Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Handydamer og handymenn: Hjelp! (Fjerning av teppe)

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-12, 20:28   #1
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Handydamer og handymenn: Hjelp! (Fjerning av teppe)

Jeg pusser opp kjelleren. I det ene rommet ligger det vegg-til-vegg teppe som jeg hadde planer om å la ligge inntil videre, men nå har jeg egentlig bestemt meg for å fjerne det. Helt til jeg oppdaget at teppet ligger under veggen.

Rommet er "under trappa", og det er bygget en vegg som går langs trappa så vi har en slags bod under selve trappa. Denne veggen er visst bygd etter at teppet var lagt, så det er ikke bare bare å fjerne teppet.

Jeg lurer på: må jeg rive veggen, eller kan jeg skjære teppet langs veggen og la det ligge under? Jeg vil ha gummi eller laminatgulv tror jeg. (treningsrom, så parkett er uaktuellt)

Hvis jeg ikke må fjerne veggen, hvordan får jeg fin overgang mellom teppet inni "boden" og gulvet utenfor? Det er ikke dør på boden, og det er heller ikke plass til en. Det kan godt være teppe inni boden, det er et forheng foran, så det syns uansett ikke.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 20:53   #2
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Handydamer og handymenn: Hjelp! (Fjerning av teppe)

Jeg er ingen handydame, men jeg kan ikke for mitt bare liv fatte at det skal være nødvendig å rive veggen for å fjerne teppet under veggen. Skjær tett inntil veggen, og legg gulv inntil. Hvis du skal legge laminat skal den vel ikke legges helt inntil veggen, det skal være en 1 cm glippe ca.

I døråpningen ville jeg skjært teppet litt innpå karmen, slik at du kan legge nytt gulv inn i åpningen, og dekke overgangen med en gulvlist.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 22:09   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Handydamer og handymenn: Hjelp! (Fjerning av teppe)

Takk for svar. Nei, jeg er veldig lite lysten på å rive den veggen altså. Vil laminatet ligge stille i åpningen, eller kan det skli hvis det ligger inntil list/teppe. :null peil:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 22:27   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Handydamer og handymenn: Hjelp! (Fjerning av teppe)

Null problem å la teppet ligge akkurat under veggen, mener jeg.

Skjær teppet bort langs veggen, legg nytt gulv inntil veggen/teppet, og legg list til slutt. Enkeltpenkelt og restene av teppet vil ikke vises mer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 22:28   #5
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.995
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Handydamer og handymenn: Hjelp! (Fjerning av teppe)

Har du sjekket hvor godt det sitter fast?
Våre teppegulv har ikke vært så godt limt som de så ut til, så her ville vi greid å røske teppet ut fra under veggen, tipper jeg. Prøv å lirke det ut først, før du prøver litt rå makt. Eventuelt ville jeg skåret bort, sånn som du skisserer.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 22:33   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Handydamer og handymenn: Hjelp! (Fjerning av teppe)

Det sitter ikke fast i det hele tatt tror jeg, hvertfall ikke ved døra der jeg sjekket. Men hvis jeg drar det ut fra under veggen blir det jo en liten åpning, og da kan det vel tenkes at det blir skjevt etterhvert?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 22:34   #7
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.995
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Handydamer og handymenn: Hjelp! (Fjerning av teppe)

Åh. Lese skikkelig. Jeg så ikke at det var en såpass lett og nybygd vegg. Her har vi nemlig opplevd et par ganger at veggene er bygd etter gulv, men at reisverket er bygd før gulvet igjen, om du skjønner.

Skjære inntil er nok en lur løsning.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-12, 22:35   #8
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.995
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Handydamer og handymenn: Hjelp! (Fjerning av teppe)

Hvis reisverket til veggen står oppå teppet, er det nok ikke noe lurt å fjerne det.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 09:54   #9
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Handydamer og handymenn: Hjelp! (Fjerning av teppe)

Skjere inntil og litt over i åpningen med en overgangslist blir nok fint. Når du skrur fast overgangslisten så vil jeg tro den holder på plass det nye (og det gamle) gulvet så de slipper at det sklir.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no