Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-15, 21:29   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.006
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring

Vi har noen busker i hagen som har fått vokse seg alt for høye. Jeg har beskjært de hvert eneste år, men jeg har tydeligvis tatt for lite for nå er de så høye at vi knapt får sol i hagen på ettermiddagen.
Men problemet er jo at alt bladverket er i toppen. Tar jeg så mye som jeg tenker vi burde får vi omtrent bare stammer igjen.
Jeg har nå tatt en sjau hvor jeg har fjernet alt av rotskudd etc, og det er et sørgelig skue.

Tanken er at jeg burde skjære ned alt til rett under 2 meter, vil tippe buskene er omtrent 4 meter på det høyeste nå.
Vil buskene bli ødelagt? Hvordan i huleste løser jeg det her?

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 21:30   #2
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.006
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring.

Jeg har allerede kjøpt en klematis som nødløsning sånn at det blir noe grønt på stammene i sommer.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 21:34   #3
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring.

Akkurat syrin er noe av det enkleste å beskjære, den kommer alltid igjen. Men vent til den har blomstret. Dersom den er blitt for høy, er det enkleste å meie ned hele busken etter årets blomstring, og deretter drive tynning - fjern en tredjedel hvert år.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 21:34   #4
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring.

Min erfaring er at man kan gjøre hva pokker som helst med syrin uten at den legger seg ned og dør.
Og jo mer man beskjærer, jo flere skudd kommer og jo videre blir den.

Så jeg tror du trygt kan kappe den det du vil. De første par årene vil den nok se litt stusslig ut i toppen, men bare vent, det vokser seg til.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 21:35   #5
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.006
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring.

Hva vil meie ned hele busken si?

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 21:36   #6
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.846
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring.

Det er lurt å dele opp tynning litt på feks å ta litt hvert år ila en 3års periode. Men nå er det vel for sent. Syrin vokser fort opp igjen.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 21:37   #7
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.006
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring.

Betyr det at jeg egentlig burde ta enda mer enn ned til 2 meter? For dersom det kommer nye skudd fra der vi skjærte ned vil den bare fortsette å være for høy om jeg ikke har mer.
Jeg kunne tenkt meg å holde de på en høyde på rundt 2-2,5 meter egentlig.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 21:39   #8
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring.

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Hva vil meie ned hele busken si?

Motorsag eller hagesaks. Til en halvmeters høyde.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 21:58   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.006
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring.


Buskene er liksom det som skjermer mot innsyn.
Men vi kan kanskje ta litt etter litt?

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 22:40   #10
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring

Jeg har lest meg opp på beskjæring av syrin og hekk. :neier: Syrin kan kuttes helt nede ved bakken. Hvis du tar alt tar det litt tid før du får fin busk igjen. Du kan som noen skriver her ta det over flere år. Jeg tror jeg har lest opp til fem år, men tre er sikkert greit. Du tar 1/3 av alle de store og lange greinene helt nederst ett år, så tar du neste 1/3 neste år og så videre. Det som kommer opp må holdes ved like. Jeg antar det er lurt å ta en del av de nye rotskuddene så det ikke blir for mange tynne.

Busker bør også tynnes helt nede ved bakken har jeg lest, i tillegg til å ta av lengden. Jeg har bare klippet lengde av noen av våre busker tidligere med det resultat at det er helt tomt og uten blader nederst. I år har jeg tatt en del nederst og satser på at det vil vokse opp nye skudd fra rota.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-15, 22:42   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring

Husk at de ikke blomstrer hvis du tar dem om våren.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-15, 06:28   #12
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.006
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring

Vi venter til etter blomstring.
Og bygger høyere gjerde ser det ut til.

Har fått lest meg litt opp i tillegg til alle fine svar her, så jeg er mye klokere. Det må til, men det kommer til å se litt stusselig ut en periode.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-15, 09:12   #13
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.889
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring

Jeg har tynnet ut våre ved å kutte noen store gamle grener nederst, og tatt de lengste grenene. Nå har buskene igjen bladverk nede, ikke bare grå triste stammer.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-15, 11:37   #14
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.006
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring

Hvor lang tid tok det før den vokste seg til igjen, Lavender?

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-15, 13:27   #15
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.889
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Hvor lang tid tok det før den vokste seg til igjen, Lavender?

Kuttet etter blomstring i fjor, og har mye nytt grønt i bunn nå i år. Det er gamle planter.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-15, 17:31   #16
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.006
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring

Takk for svar.
Vår syrin er kjempegammel og stor, og den fungerer som skjerming for hagen vår. Jeg ser for meg at det tar noen sesonger før den fungerer som skjerming igjen etter beskjæring.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-15, 09:49   #17
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg har lest meg opp på beskjæring av syrin og hekk. :neier:

Hvor? Hvor kan man lese seg opp på beskjæring av syrin? Det jeg vil, er å få fjernet hele skiten. Hvordan gjør jeg det på en enklest mulig måte? Er det mulig uten bruk av traktor og endevending av hage?

:hater rotskudd:

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-15, 10:56   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring

Syrinrøtter er et sant h@&@&& å bli kvitt. Og det kommer 50 cm nyskudd over natten.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-15, 18:46   #19
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvor? Hvor kan man lese seg opp på beskjæring av syrin? Det jeg vil, er å få fjernet hele skiten. Hvordan gjør jeg det på en enklest mulig måte? Er det mulig uten bruk av traktor og endevending av hage?

:hater rotskudd:

Beskjæring ikke tilintetgjøring. Jeg husker jeg googlet det for noen år siden. Syrin er vel av de mer standhaftige. Jeg antar vi er heldig med vår for den sprer seg ikke.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-15, 19:01   #20
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Syrin og andre busker som har blitt alt for høye - beskjæring

Jeg mener å ha lest at dersom man skjærer syrinen tilbake for sterkt (mer enn 1/3 av hele busken muligens?) så svarer den med å produsere mange nye villskudd på bakken rundt. Jeg har bare skjært vår fem år gamle syrin lett tilbake hvert år for å få den tett og symmetrisk, og den har ikke produsert noen villskudd enda ( ).

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no