg også, men samtidig føler jeg meg ikke 100% stø selv bestandig. Derfor spikker jeg bare litt diskret i krokene når det gjelder dette.

Samme her.

*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-07, 23:24   #44
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.631
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Det sier min mann!! Og jeg tviler på at det har noe med snobberi å gjøre, da han er veldig lite snobbete. Men kan det ha noe med at han er oppvokst på Oslos vestkant kanskje..?

Eh... de få jeg vet om som sier det snakker bare mye feil...

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 08:56   #45
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.821
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det har du helt rett i. (Men det er normalt for vestnorske dialekter.)

Det stemmer nok, for jeg mener at i min dialekt (fra Rogaland) så brukes ordet de også på steder hvor det egentlig skulle vært brukt dem. "Fekk du di?" (oversatt : Fikk du dem?).

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 09:09   #46
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.250
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og dem

Vi bergensere driver jo hverken med hunkjønn eller objektsformer, så ikke hør på oss. Men Toffen sier at språket stadig streber mot forenkling, så det er nok vi som vinner til slutt.

Skarre-r sprer seg også.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 09:20   #47
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.876
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Normalt som i "lov" eller normalt som i "vanlig"?

Normalt som i "et trekk ved vestnorske dialekter som har en klar språkhistorisk forklaring", vel!

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Næhei!

Det er østkanten som har språkhistorien på sin side. I Oslo Øst snakkes det "normal" østnorsk dialekt, med former som kommer av vanlige østnorske språkhistoriske prosesser. (Og det gjelder "demses" også!) På vestkanten, derimot, snakkes det en dialekt/sosiolekt som skiller seg fra "naturlig" vestnorsk fordi dansken og skriftspråket har vært ideal, og visse former og lyder har blitt stigmatisert bort. A-endelser, "dem" som subjektsform (men det ble for vanskelig å skille mellom "de" og "dem" på vestkanten også!), tjukk l, retroflekser i en del utvalgte ord.

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Vi bergensere driver jo hverken med hunkjønn eller objektsformer, så ikke hør på oss. Men Toffen sier at språket stadig streber mot forenkling, så det er nok vi som vinner til slutt.

Toffen sier at språket streber mot forenkling på mikroplan, men at de mange småforenklingene gjerne kolliderer, og skaper nye komplikasjoner. Språkhistorie er "a perpetual stalemate of opposing forces",* språket blir i det store og det hele verken bedre eller verre, verken enklere eller mer komplisert. Det bare forandrer seg, og tilpasser seg behovene språkbrukerne har.

*Jean Aitchison: Language Change: Progress or Decay? Veldig god, morsom og lettlest bok som anbefales! Populær språkvitenskap på sitt beste!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 09:22   #48
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.863
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er østkanten som har språkhistorien på sin side.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 09:23   #49
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: De og dem

Det er dialektisk betinget. Noen sier nesten bare "de", andre sier nesten bare "dem", og noen bruker ordene i hytt og pine. I skriftspråk derimot irriterer det meg når folk skriver helt feil. Men muntlig, det får man nok bare lære seg å leve med.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 09:23   #50
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.250
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og dem

Æsj. Jeg var sikker på at vi skulle vinne DENNE, i det minste.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 09:29   #51
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Tilbake til det muntlige: Jeg stusser litt over at objektformen "henne" også synes å väre på vikende front. Jeg skvetter hver gang jeg hörer en ung osloboer si "jeg sa det til hun".

Du bor for langt nord. Her sier ungene f.eks. "Vet du hva henne gjorde" eller "Henne er snill". (Men jeg bor altså et stykke sør for deg.)

Forøvrig sier de også "dems" og "vårs". Og strengt tatt sier vel de fleste "ho" i stedet for "hun".

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 09:44   #52
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.421
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg sier "dem" både som subjekt og objekt, for det heter det på min dialekt.

Det gjør jeg også, ikke på grunn av dialekten min da, uten for at jeg sier det feil (svensk). Det er ikke ofte mannen retter på norsken min, men når jeg sier dem i stedet for de så kan jeg hermed svare at jeg snakker "Skilpaddas" dialekt

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 09:50   #53
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.421
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Det sier min mann!! Og jeg tviler på at det har noe med snobberi å gjøre, da han er veldig lite snobbete. Men kan det ha noe med at han er oppvokst på Oslos vestkant kanskje..? Noen vil kanskje forveksle dette med snobberi, tenker jeg.. Jeg vil i min manns tilfelle heller si det er en slags dialekt. Irritere meg gjør det i hvert fall uansett..

Min mann snakker veldig Vestkantdialekt og han skulle ALDRI ha sagt hun i stedet for henne. Derimot sier han sne, hytten og jenten osv

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 21:31   #54
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Dette irriterer meg også, men samtidig føler jeg meg ikke 100% stø selv bestandig. Derfor spikker jeg bare litt diskret i krokene når det gjelder dette.

Du er søt.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 22:20   #55
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Har jeg rett når jeg sier at bergensere er særdeles lite flink å bruke DEM som objektsform? "Hvor har du lagt de henne"?

Jeg er bergenser, og sier aldri dem. Sier ikke henne heller når jeg tenker meg om

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 07:39   #56
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Jeg er bergenser, og sier aldri dem. Sier ikke henne heller når jeg tenker meg om

Bergensere bor jo, som kjent, ikke i Norge, de bor i Bergen - og faller med det utenfor normalnormen.

Det er jo merkelig hvordan bergenserne bortimot har avskaffet hunkjønnsformen og objektsformen av pronomen.

Det er en fin dialekt da, så forklaringen ligger vel og vaker der.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-07, 08:26   #57
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg sier "dem" både som subjekt og objekt, for det heter det på min dialekt.

Æ å.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 16:55   #58
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: De og dem

Du må huske på at talespråk er noe annet enn skriftspråk. Jeg forundrer meg stort over at noen gidder å irritere seg over hvordan folk snakker. Talespråket er ikke normert og dermed "fritt".

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 19:19   #59
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.147
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Jeg forundrer meg stort over at noen gidder å irritere seg over hvordan folk snakker. Talespråket er ikke normert og dermed "fritt".

Det er sant. Men det er likevel nettopp lov til å irritere seg over ting her inne. (Det er litt av poenget med underforumet - det, og så det å begrense mengden flisespikking på resten av FP.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-07, 20:39   #60
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: De og dem

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg sier "dem" både som subjekt og objekt, for det heter det på min dialekt.

Skulle ønske jeg hadde holdt like bra på min dialekt som Skilpadda. *snufs*

Jeg er blitt så normert etter årene lenger sør at jeg faktisk skilller på de og dem i talespråket. Men det bedrer seg vel snart nå som jeg bor nordpå igjen.

Dæmmers (=deres) sier jeg fortsatt.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no